Salgın dünya genelinde eğitimi de sekteye uğrattı
Tüm dünyayı etkileyen yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını eğitimi de sekteye uğratırken, birçok ülke eğitimin sürdürülebilmesi için alternatif yöntemler aramak zorunda kaldı. Sağlıktan ekonomiye, spordan sanata birçok alanı olumsuz etkileyen salgın, eğitimde de aksamalar yaşanmasına neden olurken, yakın geçmişte benzer tecrübeler yaşamamış ülkeler bocalama sürecine girdi. Salgının başladığı dönemde radikal kararlar alıp okulları kapatan ülkeler, yaz aylarında vakaların da düşmesiyle yeni eğitim-öğretim yılında yeniden yüz yüze eğitime geçmeyi denese de bir dizi sorunla mücadele etmek zorunda kaldı. Birçok ülke vaka artışlarına aldırmadan yüz yüze eğitimi sürdürürken, bazıları çevrim içi, bazıları ise hem çevrim içi hem yüz yüze eğitim modellerine başvurdu. Fransa, salgınla mücadele kapsamında 16 Mart'ta üniversiteler dahil tüm okulları kapattı, yalnızca çevrim içi eğitim uygulamasına geçti. Ülkedeki okulların ilk vakaların görülmesinden uzun bir zaman sonra kapatılmasına rağmen, hükümetin uzaktan eğitim konusunda hazırlıklı olmadığı görüldü. Fransa'daki 800 bin öğretmenin, kendi imkanlarıyla eğitimin devamını sağlamaya çalıştığı belirtilirken, çok sayıda öğretmenin "WhatsApp", "Teams" ya da "Zoom" gibi uygulamalar aracılığıyla ders yaptığı kaydedildi.
Sokağa çıkma kısıtlamasının sona ermesiyle 11 Mayıs'ta kreş, ilkokul ve ortaokulların kademeli ve isteğe bağlı olarak açıldığı ülkede, yaz tatilinin ardından üniversiteler dışında tüm okullarda yüz yüze eğitim başladı. Öğrencilerin okula gitmesi ve 6 yaştan itibaren maske kullanımı zorunlu oldu. Fransa'da 30 Ekim-15 Aralık'ta uygulanan sokağa çıkma yasağına rağmen okullar açık kaldı. Hükümet, çalışan ebeveynlerin işe gidebilmeleri için eğitime ara vermedi.
İSPANYA'DA OKUL BAHÇELERİ BARİYERLERLE BÖLÜNDÜ
İspanya'da ise ilk kez OHAL'in ilan edildiği 14 Mart-21 Haziran'da tüm okul ve üniversitelerde uzaktan eğitime geçildi. Yeni eğitim-öğretim yılının başladığı ekim ayında, ülkedeki tüm okullar açıldı. Eğitim Bakanlığının kararıyla öğrenciler ateşleri ölçülerek, el temizlik jeli kullanarak okula alındı, sıralar sosyal mesafeye göre düzenlendi, okul avluları her sınıfa ayrı olarak bariyerlerle bölündü. Bir öğrenci veya öğretmende Kovid-19 görülmesi halinde tüm sınıf 2 hafta boyunca ev karantinasına alınarak uzaktan eğitime geçti. İngiltere'de de tüm okullar 20 Mart'ta tatil edildi, alınan önlemler sayesinde vakaların azalmasıyla bazı sınıflar haziranda kısa süreliğine de olsa yeniden açıldı. Yaz aylarında salgının etkisini iyice yitirmesinden cesaret alan hükümet, okulları 1 Eylül'de yeniden açsa da görülen vakalar nedeniyle bazı okullarda eğitime ara verilmek zorunda kalındı. İkinci dalgaya rağmen genel bir kapatma kararı almak istemeyen İngiliz hükümeti, 5 Kasım-2 Aralık'ta ulusal çaptaki ikinci karantina sırasında bile eğitime devam etti. İngiltere'de 11 Aralık'ta yüzde 70 daha hızlı yayılan bir Kovid-19 türünün ortaya çıkması, hükümetin kararlarını kısmen de olsa etkiledi. Noel tatili sonrası bazı okulların kapılarını gecikmeli açacağı duyuruldu. Salgın süresince üniversiteler dersleri çevrim içi sürdürdü.
AVUSTURYA'DA İLKOKULLARDA YÜZ YÜZE EĞİTİM
Avusturya'da ise üniversite ve liseler büyük oranda çevrim içi eğitime geçti. Ülkede virüsün ilk görüldüğü mart ayında uygulanan karantina döneminde ilkokul ve ana okullarında eğitime ara verilirken, ebeveynlerin her ikisinin de çalışması durumunda bu ailelerin çocuklarına ana okulu ve ilkokullarda bakım hizmeti sunuldu. Kasımdaki ikinci karantinada, ülkedeki ana okulu ve ilkokullarda yüz yüze eğitim devam etti. Avusturya'da 26 Aralık'ta başlayan üçüncü karantinada ise 7 Ocak'ta sona erecek Noel tatili 17 Ocak'a uzatıldı. Ülkede 18 Ocak'tan itibaren bütün okullarda yüz yüze eğitime geçilmesi bekleniyor. Almanya'daki okullar ve kreşler ilk kez mart ayında kapandı. 11 milyon öğrenci bu dönemde uzaktan eğitim aldı. Ülkedeki her eyalet eğitim politikasını kendisi belirlediği için farklı uygulamalar ortaya çıktı. Bu uygulamalar arasında, elektronik postayla haftalık veya birkaç günlük ödev verilmesi, öğretmenlerin video konferansla ders anlatması ve öğrencilerin oluşturulan sayfalara ödevleri yüklemesi gibi örnekler yer alıyor. Almanya'da okullar 4 Mayıs'tan itibaren kademeli olarak açıldı, ardından yaz tatili başladı. Almanya'daki ilkokullar, ağustos ayında maske takma şartı ile tekrar açıldı. Ekim ayında başlayan ikinci dalga, beraberinde kısıtlamalar getirse de yüz yüze eğitim kesilmedi. Vaka sayılarının artmasının ardından getirilen kısıtlamalar nedeniyle 21 Aralık'ta başlaması gereken Noel ve yılbaşı tatili 16 Aralık'a çekildi. 8 Ocak'a kadar sürecek tatil sonrası okulların açılıp açılmayacağı henüz belli değil. Macaristan'da 11 Mart'ta "acil durum" ilan edilirken, 16 Mart'ta çevrim içi eğitime geçilmesi kararlaştırıldı. Hükümet, eylül ayında sokağa çıkma yasağı ve uzaktan eğitime geçilmesinin söz konusu olmayacağını açıklasa da ikinci dalgada vaka sayılarındaki ciddi artış üzerine 9 Kasım'da lise ve üniversiteler uzaktan eğitime geçti. Macaristan'da ilkokul ve ortaokul öğrencileri yüz yüze, lise ve üniversite öğrencileri ise uzaktan eğitim görüyor.
RUSYA'DA ÇEVRİM İÇİ EĞİTİMDE TEKNOLOJİK SORUNLAR
Rusya'da merkezi yönetim salgının durumuna göre her federatif bölgenin kararlarını kendi alması yönünde serbest bıraktı. Ülkedeki okulların küçük bir kısmı uzaktan eğitime geçerken, büyük kısmı normal eğitime devam etti. Salgının yayılmaya başladığı geçen eğitim-öğretim yılında okullarda ateş ölçmek ve velilerin okula gelmemesi kararı dışında herhangi bir tedbir alınmadı. Uzaktan eğitimde "Zoom" uygulaması kullanılırken, teknolojik imkanı olmayan öğrencilere kısa mesaj ya da telefonla ulaşılarak eğitim verilmeye çalışıldı. Vakalarda ciddi artış nedeniyle geçen eğitim-öğretim yılında okullar erken kapandı, üniversite sınavı iki kez ertelendi. Rusya'da yeni eğitim yılı 1 Eylül'de başladı. Okullarda maske ve sosyal mesafe zorunluluğu getirilmezken, bu da bazı okulların kapatılmasına sebep oldu. Ülkede 16 bölgedeki 50'ye yakın okul salgın nedeniyle karantinaya alındı. Federasyon genelinde bulunan 39 bin 900 civarında okulun yalnızca yüzde 2'si çevrim içi eğitime geçti. Bazı okullarda ise karma sisteme geçilerek, küçük sınıfların okula devam etmesi şartı getirildi. Rusya'da çevrim içi eğitime geçilen bölgelerde teknolojik donanım konusunda sıkıntılar yaşandı.
ABD FARKLI EĞİTİM MODELLERİ, ÇİN'DE YÜZ YÜZE EĞİTİM
Salgının en fazla etkilediği ülke olan ABD'de federal yönetimden ziyade eyaletlerin kendi yasalarına göre işleyen eğitim sistemi de salgından nasibini aldı. Birçok eyalette mart ayında okullar çevrim içi eğitime geçerken, dönem sonuna kadar eğitimler bu şekilde sürdü. Yaz aylarında salgının etkisinin hafiflemesiyle eylül başında birçok bölgede yüz yüze eğitime başlanırken, ekim ayıyla vaka ve ölü sayıları tırmanmaya başladı. Eğitimde yeniden çevrim içi modele dönüldü. ABD genelinde standart olarak uygulanan bir eğitim süreci bulunmazken, eyalet ve hatta kent yönetimleri salgının gidişatına göre eğitimin ne şekilde yapılacağına karar veriyor. Ülke genelindeki uygulamalara bakıldığında "tamamen çevrim içi", "yarı fiziksel yarı çevrim içi" (hibrit) ve az sayıda da olsa "tamamen fiziksel" şeklinde sınıflandırılabilecek 3 yöntem öne çıkıyor. Salgının ortaya çıktığı ancak uzun süredir yüksek vaka sayılarının görülmediği Çin'de ise ülke genelindeki okullarda 242 milyon öğrenci salgın önlemleri altında 18 Eylül'de yüz yüze eğitime başladı. Eğitim Bakanlığına göre, öğrencilerin yüzde 90'ına tekabül eden bu sayı dışında kalan öğrenciler de 1 Ekim'deki ulusal tatilden sonra okullarına geri döndü. Okullarda dersler genel anlamda yüz yüze yapılırken, ülke genelinde ilkokullar 16 Ocak, ortaokullar 23 Ocak, liseler 30 Ocak'tan itibaren yarıyıl tatiline girecek. Çin'de ikinci dönemin şubat sonuna doğru başlaması planlanıyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.