Türkiye'de sıfır araç fiyatları Avrupa’ya kıyasla yüzde 70 daha yüksek? İşte acı gerçekler

Türkiye'de sıfır araç fiyatları Avrupa’ya kıyasla yüzde 70 daha yüksek? İşte acı gerçekler

Sıfır araç fiyatları, Avrupa’ya kıyasla ortalama yüzde 70 daha yüksekken, 0-5 yaş arası araçlarda bu fark 2,5 kata, 20 yaş üzerindeki araçlarda ise 5 kata çıkıyor. Sebebi vergi politikası mı?

Türkiye'de her zaman sıfır araçların yüksek fiyatlarından şikayet edilir. Bu fiyatlar sektördeki büyüme hızını da yavaşlatıyor. Peki bunun sebebi ne?

YÜKSEK VERGİLER

Yüksek vergi yükü, Türkiye’de otomotiv pazarının büyüme hızını yavaşlatırken, ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) ile ilgili olası düzenlemeler tekrar gündeme geldi. Neredeyse her ay ‘sıfır araç satışları rekor kırdı’ haberleri görülse de son araştırmalara göre, Türkiye’nin nüfusa kıyasla araç sahipliğinde OECD ülkeleri arasında geride kaldı.

2024 yılı itibarıyla Türkiye’de her bin kişiye 354 motorlu araç düşüyor. Bu rakam Avrupa Birliği ülkelerinde ortalama 570 ile neredeyse iki katı.

SIFIR DA İKİNCİ EL DE PAHALI

Araştırmaya göre, Türkiye’de sıfır kilometre araç fiyatları, Avrupa’ya kıyasla ortalama yüzde 70 daha yüksek. Bu fark, 0-5 yaş arası ikinci el otomobillerde 2,5 kata, 20 yaş ve üzerindeki araçlarda ise 5 katına kadar çıkabiliyor.

ARADAKİ FARK VERGİ POLİTİKASININ YAPILANDIRILMAMASI

Uzmanlara göre otomobil alacaklar için bu sıkıntı yıllardır devam ediyor. Çünkü Türkiye vergi politikasını gerçek piyasa koşullarına göre yeniden yapılandırmıyor. Yürürlükte olan vergi sistemi hem güncel değil hem de dengeli ve sürdürülebilir değil.

TÜRKİYE'DE EK VERGİLER BEL BÜKÜYOR

Uzmanlara göre Türkiye’deki yüksek vergi yükünün sadece sıfır araçlar için geçerli değil. Ülkedeki Her 4 araçtan biri 21 yaş ve üzerinde. Avrupa'nın bazı ülkelerinde 2 bin Euro’ya satılan 20 yaşındaki bir ortalama araç, Türkiye’de 10 bin Euro’ya satılabiliyor. Bu fark vergi yükünün her satışta araca ve alıcıya yeniden eklenmesiyle ortaya çıkıyor.

AVRUPA'DA ÖTV BENZERİ VERGİLER YOK

Avrupa ülkelerinde Türkiye’deki gibi ÖTV benzeri bir ek vergi yok. Bu ülkelerdeki vergilendirme sistemi genelde aracın çevreye yaydığı emisyona göre yapılandırılıyor.

Türkiye’deki vergi sistemi ise alım gücüne ve vergi matrahına dayalı olarak gerçekleşiyor. Bu durum, özellikle ikinci el araçlara olan talebi yükseltiyor.

TÜKETİCİYE KOLAYLIK SAĞLANIR MI?

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’ndan geçen yeni ekonomi paketiyle otomobillerde uygulanan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranları yeniden düzenlendi. Buna göre, 1600 cc motor hacmine sahip ve vergisiz fiyatı 280 bin TL’nin altında olan araçlar için geçerli olan yüzde 45, yüzde 50 ve yüzde 70’lik ÖTV oranları artık yürürlükte değil. Bu araçlarda en düşük ÖTV oranı yüzden 80’den limit olacak ve ÖTV oranı buradan başlayacak.

Kaynak:Olcay Kurt

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.