ÖZEL HABER! Tüketiciler haklarını biliyor mu: Alış verişte yeni dönem başlıyor
Türkiye'de alış-veriş yenileniyor. Bir yandan tüketici korunurken bir yandan da tüketicinin bilinçlendirilmesi için çalışmalar gerçekleştiriliyor...
TÜKETİCİ OLARAK HAKLARINIZI BİLİYOR MUSUNUZ?
Tüketiciyi bilinçlendirme çalışmaları daha çok Ticaret Bakanlığı tarafından gerçekleştiriliyor. Herhengi bir sorunla karşılaşıldığında ilk aranması gereken numara ise ALO 155.
Bakanlık tüketicilerin
Cayma Hakkı
Ayıplı Mal ve Hizmet
Ayıplı Mal ve Hizmet
Ön Ödemeli Konut Satışları
Ürün Güvenliği
Mesafeli Sözleşmeler
Abonelik
Aldatıcı Reklam
Tüketicinin Hak Arama Yollar konularında bilgilendiriyor.
MESAFELİ SATIŞ NEDİR?
Satıcı ile karşı karşıya gelinmeksizin, internet, telefon, akıllı telefon uygulamaları gibi uzaktan iletişim araçları kullanılarak yaptığınız alışverişlere mesafeli sözleşmeler yani mesafeli satış deniliyor.
CAYMA HAKKI
Mesafeli satışlarda, tüketici olarak herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve ceza ödemeksizin 14 gün içinde cayma hakkınız bulunuyor. Satış sırasında cayma hakkı konusunda gereken ön bilgilendirme tarafınıza yapılmamışsa, bu süre 1 yıla uzuyor. Cayma hakkınızı kullanmak isterseniz yazılı olarak veya SMS, e-posta, internet ve benzeri yöntemlerle satıcı veya sağlayıcıya durumu bildirmeniz yeterli görülüyor. Telefon ile yapılan cayma hakkı bildirimi ise geçersizdir.
30 GÜNLÜK SÜRE
Artık 30 güne çıkarılacak olan cayma süreniz ne zaman başlayacak?
Hizmet alımında sözleşmenin kurulduğu gün başlar.
Mal satışlarında ise malın teslim alındığı gün başlar. Malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkı kullanılabilir. Unutulmaması gereken konu ise cayma hakkının kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü tüketici olarak size aittir.
ÖDEME YAPMADAN BİLGİ ALMAK GEREKİYOR
Mesafeli alışverişlerde ödeme işlemini tamamlamadan önce, aşağıdaki konuları içeren
ön bilgilendirmenin yapıldığına emin olun:
Mal veya hizmetin temel nitelikleri,
Satıcı veya sağlayıcının adı, unvanı, varsa MERSİS numarası, telefon numarası ve diğer iletişim bilgileri,
Mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı, nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar,
Ödeme, teslimat, ifaya ilişkin bilgiler ve taahhütler,
Cayma hakkı kullanımına ilişkin şartlar, süresi, usulü, cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası veya elektronik posta adresi,
Ödenmesi gereken depozitolar ya da diğer mali teminatlar ile bunlara ilişkin şartlar,
Dijital içeriklerin işlevselliğini etkileyebilecek teknik koruma önlemleri, bunların hangi donanım ya da yazılımla birlikte çalışabileceğine ilişkin bilgi,
Tüketici Uyuşmazlık durumunda Tüketici Mahkemesine veya Hakem Heyetine başvuru
yapabileceğinize dair bilgi,
Ön bilgilendirmenin yapıldığına dair satıcı veya sağlayıcı sizden teyit almak zorundadır
HANGİ DURUMLARDA CAYMA HAKKINIZ BULUNMAZ?
Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça aşağıda verilen örnek durumlarda cayma hakkınızı kullanamazsınız.
Fiyatı satıcı veya sağlayıcının kontrolü dışında finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı
olarak değişen mal veya hizmet alımında,
Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallar,
Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçen ürünler,
Ambalajı açılmış olması şartıyla, iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayan ürünler,
Başka maddelerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan ürünler,
Ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış kitap, dijital içerik ve bilgisayar
sarf malzemeleri,
Gazete ve dergi gibi süreli yayınlar (abonelik sözleşmesiyle satın alınanlar dışında),
Belirli bir tarihte yapılması gereken konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenmek
Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya tüketiciye anında teslim edilen gayri maddi ürünler,
Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetler
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.