KONYA HABER
Konya
Açık
24°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,1807 %0,26
48,1197 %0,46
4.710,19 % 0,39
Ara
BBN Haber Bilim ve Teknoloji Araçları dokunmatik ekran olanlara kötü haber

Araçları dokunmatik ekran olanlara kötü haber

Milyonlarca sürücünün isyan ettiği, dikkat dağıttığı ve kazalara neden olduğu bilimsel olarak kanıtlanan "tamamen dokunmatik ekranlı" otomobil devri sona eriyor. Avrupa'nın en büyük ve en saygın güvenlik kuruluşu olan Euro NCAP, 2026 yılından itibaren sinyal, silecek ve dörtlü flaşör gibi hayati fonksiyonları sadece dokunmatik ekrandan kontrol edilen araçlara, en yüksek güvenlik notu olan 5 yıldızı vermeyeceğini resmen açıkladı. Bu karar, otomobil üreticilerini yeniden fiziksel düğmelere dönmeye zorlayacak.

KAYNAK: Haber Merkezi
Okunma Süresi: 2 dk

Yeni nesil otomobillerde bir "modernlik" göstergesi olarak sunulan ancak sürüş esnasında kullanımı zor ve tehlikeli olan devasa dokunmatik ekranlara, sürücü güvenliği adına ilk büyük "dur" ihtar geldi. Avrupa Yeni Araba Değerlendirme Programı (Euro NCAP), sürücü dikkat dağınıklığını azaltmak için tarihi bir karar aldı.

İŞTE O TARİHİ KARAR: 2026'DAN İTİBAREN 5 YILDIZ İÇİN "FİZİKSEL TUŞ" ŞARTI!

Euro NCAP tarafından alınan yeni kurala göre, Ocak 2026'dan itibaren bir otomobilin en yüksek güvenlik puanı olan 5 yıldızı alabilmesi için, aşağıdaki 5 hayati fonksiyonun fiziksel bir düğme, tuş veya kol ile kontrol edilmesi zorunlu olacak:

Sinyaller (Sağ-sol dönüş sinyalleri)

Silecekler (Ön cam silecekleri)

Dörtlü Flaşörler (Acil durum ışıkları)

Sis Farları

Korna

Eğer bu fonksiyonlar sadece dokunmatik bir ekran üzerinden kontrol ediliyorsa, o araç diğer tüm güvenlik testlerinden geçse bile 5 yıldız alamayacak. Kriterler, 2029'dan sonra klima ve ses seviyesi ayarları gibi fonksiyonları da kapsayacak şekilde daha da sıkılaşacak.

GEREKÇE ÇOK AÇIK: DOKUNMATİK EKRAN, MESAJ ATMAKTAN DAHA TEHLİKELİ!

Euro NCAP'in bu kararı almasının arkasında, dikkat dağınıklığının kazalardaki rolünü ortaya koyan şok edici araştırma sonuçları yatıyor:

Her 4 kazadan 1'i, araç içinde yaşanan dikkat dağınıklığı nedeniyle meydana geliyor.

Yapılan testlere göre, araçtaki Apple CarPlay menüsünü kullanmak, yasal sınırda alkollü araç kullanmaktan 5 kat daha fazla dikkat dağıtıyor.

Dokunmatik bir ekranı kullanmak, sürücüler için telefonda mesaj atmaktan bile daha tehlikeli bulunuyor.

ÜRETİCİLER GERİ ADIM ATACAK, FİZİKSEL TUŞLAR DÖNECEK

Bu karar yasal bir zorunluluk olmasa da, otomobil üreticileri için Euro NCAP'ten alacakları 5 yıldız notu, en büyük pazarlama ve prestij unsurlarından biri. Bu nedenle, neredeyse tüm büyük markaların bu yeni kurala uyarak, önümüzdeki yıllarda üretecekleri yeni modellerde bu temel fonksiyonlar için fiziksel düğmelere ve kollara geri dönmesine kesin gözüyle bakılıyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *