Yeni nesil otomobillerde bir "modernlik" göstergesi olarak sunulan ancak sürüş esnasında kullanımı zor ve tehlikeli olan devasa dokunmatik ekranlara, sürücü güvenliği adına ilk büyük "dur" ihtar geldi. Avrupa Yeni Araba Değerlendirme Programı (Euro NCAP), sürücü dikkat dağınıklığını azaltmak için tarihi bir karar aldı.
İŞTE O TARİHİ KARAR: 2026'DAN İTİBAREN 5 YILDIZ İÇİN "FİZİKSEL TUŞ" ŞARTI!
Euro NCAP tarafından alınan yeni kurala göre, Ocak 2026'dan itibaren bir otomobilin en yüksek güvenlik puanı olan 5 yıldızı alabilmesi için, aşağıdaki 5 hayati fonksiyonun fiziksel bir düğme, tuş veya kol ile kontrol edilmesi zorunlu olacak:
Sinyaller (Sağ-sol dönüş sinyalleri)
Silecekler (Ön cam silecekleri)
Dörtlü Flaşörler (Acil durum ışıkları)
Sis Farları
Korna
Eğer bu fonksiyonlar sadece dokunmatik bir ekran üzerinden kontrol ediliyorsa, o araç diğer tüm güvenlik testlerinden geçse bile 5 yıldız alamayacak. Kriterler, 2029'dan sonra klima ve ses seviyesi ayarları gibi fonksiyonları da kapsayacak şekilde daha da sıkılaşacak.
GEREKÇE ÇOK AÇIK: DOKUNMATİK EKRAN, MESAJ ATMAKTAN DAHA TEHLİKELİ!
Euro NCAP'in bu kararı almasının arkasında, dikkat dağınıklığının kazalardaki rolünü ortaya koyan şok edici araştırma sonuçları yatıyor:
Her 4 kazadan 1'i, araç içinde yaşanan dikkat dağınıklığı nedeniyle meydana geliyor.
Yapılan testlere göre, araçtaki Apple CarPlay menüsünü kullanmak, yasal sınırda alkollü araç kullanmaktan 5 kat daha fazla dikkat dağıtıyor.
Dokunmatik bir ekranı kullanmak, sürücüler için telefonda mesaj atmaktan bile daha tehlikeli bulunuyor.
ÜRETİCİLER GERİ ADIM ATACAK, FİZİKSEL TUŞLAR DÖNECEK
Bu karar yasal bir zorunluluk olmasa da, otomobil üreticileri için Euro NCAP'ten alacakları 5 yıldız notu, en büyük pazarlama ve prestij unsurlarından biri. Bu nedenle, neredeyse tüm büyük markaların bu yeni kurala uyarak, önümüzdeki yıllarda üretecekleri yeni modellerde bu temel fonksiyonlar için fiziksel düğmelere ve kollara geri dönmesine kesin gözüyle bakılıyor.