KONYA HABER
Konya
Açık
8°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
KONYA
00:00:00
İmsak vaktine kalan
Ara
BBN Haber Bilim ve Teknoloji Navigasyonda neden yanlış adres veriyor: GPS'de yeni dönem

Navigasyonda neden yanlış adres veriyor: GPS'de yeni dönem

Bilim insanları geliştirdi... SmartNav sistemi, şehirlerdeki GPS hatalarını 10 santimetreye kadar düşürüyor.

KAYNAK: BBN
Okunma Süresi: 3 dk

GPS bitiyor mu? 

BİLİM İNSANLARI GELİŞTİRDİ

Norveç Bilim ve Teknoloji Üniversitesinden (NTNU) araştırmacılar, şehirlerdeki GPS hatalarını düzelterek santimetre düzeyinde doğruluk sağlayan yeni bir navigasyon sistemi geliştirdi.

ScienceDaily'nin haberine göre SmartNav adı verilen sistemin, özellikle sürücüsüz araç teknolojileri için önemli bir ilerleme olduğu belirtiliyor.

SmartNav, uydu düzeltme verilerini, radyo dalgası analizlerini ve Google'ın 3 boyutlu bina modellerini birleştirerek çalışıyor.

KENTSEL KANYON

Bu sayede, yüksek binaların uydu sinyallerini bozduğu ve "kentsel kanyon" olarak adlandırılan bölgelerdeki konum belirleme sorunlarının üstesinden geliniyor.

NTNU doktora araştırmacısı Ardeshir Mohamadi, "Şehirler, uydu navigasyonu için zorlu yerler" dedi.

Cam ve beton yüzeylerin GPS sinyallerini yansıtarak gecikmelere ve konum hatalarına yol açtığını belirten Mohamadi, "Açık bir otoyolda kusursuz çalışan sistem, şehir merkezine girdiğinizde aynı performansı göstermez" diye konuştu.

Kentsel ortamlarda GPS sinyalleri, alıcıya ulaşmadan önce binalardan defalarca yansıyabiliyor. Bu ise, cihazın gerçek konumu doğru bir şekilde hesaplamasını zorlaştırıyor ve kullanıcının sanal konumunu birkaç metre kaydırabiliyor.

Bu hata payının otonom araçlar için kabul edilemez olduğunu vurgulayan Mohamadi, "Sürücüsüz araçlarda bu fark, güvenli ve kararlı bir sürüşle, tereddütlü ve güvensiz bir davranış arasındaki çizgiyi belirliyor. Bu yüzden SmartNav’ı, ‘kentsel kanyonlar’ için özel olarak tasarlanmış bir konumlama teknolojisi olarak geliştirdik" ifadelerini kullandı.

Ekip, uydu düzeltme hizmetlerini ve yeni hesaplama algoritmalarını birleştiren bir yazılım oluşturarak yoğun şehir ortamlarında bile hassas konumlamayı mümkün kıldı.

ÇOK KATMANLI TEKNOLOJİ

SmartNav'ın yüksek hassasiyeti, birden fazla teknolojinin entegrasyonuna dayanıyor. Geleneksel GPS sistemleri, uydulardan gelen kodlanmış sinyalleri kullanıyor ancak bu kodlar şehirlerde kolayca bozulabiliyor.

Araştırmacılar, bu yöntem yerine sinyalin alıcıya ulaştığı andaki hareketini analiz eden "taşıyıcı faz" yöntemini kullandı.

Taşıyıcı faz analizi yüksek doğruluk sunsa da genellikle alıcının birkaç dakika hareketsiz kalmasını gerektiriyor. SmartNav, bu sorunu farklı düzeltme sistemlerinden gelen verileri birleştirerek aşıyor.

Bu sistemler arasında, uydu sinyallerini düzeltmek için yerel baz istasyonlarını kullanan Gerçek Zamanlı Kinematik (RTK) yöntemi de bulunuyor.

Fakat NTNU ekibi, kurulumu pahalı ve kapsama alanı sınırlı olan bu ağlar yerine, Avrupa'nın Galileo uyduları destekli PPP-RTK (Hassas Nokta Konumlama-Gerçek Zamanlı Kinematik) hizmetinden yararlandı.

Bu hizmet, düzeltme verilerini ücretsiz olarak yayınlayarak kullanıcı maliyetlerini kayda değer ölçüde düşürüyor.

GOOGLE'IN ÜÇ BOYUTLU VERİLERİ DOĞRULUĞU ARTIRIYOR

NTNU ekibinin çalışması, Google'ın dünya genelinde yaklaşık 4 bin şehri kapsayan 3 boyutlu şehir modeli hizmetiyle destekleniyor.

Bu modeller, uydu sinyallerinin binalar arasında nasıl yansıyacağını tahmin ederek sistemin doğruluğunu artırıyor.

Veriler sayesinde SmartNav, GPS uygulamalarının kullanıcıları sık sık caddenin yanlış tarafında göstermesine neden olan sinyal bozulmalarını düzeltebiliyor.

Mohamadi, "Google; sensörlerden, Wi-Fi ağlarından, mobil şebekelerden ve 3 boyutlu bina modellerinden aldığı verileri birleştirerek yansıma hatalarına dayanıklı, akıcı konum tahminleri oluşturuyor" bilgisini paylaştı.

TESTLERDE 10 SANTİMETRE HASSASİYET

Norveç'in Trondheim kentinde yapılan saha testlerinde SmartNav, yüzde 90 oranında 10 santimetre içinde konum doğruluğu sağladı.

Araştırmacılara göre bu hassasiyet, şehir içi GPS navigasyonunu hem güvenilir hem de ekonomik hale getiriyor.

Mohamadi, "PPP-RTK kullanımı, sık baz istasyonu ağlarına ve pahalı aboneliklere olan ihtiyacı azaltıyor. Bu sayede teknoloji, ucuz ve yaygın alıcılarla kullanılabilir hale geliyor" diye ekledi.

Araştırma ekibi, SmartNav'ın kamuya açık uydu düzeltmeleri, dalga analizi ve ticari harita verilerini birleştiren yaklaşımının, hem otonom araçlar hem de günlük akıllı telefon kullanıcıları için şehir navigasyonunu kökten değiştirebileceği görüşünde.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *