Elektrikli otomobil sahipleri artık avantajlarını kaybediler… Elektrikli otomobiller dünyada yaygınlaşmaya devam ederken, İngiltereli yetkililer otomobiller için ilginç bir karar aldı. Artık şoförlerden kilometre başına vergi alınacak.
keyifli Bedava sürüş tarih oluyor
Elektrikli otomobiller dünyada trend olmaya devam ederken, hükümetler hem vergi düzeyinde hem de farklı alanlarda çeşitli düzenlemeler yapıyor. Örneğin Çin, sürücülerin kalkışta hızlanmaları konusunda yeni bir düzenleme üzerine çalışıyor.
elektrikli otomobilleri yeni vergi
BBC’nin haberine göre İngiltere, Nisan 2028’den itibaren elektrikli ve plug‑in hibrit araçlar için “kilometre başına vergi” dönemini başatacak. EV sürücüleri kilometre başına 3 kuruş, PHEV sürücüleri 1,5 kuruş ödeyecek; ücretler her yıl enflasyona (RPI) göre artacak. Maliye Bakanı, akaryakıttaki 5 kuruşluk indirimin gelecek eylüle kadar uzatıldığını, sonrasında ise RPI’a endeksli kademeli artışa geçileceğini de duyurdu.
PEKİ SİSTEM NASIL İŞLEYECEK?
Peki bu değişiklik sonrası ödeme nasıl işleyecek? Kilometreler her yıl resmi kontrollerde (genellikle MOT veya yeni araçlarda 1. ve 2. tescil yıldönümlerinde) okunacak, DVLA’nın mevcut Taşıt ÖTV (VED) sistemi üzerinden tahsil edilecek. Hazine, 2028‑29 döneminde 13,680 km yapan bir EV sürücüsünün yaklaşık 255 sterlin yakıt vergisi ödeyeceğini, bunun benzinli/dizel araçların km başına yakıt vergisinin yaklaşık yarısı olduğunu belirtiyor.
BÜYÜK GELİR HESAPLANDI
OBR’ye göre yeni vergi 2028‑29’da 1,1 milyar sterlin, 2030‑31’de 1,9 milyar sterlin gelir getirebilir; ancak EV talebinde düşüş riski var. Örgüt, yaşam boyu maliyet artışı nedeniyle talebin azalabileceğini, toplamda yaklaşık 440.000 daha az EV satışıyla karşılaşılabileceğini öngörüyor; diğer politikalar bunun yaklaşık 320.000’ini telafi edebilir.
ELEKTRİKLİ ARAÇ SEKTÖRÜNDEN TEPKİ GELDİ
Otomobil üreticisi Ford ve SMMT, hamleyi “yanlış zamanda alınan yanlış bir önlem” olarak niteledi; hükümetin EV geçiş mesajını “kafa karıştırıcı” buluyorlar. Yenilenebilir Enerji Derneği, çevresel etkiyi yansıtan, tüm araçları kapsayan adil bir model çağrısı yaptı. InstaVolt CEO’su Delvin Lane, evde şarjı olmayan sürücülerin zaten kamu şarjında daha fazla vergi ödediğini ve kırsal/düşük gelirli kesimlerin orantısız etkileneceğini söyleyerek adil ve sürdürülebilir bir sistemin ortak tasarımını istedi. AA Başkanı Edmund King, hükümetin yol yatırımı ile EV geçişini yavaşlatmama hedefi arasında doğru dengeyi kurması gerektiğini vurguladı.
EV'LER VERGİSİ
Son olarak bu vergi, Birleşik Krallık’ta kayıtlı EV’lere uygulanacak; yurt dışında tescilli olup İngiltere’de kullanılan EV’ler bu ücretten muaf. Bu arada, 2030’dan itibaren yeni benzinli ve dizel otomobil satışı yasaklanacağından tüm yeni araçların elektrikli veya hibrit olması gerekecek; bu verginin EV’leri daha az çekici kılabileceği yönünde endişeler sürüyor.