KONYA HABER
Konya
Parçalı bulutlu
8°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,2600 %0,23
49,1569 %0,44
9.295,62 % 0,51
Ara
BBN Haber Dünya Satılacak otomobil olmayabilir: Çip krizi kapıda

Satılacak otomobil olmayabilir: Çip krizi kapıda

Otomobil piyasasında çip krizi gündemde... Koronavirüs pandemisinde tedarik zincirlerinin bozulması, karantina uygulamaları nedeniyle çip üretimi ağır darbe almış ve milyonlarca aracın üretimi durmuştu. Şimdi de yapay zeka nedeniyle çip kıtlığının yaşanabileceğinden endişe ediliyor.

KAYNAK: BBN
Okunma Süresi: 2 dk

Otomobil piyasasında kriz beklentisi yüksek…

Semiconductor Manufacturing International (SMIC), 2026’da otomobil ve tüketici elektroniği üretiminin bellek kıtlığı nedeniyle daralabileceği uyarısında bulundu.

bellek talebi karşılanabilir mi?

SMIC Eş-CEO’su Zhao Haijun, büyük çip üreticilerinin Nvidia için yapay zekâ hızlandırıcılarına öncelik vermesiyle bellek talebinin karşılanamayacağını belirtti. Çinli şirketler, bellek teminindeki belirsizlik ve yapay zekâ kaynaklı güçlü talep nedeniyle fiyatların hızla artacağı öngörüsüyle 2026 başı için sipariş vermekte tereddüt ediyor.

Huawei Technologies Co. gibi firmalara üretim yapan SMIC, Kioxia Holdings ile birlikte arz-talep dengesizliğine dikkat çekti. SK Hynix ve Samsung’un Nvidia bileşenlerine öncelik vermesi, otomotiv, akıllı telefon ve tüketici elektroniği sektörlerinde baskı yaratıyor. Zhao, mevcut talebin SMIC’in kapasitesini aştığını, 2025 sermaye harcamalarının 2024’teki 7,33 milyar dolar seviyesinin biraz üzerinde veya aynı düzeyde kalacağını söyledi.

Çinli çip üreticilerinin genel olarak kapasite artırma sürecini hızlandırdığına işaret eden Zhao, Çin’in 2026’da ASML gelirindeki payının azalmasının 2024 ve öncesinde verilen büyük siparişlerden kaynaklandığını vurguladı.

O YILLARDA KORONAVİRÜS PANDEMİSİ İŞLERİ AKSATMIŞTI

Koronavirüs pandemisiyle birlikte 2021 yılında 9,5 milyon, 2022 yılında ise 3 milyon otomobil çip krizi nedeniyle üretilememişti. Sıfır otomobil kıtlığı nedeniyle otomobil bayilerinde listeler yapılmış, fahiş fiyatlardan satışlar gerçekleşmişti.

artık OTOMOBİLLERDE ELEKTRONİĞİN YERİ ARTIYOR

Eski model otomobillerin aksine yeni otomobillerde her şey elektronik olarak kontrol ediliyor. Bu nedenle eskiden talep edilmeyen çiplere artık otomobilin hemen her yerinde ihtiyaç oluyor.

PEKİ YENİ ÇİP KRİZİ OLUR MU?

Uzakdoğu ülkelerinde bulunan çip üreticileri, koronavirüs pandemisi nedeniyle karantina uygulandığı için fabrikalarda üretim gerçekleştirememiş ve tedarik zinciri bozulmuştu.

2023'TE ÇİP KRİZİ BİTMİŞTİ

2023 yılına gelindiğinde çip krizi sona ermeye başlamış ve sıfır otomobil bolluğu ortaya çıkmış, bayilerde deftere yapılan isim sıraları ortadan kalkmıştı.

Çip üreticilerinin yapay zekaya odaklanması ve Nvidia için üretimlerini artırması nedeniyle otomotiv sektörünü ilgilendiren çip üretimine daha düşük pay ayrılabilir. Bu durum da otomobil üretiminde kısıtlamaya neden olabilir.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *