Zorunlu eğitim 12 yıldan daha az olabilir mi? Türkiye bir süredir 4+4+4 eğitim sisteminde sona gelindiğini tartışıyor. Yeni sistem ile ilgili ilginç öneriler de var.
ZORUNLU EĞİTİMDE SONA GELİNDİ
Sık sık gündeme getirdiğimiz 12 yıllık zorunlu eğitimin kısalmasında gözler bu hafta yapılması beklenen kabineye çevrildi. 4+4+4 sisteminin son 4’ü ile ilgili değişiklik masaya yatırılacak.

İLGİNÇ ÖNERİ
Türk Eğitim Derneğinin düşünce kuruluşu TEDMEM, tartışmalar sürerken “Ortaöğretimi Yeniden Düşünmek” başlıklı bir rapor yayınladı. Türkiye artık eğitime erişimi değil, eğitimin niteliğini tartışmalıdır” denilen raporda zorunlu eğitimin kısaltılması ve mesleki eğitim öne çıktı.
11 SINIFTA DİPLOMA 12. SINIFTA UZMANLAŞMA
Ortaöğretimin yeniden yapılandırılmasında bazı ilkeler şöyle:
11. sınıfta diploma, 12. sınıfta ise uzmanlaşma öneriyoruz. Doğrudan istihdama yönelmek isteyen öğrencilere, 11. sınıfın sonunda “standart lise diploması” verilerek farklı geçiş yollarının önü açılır. Bu adım, “üniversite tek çıkış yolu” algısını kırarak lise sonrası alternatifleri güçlendiriyor. Sınavsız geçiş imkânları olacak. Bu öğrenciler, okul başarı puanlarına göre meslek yüksekokullarına/ön lisans veya açık öğretim programlarına sınavsız geçiş yapabiliyor. Böylece hem sınav baskısı azalıyor hem de yükseköğretime girişteki yığılma hafifliyor.

BİR GÜN OKUL, DÖRT GÜN İŞ YERİ
Önerdiğimiz modelde 12. sınıf, öğrencilerin ilerlemek istedikleri yükseköğretim alanlarıyla uyumlu ileri düzey akademik derslerle yeniden tasarlanıyor. Üniversiteye hazırlık süreci böylece okulun içinde, yönlendirici bir biçimde yürütülüyor. Bu düzenleme, okulu yeniden kıymetli hâle getirirken ailelerin özel kurs ve dershane yükünü azaltıyor.
Mesleki eğitim yeniden kurgulanmalı. İfade ettiğimiz modelde meslek yüksekokulu programları, mesleki ortaöğretimle bütünleşik bir yapıya kavuşturuluyor. Programlar, haftada bir gün akademik eğitim, dört gün iş yeri temelli uygulama ilkesine dayanıyor.