KONYA HABER
Konya
Açık
25°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
40,9579 %0,56
47,9309 %0,62
4.401,29 % 0,41
Ara
BBN Haber Ekonomi Gıdadaki artış ve enflasyon misafirperverliği bitiriyor

Gıdadaki artış ve enflasyon misafirperverliği bitiriyor

Prof. Dr. Serap Durusoy, "Nüfusun yarısından fazlası açlık sınırının altında gelir elde ediyor. Bu nedenle, misafir ağırlamak bile lüks gibi algılanabiliyor” dedi.

KAYNAK: BBN
Okunma Süresi: 2 dk

Türkiye'de kadınların geleneksel sosyal ve finansal dayanışması olan "altın günü", enflasyondaki artış ve yaşam tarzlarındaki değişim nedeniyle değişmeye başladığı uzmanlarda ortaya konuluyor.​

Ev ekonomisine katkı

Türkiye'de kadınlar özellikle de ev hanımları arasında geleneksel olarak uzun yıllardır süren "altın günü", ev yapımı ikramlar, samimi sohbetlerle dolu bir ortamda sosyal ve finansal destek sağlıyor.

Sosyal medyada da dönem dönem tabaklarıyla ünlü “altın günü” enflasyondaki yükseliş ve değişen yaşam koşullarıyla yeniden şekilleniyor.​

Sosyal medyada “altın günü”

Sosyal medyada geçtiğimiz aylarda Kocaeli'de bir grup kadının kar fırtınasına rağmen “güne” gitmesi sosyal medyada gündem olmuştu. Dönem dönem de gün tabakları sosyal medyada hem özlem dolu mesajlarla anılıyor hem de yarışma tadında puanlamalara maruz kalıyor.

Altın günü, sadece sosyal etkileşim değil, aynı zamanda bir tür tasarruf ya da birikim fonu işlevi de görüyor.​

“Altın günü” ekonomisi

Ekonomim'in haberine göre Inside Turkey’den Emel Altay haberine göre, Türkiye'deki ekonomide yaşanan zorluklar, artan gıda fiyatları, “altın günü” geleneğini sürdürmeyi zorlaştırıyor.

TÜİK’e göre, Mart 2025'te yıllık enflasyon yüzde 38,1 olurken, ENAG’a göre yüzde 75,2 oldu. Un, yağ ve peynir gibi temel gıda maddelerinin maliyetindeki artış, “gün” buluşmalarını finansal bir yük haline getiriyor.​

Misafirperverlik bitiyor

Prof. Dr. Serap Durusoy, gıda fiyatlarındaki artışın ve enflasyondaki yükselişin misafirperverlik geleneklerini etkilediğini belirtiyor. Durusoy, "Nüfusun yarısından fazlası açlık sınırının altında gelir elde ediyor. Bu nedenle, misafir ağırlamak bile lüks gibi algılanabiliyor” diyor.​

Sosyolog Dr. Gökben Demirbaş da "Altın Günü" kökenlerinin erken Cumhuriyet dönemine dayandığını, temelinin o dönemde üst ve orta sınıf kadınlar arasında popüler olan "Kabul Günü"ne dayandığını belirtiyor. Günümüzdeyse özellikle orta sınıftaki kadınlar bu buluşmalardan çekiliyor. Demirbaş bunu şu şekilde açıklıyor:

"Nedenler basit: finansal baskı ve iş gücüne katılım.

Bu buluşmalardan vazgeçmek istemeyenler ise geleneği tamamen terk etmek yerine dönüştürmeyi tercih ediyor. 68 yaşındaki bir ev hanımı, "Altın Günleri"nin artık daha seyrek düzenlendiğini ve katılımcı sayısının azaldığını belirtiyor. Kimileri de bu buluşmaları dijital platformlara taşıyor."

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *