"Hangi liseyi seçmeliyim?", "Hangi üniversite bölümü bana daha uygun?", "Hangi meslekte daha mutlu ve başarılı olurum?"... Milyonlarca öğrencinin ve ailenin kafasını kurcalayan bu sorulara, artık daha bilimsel ve veriye dayalı yanıtlar verilecek. Milli Eğitim Bakanlığı, "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" kapsamında, öğrencilerin kendilerini daha iyi tanımalarını sağlayacak yeni bir uygulamayı bu yıl itibarıyla başlatıyor.
AMAÇ NE? ÖĞRENCİLERİN GELECEĞİNE IŞIK TUTMAK
Bu yeni sistemin temel amacı, öğrencilerin potansiyellerini en doğru şekilde ortaya çıkararak, yanlış meslek seçimlerinin önüne geçmek.
Ortaokul Öğrencileri: Liseye geçiş sürecinde, kendi ilgi ve becerilerine en uygun alanlara yönlendirilecek.
Lise Öğrencileri: Üniversite veya meslek dallarına daha bilinçli ve isabetli tercihler yapabilecek.
SİSTEM NASIL İŞLEYECEK?
Yeni uygulama, üç basit adımda işleyecek:
Dijital Envanter: Öğrenciler, internet üzerinden dijital bir platforma girerek, kendilerine sunulan "Mesleki İlgi ve Mesleki Beceri Envanteri" sorularını yanıtlayacak.
Değerlendirme: Öğrencilerin yanıtları, okullarındaki rehber öğretmenler ve psikolojik danışmanlar tarafından detaylı bir şekilde değerlendirilecek.
Rehberlik: Değerlendirme sonuçlarına göre, her bir öğrenciye, kendi potansiyeline en uygun eğitim ve kariyer yolları hakkında kişiselleştirilmiş mesleki rehberlik yapılacak.
ENVANTERDE NE TÜR SORULAR OLACAK?
Mesleki İlgi Envanteri: Bilim, doğa, sosyal etki, kültür, sanat, spor, sağlık, teknoloji gibi çok geniş bir yelpazede öğrencinin ilgi alanlarını ölçecek.
Mesleki Beceri Envanteri: Mesleki ve teknik Anadolu liselerinde bulunan 53 alan ve 114 dala yönelik olarak, öğrencinin hangi alanda daha becerikli olduğunu belirlemeye yönelik olacak.