Vatandaş 100 lirasının 83 lirasını gıdaya harcadı

Vatandaş 100 lirasının 83 lirasını gıdaya harcadı

Vatandaş enflasyondan belini doğrultamadı. Vatandaş 2024 yılında en çok gıda harcamasına para harcadı. Satın alma gücündeki düşüşün yanı sıra vatandaş kazandığı 100 liranın 83 lirasını gıdaya harcadı. İşte haberin ayrıntıları.

Son 3 yıldır yüksek enflasyon rekor kırarken vatandaş gelirinin önemli bir bölümünü beslenmeye ayırdı.

VATANDAŞ KARININ ANCAK DOYURDU

2024 yılında yüzde 41.76 olarak açıklanan resmi gıda enflasyonuna karşılık aynı yıl vatandaşın market alışverişi harcaması yüzde 67 arttı. Alışverişe çıkan tüketicinin her 100 TL’lik harcamasının 83 TL’sini gıda ve içecek alışverişlerine gitti. Vatandaş kişisel bakımına ise 9 TL ve ev bakımına ise 8 TL harcayabildi.

İNDİRİMLİ MARKETLERE İLGİ FAZLA OLDU

Son 3 yıldır sepet ortalamaları ise hızlı bir yükseliş kaydetti. Ipsos tarafından yayınlanan ‘Hızlı Tüketim Ürünleri’ raporu, 2022 yılında 88 TL olan ortalama sepet büyüklüğünün 2023’te yüzde 72 büyüyerek 152 TL’ye çıktığını gösterdi.

2024 yılında alışverişe çıkan bir tüketicinin ortalama harcaması ise 229 TL olarak gerçekleşti. Bu rakamlara göre 2022 yılı baz alındığında, geçen sene bir alışveriş için tüketici yüzde 160 daha fazla harcama yapmak zorunda kaldı. Pandemi yüzünden düşüşe eğiliminde olan alışveriş sıklığında ise 2024 yılında yükselme izlendi. 2024 yılında vatandaşlar haftada yaklaşık 4, yılda ise 219 defa alışverişe gitti. Vatandaş önceki seneye kıyasla 17 kez daha fazla alışveriş yapı. Harcadığı tüm paranın üçte birinden fazlası ise indirim marketlerinin kasalarına geçti. İndirim marketlerin cirosu ise yüzde 72, ulusal market zincirlerinin cirosu ise yüzde 69 arttı.

VATANDAŞ KIRMIZI ET ALAMADI

Sözcü'den Sayime Başçı'nın haberine göre, ortalama bir hane, her 100 TL’lik harcamasının yaklaşık 54 TL’si markalı, 24 TL’si açık, 22 TL’sini ise market markalı ürünlere gitti.

Vatandaş kırmızı et yer almazken, geçen yıl beyaz et alışverişi yüzde 3, yoğurt alışverişi yüzde 2, kağıt ürünleri ise yüzde 8.3’lük düşüş kaydedildi. 2024’te gıda ve içecek alışverişlerinde cirolar yüzde 66 arttı. Yanı sıra Kişisel bakım yüzde 60, ev bakımı ise yüzde 84 artış kaydedildi.

Kaynak:BBN

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.