Alışveriş sitelerinin satış yalanları ifşa oldu
Günümüzde altın çağını yaşayan e-ticaret, geçen zaman içerisinde rakiplerinin de artmasıyla farklı taktikler kullanmaya başlalar.
Alışveriş sitelerinin kullandığı yanıltıcı taktikler artık işe yaramayınca, büyük firmalar farklı taktikler uygulamak için arayışa girdi.
Günümüzde e-ticaret sitelerinin en fazla kullandığı taktikler, YouTube’da ‘Tasarımcı Dayı’ ismiyle bilinen Burak Doğan tarafından ifşa edildi.
E-ticaret platformlarının uyguladığı yalanlara dikkat çekerek tüketicileri uyaran Doğan, sahte indirim ve yanıltıcı yorumları, aldatıcı ürün fotoğrafları gibi çeşitli taktikleri ifşa oldu.
Sahte indirimler nasıl gösteriliyor?
Bu taktiğe göre, ürünün fiyatı önce şişirilip ardından ‘yüksek indirim’ oranıyla sunularak tüketicinin algısıyla oynanıyor. Örneğin 300 TL’lik bir ürün önce 600 TL’ye çıkarılıp sonra 280 TL’ye indirebiliyor.
Yanıltıcı geri sayım sayaçları insanları etkiliyor
"Yüzde 70 indirim için son 10 dakika" gibi ifadelerle tüketiciler acele etmeye teşvik ediliyor. Ancak, ertesi gün aynı ürünün aynı geri sayımla sunulmaya devam etmesi bu sayaçların psikolojik manipülasyon amaçlı olduğuna işaret ediyor.
Stokta 1 ürün kaldı yalanı
Alışveriş platformlarının diğer bir taktiği ise "Stokta son bir ürün kaldı" yalanı… Bu taktikle tüketici üzerinde baskı kuruluyor ve tüketicilerin panikle karar vermelerine imkan sağlamış oluyor.
"Bu ürüne yoğun ilgi var" algısıyla etkilemek
Bazı alışveriş sitelerinde "Şu an bu ürünü 100 kişi inceliyor" veya "30 kişi sepete attı" gibi gerçek dışı bilgiler gösterilerek tüketicilerde ürünün çok popüler olduğu ve kaçırmamaları gerektiği algısına neden oluyorlar.
Trol ve sahte yorumlar
Ürün sayfalarında aşırı olumlu ya da birbirine benzeyen yorumlara rastlamış olabilirsiniz. Özellikle esnafların da satış yapabildiği bazı alışveriş platformlarında, satıcılar ürünlerinin iyi olduğuna inandırmak için sahte yorumlara yer veriyorlar.
Aldatıcı ürün fotoğrafları
Satın aldığınız ürünün fotoğrafı ile gerçeği arasında fark varsa kandırıldınız demektir! Alışveriş platformları ya da markalar, ürünlerin daha cazibeli görünmesi için farklı açı, montaj ya da ışıklandırma taktiği uygulayabiliyor. Özellikle giyim ve mobilya gibi ürünlerde fotoğraflarla teslim edilen ürün arasında büyük farklılıklar olabilir. Bu nedenle, mümkünse diğer kullanıcıların paylaştığı gerçek fotoğraflara bakmak faydalı olabilir.
Gizli maliyetler neler?
Bazı ürünler satın alma aşamasında cazip görünse de, ürün sepete eklendikten sonra yüksek kargo ücretleri, işlem ücretleri veya vergiler gibi ek maliyetler ortaya çıkabiliyor. Tüketiciler, satın alma sürecinin son aşamasına geldikleri için bu beklenmedik maliyetlere rağmen alışverişi tamamlama eğiliminde olabilirler.
‘Sadece kargo ücretini ödeyin, %100 bedava’ gibi reklamlarla sunulan ürünler, aslında yüksek kargo ücretiyle satıldığını gizlemek için yapılabiliyor.
Otomatik abonelikler nasıl işliyor?
Bazı alışveriş platformlarında tek seferlik bir ürün alımı yaparken farkında olmadan bir aboneliğe kaydolmak mümkün olabilir. Bu durumda, tüketicilerin kredi kartlarından her ay para çekilebilmekte. Türkiye Gazetesi
Kaynak:BBN
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.