Deniz taşımacılığı sil baştan: Gemiye yaş sınırı, bilete kota

Deniz taşımacılığı sil baştan: Gemiye yaş sınırı, bilete kota

Yolcu ve araç taşıyan düzenli sefer yapan gemilere yönelik yeni yönetmelik yürürlüğe girdi. Bu yeni düzenlemeler ne içeriyor. İşte detaylar...

Türkiye'deki kıyı tesisleri arasında ve yurt dışındaki kıyı tesislerine yönelik araç veya yolcu taşıyan gemilerle yapılan düzenli seferlere ilişkin usul ve esaslarda düzenleme gerçekleştirildi.

YENİ DÜZENLEME RESMİ GAZETEDE

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının, "Gemilerle Yapılan Düzenli Seferler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"i Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Buna göre, yönetmeliğe esasları idare tarafından belirlenen, kondisyona yönelik dizayn değerlendirmesi ve denetimine karşılık gelen "durum değerlendirme denetimi" tanımı getirildi.

Denetimlere sınırlı olmak kaydıyla çeki düzen getiriliyor. Amaç, deniz taşımacılığı yani şehirlerarası taşımacılık yapılan hatlarda, adil ve sürdürülebilir bir rekabet ortamı sağlamak.

Yine yeni düzenlemeye göre işletmeciler, sefer programı değişikliklerini 1 hafta önceden Düzenli Seferler Bilgi Sistemi (DSBS) üzerinden idareye bildirecekler.

HAT İZİNLERİ VE AYAKBASTI PARASI NE OLACAK?

Kiralık olarak işletilen geminin, satın alınması durumunda mevcut hat izni belgesi, belge bitiş tarihine kadar geçerli sayılacak.

İşletmeciler, yolcu ve araç yoğunluğunun oluştuğu özel günlerde, kıyı tesislerinin işleyişine engel teşkil etmemeleri ve diğer işletmecilerin seferlerini aksatmamaları koşuluyla, izinli hatlarında sefer öncesi Düzenli Seferler Bilgi Sistemi bildirimi ile ek seferler düzenlenebilecek.

ZORUNLU SİGORTA

Düzenli sefer yapan gemiler, Bakanlık tarafından kabul gören ve ilan edilen kulüp ve sigortacılardan, hat izni süresince geçerli ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun deniz araçları zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptıracaklar.

Başka bir işletmeciye ait bir hatta, hizmet alım yöntemiyle çalıştırılacak gemiler için ilave hat izni alınması kuralı getirildi.

25 YAŞINDAN BÜYÜK GEMİLER

25 yaşından büyük klassız gemiler için ilk ve devamındaki su altı sörveylerinde, kapsamı idare tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yetkilendirilmiş klas kuruluşlarına, durum değerlendirme denetimi gerçekleştirilecek.

Kıyı tesislerince, araç veya yolcu için ayakbastı ve benzeri adlarla alınan ücretler, Türk lirası olarak tespiti yapılacak.

Deniz ve iç sular ulaşımını geliştirmek ve serbest, adil, sürdürülebilir bir rekabet ortamı sağlamak amacıyla ilgili kanuna göre, düzenli seferlerde araç veya yolcu için ayakbastı ve benzeri adlarla alınan ücretlerde tavan idare tarafından belirlenecek.

TÜRKİYE İLE KKTC ARASINDA ALTERNATİF UYGULAMALAR OLABİLECEK

Uygunluk yazısı verilmesi için Akdeniz ve Karadeniz'de bulunan liman devleti denetimi mutabakat muhtıralarının herhangi birinde geminin bayrağının siyah listede bulunmaması, uluslararası sözleşmeler kapsamında geminin sertifikalarını yayınlayan tanınmış kuruluşun düşük veya daha altı performansta olmaması, şartlarından en az birinin sağlanması zorunlu olacak.

GEMİLERİN YAŞ VE KONDİSYONU

İdare, gemilerin yaşı ve kondisyonunu göz önünde bulundurarak, bu her iki şartı da talep edebilecek.

Akdeniz ve Karadeniz'deki liman devleti denetimi mutabakat muhtıralarının herhangi birinde, geminin bayrağına ilişkin değerlendirme kaydının bulunmaması durumunda, hat izni düzenlenmeyecek. Türkiye ile KKTC arasında yapılan taşımacılıkta, idare alternatif uygulamalar gerçekleştirebilecek.

Kıyı tesisleri arasında hat izni belgesiyle taşımacılık faaliyeti yapan işletmecilerin, kıyı tesisleri ile yabancı ülke kıyı tesisleri arasında düzenli sefer yapacak gerçek veya tüzel kişilerin gemilerine uygunluk yazısı verilebilmesi için Türk bayraklı gemilere önsörvey, yabancı bayraklı gemilere liman devleti denetimi olacak.

Şehirlerarası veya Güney Marmara ile Ege Denizi'ndeki adalara yapılan taşımacılık faaliyetinde bulunan işletmecilerce, online bilet satış sistemi kurulacak ve en fazla yüzde 10 yolcu ve araçlık bilet kotası uygulanarak, online bilet satış hizmeti verilebilecek.

5 İŞ GÜNÜ

İşletmecinin adının veya işletmenin ticaret unvanının değişmesi halinde, liman başkanlığına en geç 5 iş günü içinde bildirilmiş olacak.

İdare, hat izninin yeni ad ve ünvanla, yeniden düzenlenmesi için işletmeciye 2 ay süre tanıyacak. Verilen süre içerisinde gemi, daha önceden aldığı izinler kapsamında seferlerine devam edebilecek.

Yönetmelik, 3 ay sonra yürürlüğe girmiş olacak.

Fotoğraf: NTV

Kaynak:BBN

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.