E-imza çalınır mı? 400 sahte diploma iddiası sonrası e-imza güvenliği gündemde

E-imza çalınır mı? 400 sahte diploma iddiası sonrası e-imza güvenliği gündemde

Dijital belgelerin doğruluğunu ve bütünlüğünü teyit ederken kimlik doğrulamasını da kolay bir hale getiren e-imza 400 sahte diploma olayı sonrası gündeme geldi. E-imza çalınır mı, e-imza güvenliği nasıl alınır? İşte detaylar...

E-İmza, elektronik verilere eklenerek belgenin doğrulanmasını sağlayan bir sistem. Dijital ortamda ıslak imza işlevi görerek işlemlerin resmiyet kazanmasını sağlıyor.

SAHTE E-İMZA NASIL OLUŞTURULDU?

400 sahte diploma olayı sonrası em imza güvenliği yeniden gündeme geldi. İddianamenin girişinde sahte diploma şebekenin nasıl çalıştığı yer alıyor. Buna göre: Bir üniversitenin yetkilisi, eğitim bakanlığında çalışan bir daire başkanı gibi isimlerin sahte kimlikleri üretilmiş. Kimliklere sahte fotoğraflar takılmış. Şebeke, fotoğrafı değiştirilmiş sahte kimlikle ve şebekede yer alan üyelerin numaralarıyla e-imza başvurusu yapmış. Ücret ödenmiş ve böylece e-imzalar oluşturulmuş. Şebeke e-imzaları oluşturduktan sonra sisteme girerek lise ve üniversite diplomaları oluşturmuş, ehliyet sınav puanlarını yükseltmiş vd... Yani yetkililerin imzalarıyla yapılabilecek her şeyi yapmışlar.

E- İMZA GÜVENİLİR Mİ?

Güvenlik talimatlarına uyulduğu müddetçe e-imza oldukça güvenilir bir sistem olarak nitelendiriliyor. Sistem, dijital belgelerin doğruluğunu ve bütünlüğünü teyit ederken kimlik doğrulamasını da kolay bir hale getiriyor. Elektronik imzalar şifreleme ve kimlik doğrulama için oldukça güvenilir. İmza sahibi olan kişinin kimliğini teyit eden e-imza sertifikaları ile e-imza işlemleri gerçekleştiriliyor. Bu nedenle güvenliği sağlamak adına mutlaka güvenilir bir sertifika şirketiyle çalışmak gerektiği belirtiliyor.

E-İMZA, ISLAK İMZADAN ÇOK DAHA FAZLA GÜVENLİ Mİ?

E-imzayla imzalanan belgenin imza sahibi tarafından değiştirilip değiştirilmediği ya da belgenin düzgünce saklanıp saklanmadığı öğrenilebiliyor. E-imza yalnızca belgeyi imzalayan kişinin gerçek olduğundan emin olmayı sağlamıyor. Uzmanlara göre e-imza, belgenin hangi saat ve tarihte imzalandığının teyit edilmesine de imkân tanıyor..

E-İMZA NASIL ALINIR?

E-imza kullanabilmek için öncelikle sertifika almak gerekiyor.

Bunun için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından onaylı olan Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcı seçimi yapmak gerekiyor.

Daha sonrasında Nitelikli Elektronik Sertifika alınıyor. Elektronik Sertifika imza sahiplerinin kimliklerini doğrulamada kullanılıyor. Yanı sıra imza işlemlerinin güvenliğini de sağlanmış oluyor.

HUKUKİ GEÇERLİLİĞİ VAR MI?

Hukuki geçerlilik açısından oldukça önemli olan bu belgeler, elektronik imza kullanmak isteyen kişiler tarafından mutlaka alınması gerekiyor.

DEVLETTEN E-İMZA ALINIR MI?

E-imza devletten alınabiliyor. Elektronik imza hizmetleri Kamu Sertifikasyon Merkezi tarafından veriliyor. Burası Türkiye Cumhuriyeti Devleti tarafından onaylanmış ve yetkilendirilmiş bir kuruluş.

PTT ÜZERİNDEN E-İMZA ALMAK

PTT, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı olan firmalarla yapılan protokollerle e-imza başvurularında aracı görevi görüyor. PTT ile yalnızca bireysel e-imza başvuruları gerçekleşebilmekte.

BİREYSEL E-İMZA BAŞVURUSU İÇİN GEREKENLER NELER?

Başvuru formu ile Nitelikli Elektronik Sertifika Kullanıcı Taahhütnamesine sahip olmak gerekiyor.
TC kimlik numarasının yer aldığı nüfus cüzdanı, ehliyet ya da pasaport

KİMLER E-İMZA ALABİLİR?

E-imza yasal bir kimlik doğrulama araçları arasında yer alabiliyor.

Fotoğraf: ulusalfaktoring.com

Kaynak:Olcay Kurt

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.