Konya’nın Akdeniz’e açılan kapısı Demirkapı devler arasında
Tünel yapım çalışmaları kapsamında 2003-2024 yılları arasında büyük atılım gerçekleştiren Türkiye 739,4 km uzunluğunda 429 adet tünel yapılarak yol ağımızdaki tünellerin sayısı 512'ye, toplam uzunlukları 789,4 km'ye ulaştırdı. 2024 yılında 36 km uzunluğunda 17 adet tünelin yapımı tamamlanırken ülkenin dev tüneller listesi de belli oldu.
Zirvede toplam uzunluğu 16.2 kilometre olan ve 2023 yılında hizmete açılan Akdeniz Sahil Yolu Tünelleri yer alıyor. Trabzon’u Gümüşhane üzerinden Bayburt, Aşkale ve Erzurum’a bağlayan ve yüksek yoğunlukta trafik yükü taşıyan güzergahta inşa edilen Yeni Zigana Tüneli ise 14,5 km uzunluğunda çift tüpten oluşurken toplam uzunluğu bağlantı yolları ile birlikte 15,1 km’ye ulaşıyor.
Zigana Tüneli ve bağlantı yolarının yapımı, tasarımı ve kontrolünde yüzde yüz yerli ve milli kaynaklar kullanıldı ve proje Türk mühendisleri ve işçileri tarafından inşa edilmiştir. Zigana Tüneli aynı zamanda, ülkemizin ve Avrupa’nın en uzun çift tüp karayolu tüneli olarak tarihe geçti.
DEMİRKAPI DEVLER ARASINDA
Konya’nın Akdeniz’e açılan kapısı Demirkapı Tüneli de devler arasında yer alıyor. 3 Mayıs 2023 tarihinde hizmete sunulan Demirkapı Tüneli, Antalya’yı Konya’ya ve iç kesimlere bağlayan kuzey-güney aksı konumundaki Antalya–Taşağıl–Derebucak–Konya Yolu güzergahında 5.068 m uzunluğunda inşa edildi. Kamuoyunda ‘iklim değiştiren tünel’ olarak bilinen Demirkapı Tüneli, Antalya’yı Konya’ya bağlayan kuzey-güney aksının en önemli geçiş noktasını oluşturuyor. Proje ile Akdeniz ve İç Anadolu'yu ayıran Torosların tünel konforuyla sadece 4 dakikada geçilmesi sağlanıyor. Demirkapı Tüneli, son 20 yılda inşa edilen en büyük 9. Tünel olarak kayıtlara geçti.
İşe son dönemde inşa edilen bazı tüneller ve uzunlukları…
Beyşehir Tüneli (2023) - 1,530 m, Ermenek Tüneli (2017) - 1,860 m, Zeytinburnu-Kazlıçeşme Tüneli (2009) - 2,000 m, Dranaz Tüneli (2009) - 2,016 m, İspir Tüneli (2023) - 2,030 m, Sarıyer-Çayırbaşı Tüneli (2012) - 2,025 m, Üçköprü Tüneli (2017) - 2,040 m, Dolmabahçe-Fulya Tüneli (2012) - 2,127 m, Tirebolu-1 Tüneli (2008) - 2,175 m, Güneykent Tüneli (2021) - 2,230 m, Akhisar Tüneli (2018) - 2,245 m, Pirinkayalar Tüneli (2022) - 2,272 m, Kuskunkıran Tüneli (2012) - 2,306 m, Dolmabahçe-Bomonti Tüneli (2010) - 2,390 m, Osmangazi Tüneli (2010) - 2,465 m, Yenikapı-Hacıosman Tüneli (2019) - 2,600 m, Kızılcahamam-Çerkeş Tüneli (2020) - 2,750 m, Akçaabat-Kavaklı Tüneli (2019) - 2,868 m, Susuz Tüneli (2022) - 2,900 m, Altınkaya Tüneli (2018) - 2,930 m, Topçam Tüneli (2008) - 3,100 m, Bolu Dağı Tüneli (2007) - 3,125 m, Kağıthane-Piyalepaşa Tüneli (2009) - 3,186 m, Kırkdilim Tüneli (2014) - 3,300 m, Orhangazi Tüneli (2014) - 3,417 m, Ordu Çevre Yolu Tüneli (2021) - 3,460 m, Gümüşhane Tüneli (2021) - 3,510 m, Çamburnu Tüneli (2020) - 3,510 m, Çatalca Tüneli (2017) - 3,706 m, Nefise Akçelik Tüneli (2007) - 3,825 m, Kuzey Marmara Otoyolu Tünelleri (2020)-4005, Troya Tüneli (2022) - 4,007 m, Salmankaş Şehit Hamit Şahin Tüneli (2019) - 4,029 m, Nuri Pakdil Tüneli (2020) - 4,034 m, Sabuncubeli Tüneli (2018) - 4,065 m, Torul Tüneli (2019) - 4,785 m, Demirkapı Tüneli (2023) - 5,068 m, Yavuz Sultan Selim Tüneli (2016) - 5,100 m, Cankurtaran Tüneli (2018) - 5,228 m, Avrasya Tüneli (2016) - 5,400 m, Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tüneli (2016) - 5,486 m, Eğribel Tüneli (2022) - 11,800 m, Ovit Tüneli (2018) - 14,346 m, Yeni Zigana Tüneli (2023) - 14,500 m ve Akdeniz Sahil Yolu Tünelleri (2023) - 16,207 m (toplam uzunluk)
Kaynak:Mustafa KAYA
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.