Türk Hava Kuvvetleri Envanterinde Hangi Savaş Uçakları Var?

Türk Hava Kuvvetleri Envanterinde Hangi Savaş Uçakları Var?

Türkiye'nin savaş uçağı filosu hangi modellerden oluşuyor? KAAN projesi, F-16 Viper modernizasyonu ve emektar F-4'lerin durumu merak konusu. İşte 2025 itibarıyla Türk Hava Kuvvetleri'nin güncel savaş uçağı envanteri...

F-35 Programından Çıkış ve F-16'lara Yöneliş

Türkiye’nin 2019 yılında Rusya’dan satın aldığı S-400 hava savunma sistemi, Ankara’nın ABD öncülüğündeki F-35 savaş uçağı programından çıkarılmasına neden oldu. Bu gelişmenin ardından Türk Hava Kuvvetleri, hem mevcut F-16 filosunun modernizasyonuna hem de yeni nesil F-16 Blok 70 Viper uçaklarının tedarikine odaklandı.

F-4E Phantom II: 1970'lerin Mirası Hâlâ Görevde

ABD yapımı F-4E Phantom savaş uçakları, 1970’li yıllardan itibaren Türkiye’nin hava filosuna katıldı. 1997 yılında İsrail ile yapılan modernizasyon anlaşması kapsamında 54 uçak “F-4E Terminatör 2020” modeline dönüştürüldü. Bugün hâlâ yaklaşık 30 adet F-4E uçağı aktif görev yapmaya devam ediyor. Modernizasyon süreçleri sayesinde bu uçaklar sınırlı da olsa operatif yeteneklerini sürdürüyor.

F-16 Savaşan Şahinler: Türk Hava Gücü'nün Belkemiği

Türkiye'nin hava gücünün temelini oluşturan F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin) uçakları, 1987 yılından bu yana TUSAŞ tarafından üretilerek envantere katıldı. Bugün itibarıyla yaklaşık 250 adet F-16 aktif görevde bulunuyor. Uçaklar, yıllar içerisinde Blok 30’dan Blok 50+ seviyesine kadar modernize edildi.

Gövde Ömrü Uzatıldı, Kabiliyetler Geliştirildi

Özellikle son yıllarda 30 adet Blok 30 F-16'nın uçuş süresi 8.000 saatten 12.000 saate çıkarıldı. 165 adet uçak Blok 50+ seviyesine ulaştırıldı. Türkiye, 2021 yılında ABD ile yapılan anlaşmayla 40 adet F-16 Blok 70 Viper siparişi verdi ve 79 adet uçağın modernizasyonu için girişimlerde bulundu. Ancak sonrasında kit alımından vazgeçilerek modernizasyonun TUSAŞ tarafından yapılması planlandı.

aa-33770318-m.jpg

KAAN: Türkiye'nin Yerli Savaş Uçağı Projesi

F-35 programından çıkarılmasının ardından Türkiye, kendi beşinci nesil savaş uçağı projesine hız verdi. Milli Muharip Uçak (MMU) projesi kapsamında geliştirilen KAAN, 2024’te ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi.

KAAN Ne Zaman Envantere Girecek?

KAAN'ın 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak operasyona başlaması ve her yıl ortalama 24 adet üretilmesi hedefleniyor. F-16’ların yerini alacak bu yerli uçaklar, Türkiye’nin dışa bağımlılığını azaltarak stratejik hava gücünü artıracak.

Türkiye'nin Savaş Uçağı Filosu Kaçıncı Nesil?

  • F-4E Phantom II: 2. ve 3. nesil

  • Modernize F-16 Blok 30/50+: 3+ ve kısmen 4+ nesil

  • Yeni alınacak F-16 Blok 70 Viper: 4+ nesil

  • KAAN (MMU): Beşinci nesil

Askeri uzmanlara göre uçakların neslinden ziyade bakım, modernizasyon ve yazılım kabiliyetleri hava üstünlüğü için belirleyici rol oynuyor.

Geleceğin Hava Gücü: Modernizasyon ve Yerli Üretim

Türk Hava Kuvvetleri, mevcut envanterini modernize ederek NATO standartlarına uygun hale getirmeye devam ediyor. KAAN projesinin yanı sıra ASELSAN ve TUSAŞ gibi yerli savunma sanayi kuruluşlarının katkılarıyla yerli radar, aviyonik sistem ve mühimmat entegrasyonu da sürdürülüyor.

Türkiye Hava Gücünü Geleceğe Hazırlıyor

Türk Hava Kuvvetleri, hem dış tedarik hem de yerli üretim seçeneklerini dengeli biçimde kullanarak, hava filosunu güncelliyor. F-16 Viper alımları, KAAN projesi ve yerli savunma sistemleriyle Türkiye, 2040’a kadar beşinci nesil hava gücüne geçişi hedefliyor.

Kaynak:Abdulğani ÇİFTÇİ

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum