“Otomobilim yok otomobil alacağım, yeni yıl gelmeden” diyenlerden misiniz?
EURO YÜKSELİŞİ SÜRÜYOR
Euro/TL’deki yükseliş ve temmuz ayında yapılan ÖTV matrah düzenlemesi, otomobil piyasasında yeniden fiyat baskısı yarattı.
Dövizdeki her oynama ve küçük fiyat artışları, bazı modellerin bir üst vergi dilimine geçmesine neden olabiliyor. Uzmanlara göre bu durum, araçların anahtar teslim fiyatına binlerce liraya kadar fark olarak yansıyor.

HANGİ MODELLER İNDİRİM SINIRINDA?
Uzmanlara göre, bazı modellerin bir üst ÖTV diliminin sınırına geldi. 1 liralık artış bile yüzde 5 ila yüzde 10 arasında vergi farkına neden olabiliyor. Bu da aracın satış fiyatına 150–200 bin lira civarında yansıyabiliyor.
Otomobil almanın tam zamanı mı?
Bazı modeller bir üst dilime dayandı. Vergisiz fiyat küçük bir oranda bile artsa, araç bir üst vergi oranına geçiyor. Bu da toplam fiyatı ciddi biçimde etkiliyor.
Fiyat artışının markadan markaya değişiyor. Stok durumuna göre fiyat güncellemeleri aynı ay içinde yapılabiliyor.

SON DÖNEMDEKİ ÖTV DÜZENLEMESİ
Yine uzmanlara göre son dönemdeki ÖTV düzenlemesi özellikle orta sınıf modellerde fiyatları yukarı taşıdı. Temmuz ayında yapılan düzenleme ile bazı segmentlerde taban oranlar yükseldi, dilim geçişleri yeniden tanımlandı. Artık birçok model bir üst vergi diliminin hemen altında konumlanıyor. Dolayısıyla markalar fiyat, opsiyon ve donanım seviyelerini buna göre belirliyor.
OTOMOBİLDEKİ DONANIM VE AKSESUAR
Kurdaki küçük oynamalar bile bazı modelleri üst dilime taşıyabiliyor. Eğer bir model zaten sınırda ise kurdaki artıştan kaynaklanan küçük bir fark bile aracı yüzde 80’lik dilimden yüzde 150’ye çıkarabiliyor. Bu, toplam fiyatı yüz binlerce lira artırabiliyor. Bu nedenle markalar son dönemde fiyat artışını doğrudan yansıtmak yerine donanım veya aksesuar desteğiyle denge kurmaya çalışıyor.
O ARAÇLARIN 0 FAİZLİ KREDİ İLE CAZİBESİ ARTIRILMAK MI İSTENİYOR?
Otomotiv sektöründe yılın son çeyreği geleneksel olarak kampanya dönemi olsa da, bu yıl tablo daha temkinli.
Yerli üretim ya da Avrupa menşeli modellerde daha cazip fırsatlar sunulurken, ithal ve vergi yükü artan modellerde kampanyalar daha sınırlı. Bazı markalar fiyat indirimi yerine 0 faizli kredi veya takas desteğiyle müşteriyi cezbetmeye çalışıyor.
Şu anda piyasada 10’un üzerinde marka 0 faiz kampanyası yürütüyor. Yıl sonuna doğru stok baskısı olan modellerde kampanyaların artabileceğine dikkat çekiliyor.

PEKİ OTOMOBİL ALMAK İSTEYENLERE NE TAVSİYE EDİLİYOR?
Otomobil almak isteyen tüketicilere mevcut kampanyaları değerlendirmenin avantajlı olabileceği vurgulanıyor. Uzmanlara göre yıl sonuna doğru yeni kampanyalar olabilir ama kurda olası bir artış ve vergi dilimi geçişi riski bu avantajı sınırlayabilir. Özellikle ithal ve yüksek donanımlı modellerde ‘şimdi almak’ genellikle daha avantajlı. Bu çereçvede yerli üretim ve düşük dilimli modellerde ise fiyat baskısının daha sınırlı olacak. Alım kararı kişisel ihtiyaca göre şekillenebilir ama piyasa yıl sonuna kadar hareketli kalacak.
YENİ YILDA FİYAT ARTIŞI mümkün
Kur artışı ve vergi düzenlemeleri devam ederse 2026’da fiyatlar yukarı yönlü seyredebilir. 2025’in son çeyreğinde fiyatların yatay seyretmesi, 2026 itibarıyla ise kademeli artışların devam etmesi bekleniyor.