KONYA HABER
Konya
Açık
8°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,2553 %0,23
48,8894 %0,44
9.162,75 % -0,04
Ara
BBN Haber Güncel Düştü mü, düşürüldü mü? TSK’ya ait düşen kargo uçağına ilişkin ilk rapor

Düştü mü, düşürüldü mü? TSK’ya ait düşen kargo uçağına ilişkin ilk rapor

20 şehidimiz var... Türk Silahlı Kuvvetleri’ne ait, içinde 20 personelin bulunduğu C-130 tipi askeri kargo uçağının Gürcistan’ın doğusunda düşmesine ilişkin ilk resmi rapor açıklandı. Gürcistan İçişleri Bakanlığı, ön inceleme sonuçlarına göre uçakta patlama veya dış etki izine rastlanmadığını duyurdu.

KAYNAK: BBN
Okunma Süresi: 4 dk

Gürcistan’ın doğusunda düşen Türk Hava Kuvvetlerine ait C-130 kargo uçağıyla ilgili ilk bulgular açıklandı. İlk incelemelerde patlama veya dış etki izine rastlanmadı.

Hangi ihtimaller öne çıkıyor

Tiflis kaynaklı raporlara göre, kazanın teknik bir arızadan kaynaklanmış olabileceği değerlendiriliyor.

Azerbaycan’ın APA ajansı, uçağın F-16 savaş uçakları için yedek parça taşıdığını ve ekipte Türkiye hava filosuna teknik destek veren personelin bulunduğunu iletti.

Aynı ekip, 8 Kasım’da Bakü’de düzenlenen askeri geçit törenine katılmıştı.

Gürcistan, TSK’ya ait düşen kargo uçağına ilişkin ilk raporu yayınladı: Patlama izi yok! - 1. Resim

NE ZAMAN BAKIMDAN GEÇTİ

APA’nın aktardığı bilgilere göre, uzun süredir hizmette olan kargo uçağı en son 2020 yılında kapsamlı bir bakıma alındı.

Mürettebatın tamamı kalkıştan önce Gence Havalimanı’nda güvenlik kontrolünden geçti ve bu süreç kameralarca kaydedildi.

İlk görsel incelemelerde uçağın gövdesinde herhangi bir dış etki, delik veya yanık izi tespit edilmedi.

Uzmanlar, eğer uçak bir füzeyle vurulmuş ya da içeride patlama meydana gelmiş olsaydı, bu tür izlerin açık şekilde görülmesi gerektiğini belirtti.

Gürcistan, TSK’ya ait düşen kargo uçağına ilişkin ilk raporu yayınladı: Patlama izi yok! - 2. Resim

işte o ihtimaller

Uzmanlara göre iki ana ihtimal öne çıkıyor.

Birincisi, uzun süreli korozyonun gövdeyi zayıflatmış olması ve uçağın basınç farklarına karşı savunmasız hale gelmesi.

İkincisi ise, kargo yüklerinin tam sabitlenmemesi sonucu uçuş sırasında dengesizlik yaşanmış olabileceği.

Rapor, sosyal medyada yer alan sabotaj ve saldırı iddialarını reddetti.

Kaynak, “Bu iddiaları destekleyen hiçbir kanıt yok” dedi.

Kara kutunun incelenmesiyle kazanın kesin nedeni belirlenecek.

ARAZİ ŞARTLARI

Dört motorlu C-130 Hercules uçağı, 11 Kasım’da Gürcistan’ın Sighnaghi bölgesinde, Azerbaycan sınırına yaklaşık beş kilometre mesafede düştü.

Uçak, Azerbaycan’dan Türkiye’ye dönüyordu.

Gürcistan İçişleri Bakanlığı, olayla ilgili hava taşımacılığı güvenliği ihlalleri kapsamında soruşturma başlattı.

Türk ve Gürcü ekipler ortak çalışıyor, Azerbaycan teknik destek sağlıyor.

Olumsuz hava koşulları ve dağlık arazi nedeniyle arama-kurtarma ekipleri bölgeye sınırlı erişim sağlayabiliyor.

Gürcistan Başbakanı Irakli Kobakhidze, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ı arayarak taziyelerini iletti ve soruşturmada tam işbirliği sözü verdi.

LOCKHEED C-130 HERCULES

C-130 Hercules, Lockheed Corporation tarafından geliştirilen dört turboprop motorlu, orta menzilli taktik nakliye uçağı.

Hazırlıksız veya kısa pistlerden kalkış-iniş yapabilme kabiliyeti sayesinde çeşitli arazi ve iklim koşullarında görev yapabilir.

İlk tasarımı 1951’de ABD Hava Kuvvetleri’nin talebiyle geliştirildi, 1954’te ilk uçuşunu yaptı.

1956’dan itibaren seri üretime geçti.

C-130 ailesi, Soğuk Savaş’tan günümüze kadar taktik nakliye, hava indirme, medikal tahliye ve insani yardım görevlerinde kullanıldı.

AC-130 modeli silahlı destek görevlerinde, KC-130 varyantı yakıt ikmali operasyonlarında görev yapmaktadır.

uçağın TEKNİK ÖZELLİKLERİ NELER?

C-130B modeli yaklaşık 29,8 metre uzunluğunda, 40,4 metre kanat açıklığına ve 11,6 metre yüksekliğe sahip.

Azami kalkış ağırlığı 70 ton, menzili 3.800 kilometre.

92 yolcu, 64 paraşütçü veya 20 ton yük taşıyabilir.

Yeni nesil C-130J modelleri dijital kokpit sistemleri, gelişmiş navigasyon donanımı ve kompozit pervanelerle modernize edilmişti.

O UÇAKLARIN TÜRKİYE'DEKİ KULLANIMI

Türk Hava Kuvvetleri ilk C-130 uçaklarını 1964 yılında envantere dahil etti.

Kıbrıs Barış Harekâtı’nda yoğun şekilde kullanıldı.

1990’lardan itibaren “Erciyes Modernizasyon Projesi” kapsamında uçaklar dijital sistemlerle yenilendi.

Türkiye ayrıca İngiltere Kraliyet Hava Kuvvetleri’nden emekli edilen C-130J-30 uçaklarını filosuna katmak için hazırlık yapıyor.

Bazı C-130’lar yangın söndürme görevlerine uyarlanarak orman yangınlarında da kullanıldı.

C-130 filosu, 2023 Türkiye-Suriye depremleri dahil olmak üzere çok sayıda insani yardım operasyonunda kritik rol oynadı.

LOCKHEED MARTİN'DEN AÇIKLAMA

C-130’un üreticisi Lockheed Martin, kazanın ardından Türkiye’ye başsağlığı diledi.

Şirket, “Türk Silahlı Kuvvetleri’ne ve kayıplarını yaşayan ailelere en derin taziyelerimizi sunuyoruz. Soruşturmaya teknik düzeyde her türlü desteği sağlamaya hazırız” açıklamasını yaptı.

uçakla ilgili SON DURUM

Kaza yerindeki çalışmalar sürüyor. Gürcü yetkililer kara kutunun çıkarılmasıyla teknik analiz sürecinin hızlanacağını belirtti.
Yetkililer, tüm verilerin toplanmasının ardından nihai raporun Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan tarafından ortak açıklanacağını ifade etti.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *