KONYA HABER
Konya
Açık
27°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
40,9920 %0,80
48,0364 %0,92
4.443,92 % 1,11
Ara
BBN Haber Güncel Uzatma kablosuyla otomobil şarjı riskli mi? Ucuz şarj kabusu

Uzatma kablosuyla otomobil şarjı riskli mi? Ucuz şarj kabusu

Türkiye'de elektrikli otomobillerin şarjı için yeterli altyapı yok. Bir de bu otomobillerin evlerden uzatma kablolarıyla şarj edilmesi ikinci bir büyük riski ortaya çıkarıyor. Bu risk nasıl ortaya çıkıyor ve ne gibi etkileri var? İşte detaylar...

KAYNAK: BBN
Okunma Süresi: 4 dk

Türkiye'de elektrikli otomobillerin altyapısını kaldıracak sistem var mı? Elektrikli otomobiller evden sarkıtılan kablolarla şarj edilebilir mi: Sorular çok, cevaplar tedirgin edici.

ELEKTRİKLİ ARABALARI KALDIRACAK ALTYAPI YOK

Elektrikli otomobiller artık hayatımızda. Ancak bu konuda henüz yeterli altyapı bulunmuyor. Benzin istasyonları kadar yaygın şarj istasyonları yok. yanı sıra şarj uzun sürüyor. Bu tür araç sahipleri oturdukları apartmanlardan kablo sarkıtarak araçlarını böyle şarj etmeye çalışıyorlar. Bu yöntem ucuz olduğu için daha çok tercih ediliyor. 

YAGNI ÇIKAR MI

Uzmanlara göre Türkiye'de henüz elektrikli otomobilin altyapısı yetersiz. Peki onuncu katta otorun bir ansın arabasını o yükseklikten nasıl şarj edecek?

Uzmanlara göre bu yapılmamalı. İlla yapılacaksa bu bübük bir elektrik gücü ve kablo gerektiriyor. Evlerdeki kablolar yeteriz. Yangınlara davetiye çıkarıyor. Hele ki uzatma kabloları, telefon ve bilgisayarlar için bile önerilmezken, onlarla araba şarj etmek akla uygun değil. 

İSTATİSTİKLER NE SÖYLÜYOR

Bir istatistiğe göre, İsveç'te her yıl çıkan 3 bin 400 araç yangınının sadece yüzde 0,4'ü elektrikli araçlardan kaynaklanıyor. 

Elektrikli araç batarya yangınlarının yüzde 18 ila yüzde 30'u ise araç, şarja bağlıyken meydana geliyor. 

Her 100 bin elektrikli araçtan 25'i yangına sebep oluyor. Bildirilen yangınların sebebi araştırıldığında ise ortaya çarpıcı bir detay çıkıyor. İsviçre’de şarj işleminden sonraki bir saat içinde 5 olay meydana geldi. 

Bu olayların bilinen nedenleri arasında 3 madde dikkat çekiyor. İlki binanın elektrik arızasından kaynaklanmış, ikincisi uygunsuz kablo kullanımından, sonuncusu ise uzatma kablosu nedeniyle yaşanmıştı. Yani bina tesisatı ve kablonun özellikleri hayati önem taşıyor. Erkan Kocakaya bu durumu da açıkladı. Yangınları durduracak anahtar, yangınların çıkmasını en çok tetikleyen sebepteki o sorunlarda yatıyordu.

UZATMA KABLOLARI OTOMOBİL ŞARJINDA GÜVENLİ Mİ?

Uzmanlara göre  uzatma kablosu neden araba şarjı için güvenli değil? 

Türkiye'deki bir prizlerin üzerindeki 16 amper yazısına dikkat çeken uzmanlara göre bunu 220 ile çarptığınız zaman yaklaşık olarak 3.6 kW'lık bir enerji çekilebiliyor.

“O prize taktığınız bir ütünün kablosu veya bir elektrikli süpürgesinin kablosu ne kadar? En fazla 4-5 metre. Bu 4-5 metrede en fazla alabileceğiniz 3,5 3,5 kW'larda enerji. Arabayı şarj ederken 5-6 kW'larda şarj etmeye çalışıyorsunuz. Bu sefer hem priziniz yorulacak hem bina içi tesisatınız yorulacak.” diyorlar.

KABLOLAR ISINIYOR FELAKET GELİYORUM DİYOR

“Hazır makaralarla alıyorlar. Onunla ampul çalıştırırsınız veya basit araba yıkama malzemeleri çalıştırılır, matkap çalıştırılır, basit ısıtıcılar çalıştırılır” diyen uzmanlar şu ifadeler yer veriyor: "Ancak bunların kabloların kesitleri 3 x 1,5, 3 x 2,5 gibidir. Bunlar araba için yetersiz. Neden? 5-6 kW'lık şarj çekmek istediğiniz zaman daha yüksek kesitli kablolara ihtiyacınız vardır. Bu durumda kablo ister istemez ısınır. Bir elektrikli süpürgeyi yarım saat çalıştırın kablonun ısındığını görürsünüz. Kablonun izolasyonu en yanıcı maddelerden biridir. Yangın bu şekilde çıkar. Kablo ısınır, dışındaki izolasyon erimeye başlar. Kısa devreler başlar. İçeride birbirlerine kablolar değmeye başlar. Bu kablolar birbirine hafif temas etmeye başlar ve yangın çıkar. Dışındaki izolasyon yalıtım amaçlıdır. Ancak yanıcı özelliği çok yüksektir.” 

Uzatma kablosuyla şarj kâbusu! Kıvılcım evden yürüyor: 'Araba çok, altyapı yok'
Uzatma kablosuyla şarj kâbusu! Kıvılcım evden yürüyor: 'Araba çok, altyapı yok'
ŞEBEKE ÇÖKERTEN ŞARJ! ‘GÜÇ KAYBI DEMEK ISI DEMEK’

Teknoloji hızla gelişirken, elektrikli arabalar ve pil sistemleri de yerinde saymıyor. Her geçen gün daha kısa sürede şarj olan güçlü pillere sahip EV’ler trafikte karşımıza çıkıyor. Erkan Kocakaya’ya göre, elektrikli arabalar 2030'dan sonra çok daha yaygınlaşacak. Yani altyapı sorunları her geçen gün daha da dikkat çekecek. Bunu bir apartman örneğiyle açıklayan Kocakaya, ev eşyalarının bozulmasına neden olacak tehlikeye de değindi. “Anlık güç mevcut tasarımında apartmanda 5-6 araç olduğunu düşünürseniz, güç kullanımı şu ankinin en az yüzde 30-40 fazlasına çıkmış olacak. Bu iş böyle 5-6 kişi ve daha fazla oturulan apartmanlara döndüğü anda altyapılar yetersiz kalıyor. Bu tamamen sizin binanızın girişe gelen elektrik kablosunun kalınlığı ve burada kaç kişinin şarj edeceğiyle alakalı gerekli teknik hesaplamalara bağlı. Aksi takdirde binalardaki şebeke dalgalanmalarından oluşabilecek cihazda buzdolabının yanması, işte televizyonun yanması, bilgisayarın bozulması gibi bir sürü şeyle karşılaşabilirsiniz. Bu da komşular arasında hep problemlere neden olacaktır” diyen Kocakaya, sözlerini şöyle noktaladı:

Fotoğraf. Yeni Asya

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *