Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, yeni dönemde uygulanacak olan eğitim ve öğretim sistemini açıkladı.
işyeri temelli uygulamalı eğitim modeli geliyor
Amacımız yalnızca bugünün meselelerini konuşmak değil, geleceğin Türk yükseköğretimini ortak akılla inşa edecek bir yol haritası belirlemekti diyen Prof. Dr. Özvar, “Bu yol haritası ile üniversitelerimizin kalite odaklı süreç yönetimini ve liderlik kültürünü güçlendirmesini, dijital dönüşüm ve veriye dayalı yönetim anlayışını yerleştirmesini, ulusal ve uluslararası görünürlüğü artırmasını ve girişimcilik ekosistemine daha güçlü katılım sağlamasını hedefliyoruz. Önümüzdeki dönemde yükseköğretimimizin en önemli gündemlerinden biri 'işyeri temelli uygulamalı eğitim modelinin' hayata geçirilmesi olacaktır” dedi.

KONYA ile birlikte 7 şehir PİLOT İL SEÇİLDİ
Prof. Dr. Özvar, “Bugüne kadar büyük oranda formaliteye dönüşen staj uygulamalarının yerine, öğrencilerimize doğrudan iş hayatının içinde deneyim kazandıran bir mesleki eğitim anlayışını temele alıyoruz. Bunun için; Konya, Gaziantep, İstanbul, Bursa, Kocaeli, İzmir ve Ankara olmak üzere belirlediğimiz 7 ilde pilot uygulamayı en kısa sürede başlatmak üzere hazırlıklarımızı tamamlıyoruz. Bu doğrultuda, üniversitelerimizin öğrenci kapasitesini, sektörlerin istihdam potansiyelini ve staj imkânlarını detaylı şekilde ortaya koyan bir envanter çalışması tamamlanmak üzeredir. Bu süreci, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Strateji ve Bütçe Başkanlığı gibi devlet kurumlarının katkıları ile TOBB, illerdeki sanayi-ticaret odaları ve ilgili STK’ların etkin katılım ve iş birlikleri ile yürütüyoruz. Bu büyük dönüşüm, alınan neticelere göre ilerleyen dönemde bütün ülkeye yaygınlaştırılacaktır. Böylece hem meslek yüksekokullarında hem de lisans programlarında öğrencilerimizin eğitim süreçleri gerçek iş ortamlarıyla güçlü biçimde bütünleşecektir. Bunun yanında, meslek yüksekokullarının yalnızca diploma veren kurumlar olmaktan çıkarılıp istihdamın güçlü aktörlerinden biri haline getirilmesi, vizyonumuzun önemli parçalarından biridir. Yükseköğretim Kurulu olarak, öğrencilerin sanayiyle iç içe eğitim aldığı Organize Sanayi Bölgesi Meslek Yüksekokulu (OSB-MYO) modelini yaygınlaştıracak adımları kararlı bir şekilde atıyoruz. Bu model, öğrencilerin teorik bilgiyi üretim ortamında uygulamasını ve mezuniyet öncesi deneyim kazanmasını sağlaması bakımından kıymetli bir modeldir. İş bulma oranı %80’lere ulaşan OSB-MYO’ları, TOBB ve yerel sanayi-ticaret odalarının iş birliğiyle her ilde yaygınlaştırılmaya devam ediyoruz. Meslek yüksekokullarına yönelik çalışmalarımızın gençlerimiz tarafından doğru bir şekilde anlaşıldığını ve benimsendiğini son iki yılın YKS yerleştirme sonuçlarından net bir şekilde tespit etmek mümkündür. Meslek yüksekokullarımızın tercih edilme oranı bu dönemde önemli ölçüde artmış ve doluluk oranları yüzde yüze yakın gerçekleşmiştir. Diğer taraftan, Türk yükseköğretim sistemi dijital dönüşüm sürecinde de stratejik bir yeniden yapılanma sürecindedir ve Kurulumuz bu sürece liderlik etmektedir. Ülkemizin, yapay zekâ ve diğer dijital teknolojilerin her alanında ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünün yetiştirilmesi ve Türkiye’nin bu alanlarda küresel rekabete dâhil olabilmesini sağlamak adına; 2024 yılında 72 yeni yapay zekâ ve bilişim tabanlı lisans ve ön lisans programı açılmış ve bu programlar tam doluluk oranına ulaşmıştı. 2025 yılında bu sayı daha da artırılmış ve 100’ün üzerinde devlet ve vakıf üniversitesinde bu tür programlar açılmıştır. Bu programlar, geçen yıl olduğu gibi bu yıl da büyük ilgi görmüştür. Ayrıca, yeşil dönüşüm, tarımda dijital teknolojiler ve sağlıkta dijital altyapı gibi alanlarda yeni lisans ve ön lisans programları hayata geçirilmiştir. Bu gelişmeler; Türk yükseköğretiminin çağın dönüştürücü dinamiklerine ne kadar hızlı uyum sağladığını göstermesi bakımından son derece kıymetlidir” ifadelerine yer verdi.