KURBAN BAYRAMI’NIN ÖNEMİ: HUTBEDEN MESAJ VAR
Gönülleri ısıtan Kurban Bayramı'nı İslam Alemi'ne hayırlar getirmesini temenni ederim. Bu bayram umarım yalnızlıklar son bulur ve gönüller feraha kavuşur. Kurban Bayramı’nın tüm dünyada mutluluk ve huzur getirmesini temenni ediyorum zira kanayan yaramız Gazze var. Sadece Müslümanlar değil tüm dünya bu katliamı seyrediyor. Rabbim Gazze'nin yardımcısı olsun. Gerçekten yüreklerimiz yanıyor. Bu bayram İnşallah Müslümanların kurtuluşu olsun... Elimizden dua etmekten başka çare gelmiyor. Ümmet ağlıyor bizler ise sadece bakıyoruz. Rabbim Ümmeti Muhammed’in yar ve yardımcısı olsun…
**********
Seyda Şeyh Ahmed Elkeferhavari (Ahmet Ayaz) Hocamız ile Kurban Bayramı’na özel söyleyişi gerçekleştirdim. Ahmet Ayaz Hocamızın hutbesindeki sözlerle Kurban Bayramı’nın önemini anlattı.
KURBAN BAYRAMI HİTABI
Allah Teâlâ, biz kullarına verdiği nimetlere karşılık zekât, fitre ve kurban gibi bazı ibadetleri yerine getirmemizi emretmiştir. Kurban kesmek de bu önemli ibadetlerden biridir. Dinimize göre maddi durumu yeterli olan Müslümanların yılda bir kez kurban kesmesi vaciptir. Kurban ibadeti, Allah’ın sevgisini dünya malına tercih etmenin bir göstergesidir. Nitekim Yüce Allah Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurmaktadır:
“Rabbin için namaz kıl ve kurban kes.”
(Kevser Suresi)
Kurban ibadetinde Hz. İbrahim’in Allah’a olan teslimiyeti, Hz. İsmail’in fedakârlığı ve Hz. Cebrail’in Allah’ın emriyle getirdiği kurbanlık koçun hikmeti bulunmaktadır. Kurban kesen bir Müslüman, bu manevi anlamlardan pay alır. Mümin bir kul kurban keserken adeta şöyle demektedir:
“Ya Rabbi! Bana verdiğin sağlık ve imkânlarla ibadetlerimi yerine getirmeye çalışıyorum. Bana verdiğin nimetlere karşılık kurban keserek emrine uyuyorum. Hz. İbrahim’in teslimiyetini, Hz. İsmail’in fedakârlığını bana da nasip eyle. Kestiğim bu kurbanı, beni cehennem azabından kurtuluşa vesile kıl.”
Peygamber Efendimiz (sav) bir hadis-i şeriflerinde şöyle buyurmuştur:
“Ey insanlar! Kurban kesiniz ve onun kanıyla Allah’tan sevap isteyiniz.”
Kurban Bayramı, Allah’ın Müslümanlara verdiği iki büyük bayramdan biridir. Bugün insanlar kurbanlarını keserek ibadetlerini yerine getirir; hem kendileri yer hem de ihtiyaç sahipleriyle paylaşırlar.
Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur:
“Arefe günü, bayram günleri ve teşrik günleri biz Müslümanların bayramıdır. Bu günler yeme, içme ve sevinç günleridir.”
Bu nedenle bayram günlerini dinimizin emirlerine ve güzel geleneklerimize uygun şekilde değerlendirmeliyiz. Birbirimizin bayramını kutlamalı, fakirleri sevindirmeli ve çocukları mutlu etmeliyiz.
Kurban ibadetinin önemini anlatan bir başka hadis-i şerifte ise şöyle buyurulmaktadır:
“İmkânı olduğu halde kurban kesmeyen, bizim namazgâhımıza yaklaşmasın.”
Yapılan ibadetlerin Allah katında değerli olması, samimiyetle yapılmasına bağlıdır. Allah Teâlâ Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurur:
“Unutmayın ki, o kurbanların ne etleri ne de kanları Allah’a ulaşır. Sizden Allah’a ulaşacak olan tek şey takvânızdır. Allah böylece o hayvanları hizmetinize verdi ki, sizi doğru yola ilettiği için tekbir getirerek Allah’ın büyüklüğünü ilan edesiniz! Rasûlüm! Artık o iyilik eden ve işini güzel yapanları müjdele!”
(Hac Suresi 37.)
Bayram; sevinç, paylaşma ve kardeşlik günüdür. Gerçek bayram sevincini yaşamak için yoksulları sevindirmek gerekir. Bayramlar; küslüklerin sona erdiği, insanların barıştığı özel günlerdir. Bu güzel günleri İslam kardeşliğine yakışır şekilde değerlendirmeliyiz. Ahmet hocamızın hutbesinde Kurban Bayramı’nın önemini vurgulandı. Bu bayram gerçekten bayram olsun.
************
Kurban et için değildir. Hisse olarak girilen bir kurbanda niyet bozulduğu zaman ibadeti zora sokar. Dolabı doldurmak için değildir kurban. Paylaşmayı öğrenmek içindir. Hali hazırda 3'te biri yoksullara, 3'te biri gelen misafire ve 3'te biri ise ev ahalisinedir. Günümüzde ise 3'te biri sucukluk, 3'te biri kıymalık ve 3'te biri kuşbaşılık olmak üzere ayrıldığını üzüntü ile öğreniyoruz. Bu yapılan ibadet değil, kırmızı et kesimidir. Lütfen ibadetimizi hakkıyla yerine getirelim. Sene boyunca kırmızı et girmeyen evler var. Paylaşmanın yoğun olduğu bir bayram diliyorum. Gerçekten kurbanlık hayvan fiyatları artış gösterdi bu bayram çok sayıda vatandaş ibadetlerini yerine getiremeyecek. Lütfen paylaşalım. Konu komşu hakkını unutmadan paylaşım yapalım.
***************
Şimdi aynı bayram yine geliyor fakat eksik kalan yanın var. Sanki bir parçan yokmuş gibi. Meğer Bayram yanındakinden çok artık yanında olmayanı hatırlatan bir günmüş. Bazı evlere bayram gelmez; Çünkü o evin bayram namazından dönen bir babası yoktur. Ya da sabahın erken saatinde sofra hazırlayacak bir annesi yoktur. Bizler düşünmek için varız. Kimileri bayram ziyareti için yollara düşer kiminin ise sadece dört duvarı vardır... Bizlere paylaşmayı öğreten Kurban Bayramı’nın İslam Alemi'ne hayırlar getirmesini temenni ederim.