TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, son haftalarda kabul edilen yeni Vergi Kanunu Teklifi ile ikinci el otomobil satışlarında yeni bir harç uygulamasını hayata geçirmeyi planlıyor. Bu düzenleme, eğer Meclis Genel Kurulu tarafından onaylanırsa yürürlüğe girecek. İkinci el araçların satış veya devir işlemlerinden binde 2 oranında bir harç alınması öngörülüyor. Bunun yanı sıra, bu harç miktarı 1.000 TL'nin altında olmayacak şekilde belirlenmiş durumda. Dolayısıyla, düşük bedelli satışlarda bile en az 1.000 TL harç ödenmesi gerekecek. Bu gelişmeler, ikinci el otomobil piyasasında nasıl bir etki yaratacak? İşte ayrıntılar.
Yeni Harç Uygulaması
Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 631 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Meclis'e gelerek kabul edilmiş durumda. Hazırlanan düzenleme ile birlikte, Gelir Vergisi Kanununda da değişiklik yapılması planlanıyor. Özellikle kira geliri, yeni harç ödemeleri ve bazı sosyal güvenlik düzenlemeleri gibi ekonomik konuları da içeriyor. Eğer bu yasa teklifi yasalaşırsa, ikinci el araç satışlarında binde 2 oranında bir harç alınacak. Harç miktarı, 1.000 TL'nin altına düşmeyecek olarak belirlenmiş, bu durum da özellikle düşük bedelli araç satışlarını etkilemesi bekleniyor.

İkinci El Araç Piyasası etkilenecek mi?
Yeni düzenlemenin satışlar üzerindeki etkileri henüz belirsizliğini korurken, çeşitli sektör temsilcileri konuyu mercek altına aldı. İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, bu düzenlemenin sadece otomobil satıcılarıyla sınırlı kalmayıp, emlak, doktor ve kuyumcu gibi birçok meslek grubunu da kapsadığını belirtti. Bu meslek gruplarında vergi kaçırma oranlarının yüksek olması sebebiyle bazı önlemlerin alınmasının zorunlu olduğunu ifade eden Ertemel, bekledikleri bir durumun ise bu önlemlerin genel bir ceza yöntemi ile değil, vergisini ödeyenlerle ödemeyenlerin ayırt edilerek uygulanması olduğunu söyledi. Ek mali yüklerin satış adetlerine olumsuz bir etki yapıp yapmayacağı henüz netlik kazanmadı. Bir diğer önemli nokta ise ikinci el otomobil satışlarının kârlılığıdır. Eylül ayında, ikinci el otomobil satış adetleri %3.5 oranında bir artış göstermiştir. Yılın ocak-eylül dönemindeki toplam artış ise %8 seviyesinde. Eğer satış grafiği yıl sonuna kadar benzer şekilde devam ederse, geçtiğimiz yıl elde edilen rekor satış rakamının yakalanması mümkün olabilir. Ancak, satış adetlerindeki bu artış karşısında kârlılık oranları beklenenin altında kalıyor.
Otomobil Fiyatları değişir mi?
Otomobil fiyatlarını etkileyen önemli bir faktör döviz kuru olmakta. Ancak, döviz kurlarında büyük değişiklikler yaşanmamasına rağmen, maliyetlerin artış göstermesi fiyatların da kademeli geçişlerle yukarı yönlü hareketlenmesine sebep olmaktadır. Yılın başından bu yana ikinci el otomobillerin fiyatlarında yaklaşık %10 ila 15 oranında bir yükseliş gözlemlenmiştir. Ancak, sıfır ve ikinci el otomobil fiyatlarındaki bu artışlar hala enflasyon oranının altında kalmakta. Uzmanlar, döviz kuru ve maliyet artışlarına bağlı olarak gelecekteki fiyat artışlarını tahmin etmenin yanıltıcı olabileceğine dikkat çekiyor.
Yeni Harçlar ne zaman uygulanacak?
Mali Müşavir ve Sosyal Güvenlik Müşaviri Emin Yılmaz, yeni harç uygulamasının yürürlüğe girdiğinde araç satışlarında ne tür bir maliyet çıkacağını detaylandırdı. Örneğin, 2 milyon TL değerinde bir aracın satışında mevcut ödemelere ek olarak 4.000 TL harç ödenecek. Yeni düzenlemenin yürürlüğe girmesiyle birlikte, toplamda ödenecek tutarlar aracın satış bedeline göre değişiklik gösterecek. Önümüzdeki süreçte aracın satış değeri ile beraber harç miktarı da hesaplanarak, bu yeni yükümlülüğe göre satış süreçleri şekillenecek. Yasanın yürürlüğe girmesi sonrası, yılbaşı öncesi satışlarda bir hareketlenme olabileceği de öngörülüyor.