Kuru kayısıda bu yıl ihracatçılar ve üreticiler için olduğu kadar tüketiciler içinde zorlu bir döneme giriliyor.
ZİRAİ DON
Nisan ayında yaşanan soğuk hava ve donun olumsuz etkileri nedeniyle üretimde tarihi bir düşüş yaşandı. Düşük rekolte hem maliyetleri artırdı hem de ihracat hedeflerinin uzağında kalınacak bir sezonu beraberinde getiriyor.
100 BİN TON OLAN ÜRETİM 5 BİN TONA GERİLDİ
Türkiye’de uzun yıllar ortalamasında 100 bin ton olan üretim, 5 bin tona geriledi ve yüzde 95’e yakın bir düşüş yaşanıyor.
Buna karşın, stokta bulunan 30 bin ton ürün, ihracatçılar için sınırlı da olsa geçici bir nefes imkanı sağlıyor ama bu geçici. Stok seviyesi, normal üretime dayalı ihracat hedeflerini tutturmak açısından yetersiz düzeyde. İhracatçılar, mevcut stokla ihracata yönelse de üretimin bu denli düşük gerçekleşmesi uzun vadede hem tedarik hem de ihracat açısından ciddi zorluklar doğuracak nitelikte.
2024/25 sezonunda Türkiye, kuru kayısı ihracatını 74 bin 774 ton olarak tamamlayarak 377,4 milyon dolar gelir elde etmişti. Kuru kayısı ihracatı 2023/24 sezonunda 66 bin 178 ton kuru kayısı karşılığında 398 milyon dolar olarak kayıt altına alınmıştı. Kuru kayısı ihracatında miktar bazında yüzde 12 artış görülürken, döviz getirisinde yüzde 5 gerileme yaşandı.
Mevcut göstergelere göre 2025/26 sezonun durum daha da kötüye gidecek. 1 Ağustos – 6 Eylül 2025 tarihleri arasında Türkiye’nin kuru kayısı ihracatı miktar bazında yüzde 60’lık kayıpla 9 bin 91 tondan 3 bin 595 tona gerilerken, döviz tutarı yüzde 41’lik azalışla 45,6 milyon dolardan 27 milyon dolara indi.
MARKETLER KURU KAYISIYI RAFLARDAN KALDIRDI
Marketler kuru kayısıyı raflarından kaldırdı. Bu yüzden az olan kayısı kurusunun yüksek fiyatlara satılması gündemde. Fotoğraf: Ekonomim