KONYA HABER
Konya
Açık
24°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
40,9157 %0,77
47,9224 %1,05
4.383,41 % 0,12
Ara
BBN Haber Yaşam Demiryolları Osmanlı'nın yıkılışını nasıl uzattı? İstasyon Caddeleri şehirleri değiştirdi

Demiryolları Osmanlı'nın yıkılışını nasıl uzattı? İstasyon Caddeleri şehirleri değiştirdi

Birçok şehirde bulunan istasyon caddelerinin ve tren garların işlevi ne oldu? Balkanlardan Mekke'ye trenin gittiği yerlerde neler yaşandı? İngiliz ve Almanların yaptığı demiryolları Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılışını hızlandırdı mı uzattı mı?

Okunma Süresi: 2 dk

Günümüzde hızlı trenler çalışıyor ve adeta zamanı daha da hızlandırıp mesafeleri yakınlaştırıyor. Ancak yüz yıl kadar önce kara trenlerle gidilip geliniyordu. Her şey biraz dumanlıydı.

Osmanlı padişahları günün şartlarında treni ve imkanları keşfetmişlerdi. İlk demiryolunu İngilizler inşa etti ve İstanbul'dan Gebze'ye kadar ulaşıyordu. Sonrasında bu işi Almanlar üstlenecekti. Tren rayları şehirlere uzanırken artık şehirler sadece camilerin değil farların etrafında, İstasyon Caddeleri'nde organize olmaya başlamıştı.

On dokuzuncu yüzyılda Babıali’nin Rumeli’ye ilişkin önceliklerinden biri liman şehirleri ile iç merkezleri birbirine bağlayacak ve bunları Dersaadet’e ulaştıracak bir demiryolu ağının kurulmasıydı. Demiryollarının Osmanlı şehirlerine varış, Balkanlarda modernite deneyimini canlandırdığı gibi, bu şehirlerin ve şehirlilerin kendileri dışındaki dünyaya ekonomik ve sosyal ağlar üzerinden entegre olabilmelerini kolaylaştırdı. Demiryolları yalnızca şehirleri bağlamakla kalmadı, aynı zamanda Osmanlı coğrafyasının sosyal, ekonomik ve mekânsal dokusunu da kökten değiştirdi.

Ahmet Erdem Tozoğlu’nun Demiryolu ve Kent adlı bu çalışması, okurlarını Osmanlı Balkan şehirlerinin iç içe geçmiş hikâyelerine ve İstanbul’dan başlayarak Balkanlara uzanan demiryolu ağının şehirler üzerindeki etkileyici serüvenine tanıklık etmeye çağırıyor. İstanbul’dan Selanik’e, Manastır’dan Edirne ve Dedeağaç’a kadar uzanan bu modernleşme ve dönüşüm yolculuğunda, arşiv belgeleri, edebi eserler ve göz alıcı görsellerle zenginleştirilmiş bir anlatı yer alıyor. Kitapta, Türkiye’de bugüne kadar daha çok ekonomik, siyasi ve askeri açılardan ele alınan demiryolları tarihine dair sosyal ve kültürel bir perspektif sunuluyor

Peki modernitenin göstergelerinden olan tren yolları Osmanlı İmparatorluğunun yıkılışını ertelemiş olabilir mi? Tozoğlu kitabında bunları da anlatıyor. İyi okumalar.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *