KONYA HABER
Konya
Açık
32°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
40,9157 %0,77
47,9224 %1,05
4.383,41 % 0,12
Ara
BBN Haber Yaşam Konya'nın merkezine İstiklal Caddesi modeli mi geliyor? Araç trafiğine kapanması gündemde

Konya'nın merkezine İstiklal Caddesi modeli mi geliyor? Araç trafiğine kapanması gündemde

Konya için konuşan uzmanlar Mevlana Türbesi ile Alaeddin Tepesi’ni birbirine bağlayan Mevlana Caddesi’nin, ardından da aşama aşama bütün Konya suriçinin yayalaştırılması Konya tarihi, kültürel ve turistik değerinin artmasına imkan sağlayacağı belirtildi.

Okunma Süresi: 4 dk

Mevlana caddesinin yayalaştırma projesi bilimsel makale olarak yayımlandı. Mevlana Türbesi ile Alaeddin Tepesi’ni birbirine bağlayan Mevlana Caddesi’nin, ardından da aşama aşama bütün Konya suriçinin yayalaştırılması ve yeniden düzenlenmesi Konya şehrinin tarihi, kültürel ve turistik değerinin artmasına imkan sağlayacağı belirtildi.

Bilimsel makalede Konya'ya katma değer katacak o proje açıklandı

Necmettin Erbakan Üniversitesi. M.M.F. Mimarlık Bölümü Öğretim Üyesi, Yrd. Doç. Dr. Fatih Semerci ve Konya Büyükşehir Belediyesi, Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı'nda İnşaat mühendisi olarak göre yapan Mehmet Hayırlıoğlu, bilimsel bir bildiriye imza attılar.

Kent içindeki yayalaştırmanın kentlere kattığı değer üzerine yapılan çalışmada Konya'nın Mevlana caddesi ve bağlı caddelerinin yayalaştırılmasının kente katkısı değerlendirildi.

Konya suriçi yayalaştırılabilir mi?

Mevlana Türbesi ile Alaeddin Tepesi’ni birbirine bağlayan Mevlana Caddesi’nin, ardından da aşama aşama bütün Konya suriçinin yayalaştırılması ve yeniden düzenlenmesi Konya şehrinin tarihi, kültürel ve turistik değerinin artmasına sebep olacağı ifade edildi.

Tebliğde suriçinin yayalaştırılması ile birlikte kent merkezine tarihi bir kimlik kazandıracak; dış surların ve kapılarının ihya edilmesi, tarihi eserlerin çevre düzenlemelerinin yapılması, tarihi ve mimari hiçbir özelliği olmayan yapılardan bu bölgenin temizlenmesi gibi yapılabilecek çalışmalar ele alındı.

Konya tarihi kent merkezi

Makalede dünyanın en büyük yığma tepesi (höyüğü) olma özelliğine sahip Alaaddin Tepesi’nin binlerce yıldır merkez olduğu Konya'nın, bu tepe üzerinde ve çevresinde farklı medeniyetlere ev sahipliği yaptığına dikkat çekildi. Şehrin bu bölgesinin dünya çapında bir hazine olduğu vurgulandı.

Konya sur içinde bulunan Selçuklu eserleri

Konya sur içinde kalan bölgede farklı maksatlarla inşa edilmiş Selçuklu eserleri bulunduğu belirtildi. Konya sur içinde Selçuklu dönemine ait; 3 camii, 5 medrese, 13 mescit, 9 türbe, 1 adet saray kalıntısı ile 1 adet minare bulunmaktadır. Yekünü 32 olan bu Selçuklu eserleri Konya dış surlarının içinde kalan bölgeye dağılmış durumda olduğunun altı çizildi.

Turizmde yeni mark

Bölge turizmi büyük oranda Mevlana markası etrafında şekillendiğini ifade edildi Bu durumda katma değerin Konya’da kalmasını engellendiği kaydedildi. Konaklama başta olmak üzere restoran, şehiriçi ulaşım, hediyelik eşya ve aracılık hizmetlerinden yeterli gelir elde edilemediğine işaret edildi. Bunun için günübirlik müze ziyaretine gelen turistlerin en az bir gece geçirmelerini sağlayabilecek kültür turizmini destekleyici alternatif turistik alanların geliştirilmesinin önemi vurgulandı.

Konya sur içinin yayalaştırılması ile birlikte bu bölgede yapılması gereken düzenlemeler ve kazanımlar şöyle sıralandı:

"Konya Suriçinin yayalaştırılması ve sonrasında gelen turistin ihtiyaçlarını destekleyici bir öneri düzenlemeler listesi ele alınmıştır.

1. Kentsel ölçekli kent merkezine ait eylem planları hazırlanmalıdır. Uzun vadeli imar planları ile tarihi kent merkezinin yaya ve taşıt trafiğinin ayrılması ve çözümlenmesi sağlanmalıdır. Böylelikle kent merkezine erişebilirlik sağlanacaktır. Kent merkezindeki yaya ulaşımının ve taşıt trafiğinin çözümlenmesi tarihi yapı ve dokunun erişimini kolaylaştıracaktır.
2. Tarihi kent dokusunun ön plana çıkarılması ve vurgulanması sağlanmalıdır. Kentsel ölçekte yapılacak olan tarihi doku rehabilitasyonu ile bütüncül olarak kent merkezinin (Suriçinin) dizaynı sağlanmalıdır.

3. Yayalaştırılan alanların yeniden düzenlenmesi Yayalar için düzenlenmiş alanların yaya işlevlerine ve aktivitelerine uygun donatılar ile dizayn edilmesi sağlanmalıdır. Böylece gelen ziyaretçilerin alanda rahat etmesi sağlanacak ve alanda uzun süre kalması olanağı artacaktır.

4. Kent merkezinde kente gelen yerli ve yabancı turistler için bir ziyaret rotası belirlenmelidir. Kenti ziyarete gelen turistlerin kent merkezini belirli bir düzende gezebilecekleri bir rota belirleyerek hızlı ve kolayca tarihi doku içinde akışı sağlanmalıdır.

5. Kentsel açık alanların belirlenmesi ve yeniden tasarlanması. Tarihi kent merkezinde gelen ziyaretçiler için dinlenme, eğlenme, bekleme, yeme-içme, alışveriş gibi sosyal aktivitelerine cevap verebilecek açık alanlara ve peyzaj ögelerine ihtiyaç vardır. Bu alanların belirlenerek sosyal aktivitelere cevap verecek şekilde dizaynı sağlanmalıdır.

6. Tarihi kent merkezinde yer alan Konya Dış Sur Duvarları ve Kapılarının Yapılması (Canlandırılması). Konya surlarının geçtiği bölgelerde kamulaştırma yapmak suretiyle sur temelleri bulunarak, surların üst kısımları tamamlanmalıdır. Ayrıca sur üzerinde bulunan 12 adet kapının da yerlerine yapılması gerekmektedir. Bu haliyle maliyetli bir proje olduğu için ilgili Bakanlıklarla ortak proje çalışması yapılabilir

7. Konya Sur İçindeki Selçuklu Eserlerini Turizme Kazandırma Konya sur içinde bulunan Selçuklu eserleri içerisinde en fazla ziyaret edilenler; müze statüsünde bulunan eserler ile Alaaddin Tepesi üzerinde bulunan Alaaddin Camii’dir."

İstanbul İstiklal, Ankara'da Tunalı Hilmi caddesi örnek

Makalede Mevlana Caddesi'nin yayalaştırılmasının Konya'nın turizmine pozitif etki yapacağı ve katma değer üreteceği belirtilirken, İstanbul'daki İstiklal Caddesi, Ankara Tunalı Hilmi Caddeleri örnek gösterildi. Yanı sıra Konya'nın Zafer meydanında gerçekleştirilen çalışma yayalaştırmada bir ilk ilk örnek olarak Konyalıların beğenisini kazandı.

Yorumlar
S
Saadet kısa 4 ay önce
Çok saçma araçlar geçse daha iyi olur. Ben engelli birisiyim her yere araçla gidiyorum.
BEĞENME
0
CEVAPLA
M
Muhtar 4 ay önce
Muhteşem olur..Iş merkezleri yıkılsın nişantaşı da katılsın aralarına..40 -60 yıllık binalar daha ne kadar duracak..
BEĞENME
0
CEVAPLA
m
mehmet kara 4 ay önce
Alternatif caddeler açılmadan nasıl araçlara kapatabilirsiniz Alaaddin den başlayarak Ali ülvi kurucu caddesine kadar sola dönüş yok şehrin diğer yönüne gecemiyorsunuz ,ayrıca ismet paşa ilk okulu ve daha geriden başlayarak kadınlar pazarına gelmek 30 dk geçmektedir 10 ışıkta zor geçiyor trafik kitleniyor konyayı 3 metrelik yola mahkum ettiniz bir tarafı park etmiş araçlar kapatıyor ne trafik polisi var olsa bile oda yolun sağına park ediyor aracını oda bir şekilde trafiği engelliyor ,
BEĞENME
0
CEVAPLA
Y
Yolcu 4 ay önce
Konya trafiğini tam anlamıyla kitlemek, içinden çıkılmaz hale getirmek için MÜTHİŞ (!) PROJE. Yeni yollar açmak, trafiğe çözüm üretmek yerine, yolları daraltmak, zamanında yapılan sayılı geniş caddelerden tramvay geçirerek trafiği mahvetmek için EŞSİZ BİR PROJE. Hemen uygulayın. Belki o zaman Konyalı akıllanır.
BEĞENME
0
CEVAPLA
K
Konyalı 4 ay önce
Geç kalınmış bir proje sadece ring yapan tramvay olmalı İstiklal caddesinde olduğu gibi Alaaddin ile mevlana arasında tramvay hattına ücretsiz yolcu taşımalı
BEĞENME
0
CEVAPLA