KONYA HABER
Konya
Açık
29°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
40,9157 %0,77
47,9224 %1,05
4.383,41 % 0,12
Ara
BBN Haber Yaşam Tüketiciyi ayakkabı vurdu; Tüketici Hakem Heyetlerine en çok başvuru ayakkabıdan oldu

Tüketiciyi ayakkabı vurdu; Tüketici Hakem Heyetlerine en çok başvuru ayakkabıdan oldu

Bilinçli tüketiciler haklarını aradı. Tüketici Hakem heyetleri, geçen yıl değeri yaklaşık 7 milyar lirayı bulan 762 bin 100 uyuşmazlığı karara bağladı. Tüketiciler geçen yıl en çok ayakkabıya ilişkin şikâyet başvurusunda bulundu.

KAYNAK: BBN
Okunma Süresi: 4 dk

Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, tüketici hakem heyetlerinin 1995 yılından bu yana faaliyetlerine devam ettiği hatırlatıldı.

Böylece uyuşmazlıkların adil, hızlı, basit ve en az masrafla çözüldüğü, aynı zamanda yargının üzerindeki iş yükünün de önemli ölçüde azaltıldığı vurgulanan açıklamada, "Tüketici hakem heyetleri tarafından bugüne kadar yaklaşık 18 milyon uyuşmazlık yargıya intikal etmeden çözüme kavuşturuldu. Geçen yıl 755 bin 997 başvuru yapılırken, (2023'ten kalanlarla birlikte) 762 bin 100 uyuşmazlık tüketici hakem heyetleri tarafından karara bağlandı. Başvuruların parasal değeri yaklaşık 7 milyar lira oldu. Parasal değerde, 2023'teki başvurulara göre yüzde 75 artış gerçekleşti." bilgisi paylaşıldı.

TÜKETİCİLER EN ÇOK ELEKTRONİK BAŞVURUYU TERCİH ETTİ

Açıklamada, yazılı başvuru imkanı yanında tüketicilerin e-Devlet ve Tüketici Bilgi Sistemi aracılığıyla başvurularını kolayca iletebildiğine işaret edilerek, geçen yıl yapılan başvuruların yaklaşık yüzde 67'sinin e-Devlet üzerinden gerçekleştirildiği aktarıldı.

Geçen yıl yaklaşık 293 bin başvuru ile en çok "bedel iadesinin" talep edildiğine dikkat çekilen açıklamada, 204 bin başvuruda "ürünün değişimi veya hizmetin yeniden görülmesi"nin istendiği, diğer başvurularda ise "ücretsiz onarım" ve "bedelden indirim" taleplerinin hakem heyetlerine iletildiği belirtildi.

EN ÇOK AYAKKABI ŞİKAYET EDİLDİ

Açıklamada, ürün ve hizmet bazında değerlendirildiğinde geçen yıl tüketiciler tarafından en çok ayakkabıya ilişkin başvuru yapıldığı aktarılarak, şunlar kaydedildi:

"Başvuruların yaklaşık yüzde 13,2'si ayakkabıya ilişkin oldu. Bunu yüzde 4,86 ile kıyafet başvuruları izledi. Diğer şikayet konuları ise yüzde 4,85 ile kredi kartı üyelik ücreti, yüzde 4,09 ile cep telefonu, yüzde 3,94 ile mobilya, yüzde 3,80 ile internet abonelikleri ve yüzde 2,82 ile GSM aboneliği oldu. Sektörel bazda değerlendirildiğinde 2024'te en çok başvuru yüzde 58,79 ile en çok perakende ticaret sektöründe kayıtlara geçti. Bunu yüzde 10,14 ile finansal hizmetler sektörü, yüzde 9,79 ile abonelik hizmetleri sektörü takip etti."

TÜKETİCİ HEYETLERİNE BAŞVURUDA YENİ ÜCRETLENDİRME

Tüketici hakem heyetleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketici işlemleri ve tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla kurulan heyetlerden oluşuyor. Başkanlığı illerde ticaret il müdürü ilçelerde kaymakam veya bunların görevlendireceği bir memur tarafından yürütülen tüketici hakem heyetlerinin diğer üyeleri belediye, baro, tacir/esnaf ve tüketici örgütü temsilcileri temsil ediyor.

TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNİN GÖREV ALANINI BELİRLEYEN PARASAL SINIRLAR NEDİR?

Tüketici hakem heyetlerinin görev alanını belirleyen başvuru sınırları tüketici uyuşmazlıklarının değerleri açısından her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından ilan edilen yeniden değerleme oranında tekrar belirlendi.
Bu kapsamda, 2025 yılı için;

  • 149.000 (yüz kırk dokuz bin) Türk Lirası altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe veya İl Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapılması zorunludur.
  • 149.000 (yüz kırk dokuz bin) Türk Lirası ve üzerindeki uyuşmazlıkların karara bağlanması amacıyla tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz.

Söz konusu uyuşmazlıkların çözümü için 6502 sayılı Kanun’un 73/A maddesi kapsamında sırasıyla dava şartı arabuluculuk müessesesine ve tüketici mahkemelerine; tüketici mahkemeleri bulunmayan yerlerde ise asliye hukuk mahkemelerine başvurulması gerekmekte.

TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNE NASIL BAŞVURU YAPILIR?
Şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) (https://tuketicisikayeti.ticaret.gov.tr) ile tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılabilir. Bu itibarla, tüketici hakem heyetlerine sözlü başvuru yapılamamakta.

Başvurular, uyuşmazlık konusunu içeren dilekçenin, varsa delil oluşturan ilgili belgelerle birlikte tüketici hakem heyetine verilmesiyle yapılır. Tüketici hakem heyetlerine yapılacak başvurular Ticaret Bakanlığı’nın internet sayfasında yer alan başvuru formu kullanılarak yapılabiliyor.

Başvurularda, başvuru sahibinin adı, soyadı veya unvanı, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için T.C. kimlik numarası, diğer ülke vatandaşları için pasaport numarası ya da yabancı kimlik numarası, başvuru sahibinin tüketici olmaması durumunda ise vergi kimlik numarası, adresi ve varsa diğer iletişim bilgileri ile varsa vekilinin adı, soyadı, vergi kimlik numarası ile adresi, uyuşmazlık konusu, talebi ve Türk Lirası cinsinden uyuşmazlık değeri ile şikayet edilene ilişkin bilgilere yer verilmesi zorunlu. Uyuşmazlık değerinin döviz cinsinden olması durumunda, söz konusu değer başvuru tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın belirlediği efektif döviz satış kuru esas alınarak Türk Lirası’na çevriliyor.

Elektronik ortamda yapılan başvuruların TÜBİS ile yapılması zorunlu. Bu başvuruların geçerli olabilmesi için uyuşmazlıkla ilgili başvuru formunun eksiksiz olarak doldurulması, varsa bilgi ve belgelerin sisteme yüklenmiş olması gerekiyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *