Prof. Dr. Turan Akkoyun

Prof. Dr. Turan Akkoyun

Hızlandırılan Geçişler

Hızlandırılan Geçişler

Yola çıkmak, kervana dahil olmak ve kıyıya köşeye atılmamak adına birbirinden kopuk gözüken hamlelere ihtiyaç duyulmakta tasarı aşamasında korkaklıktan ziyade planlı programlı hazırlık ne kadar anlamlıysa sürece dahil olunduktan sonra zıt istikamet çok kıymetlidir.

Oldukça maliyetli olan dizi projelerinin sürdürülebilirliği izlenme oranına bağlıdır. Güncelden yararlanılacak olursa sezon hazırlıklarını tamamlayıp önceki sezondan devam edenlerle rekabete girişenlere nispette daha geç başlangıç yapanlar kredisini başta kullanmış sayılmaktadır. Elbette avantajları da bulunmaktadır.

Avantaj ve dezavantajların ayrıntısı bir yana hedef kitleye süratli ulaşabilme adına fragmanın yayınlanması ile birlikte yakınlaşmanın heyecana ardından da tutkuya dönüşmesi için geçişlerin hızlandırılması söz konusu olmaktadır.

Sandık Kokusu (Yönetmen: Nezaket Coşkun, 2023-…) gibi güncel örneklemlerde de gözlemlenebildiği kadarıyla sahneler, sekanslar birbirini takip ederken dizilerin hikayeleri çözümler üzerinden ilerlemektedir. Küçük bir kardeşin dünyaya gelmesine müteakiben abi karakterine sahip çocuğun seyahate çıkma zarureti, kaybolması, ıstıraplar, küslükler, pişmanlıklar, erişim gayretleri, tesadüfler, yargı süreci, ihanetler, kapıyı vurup çıkmalar, maddi mahkumiyetler üzerinden egemenliği sürdürme, şehir değiştirme, pislikten beslenenlerle karşılaşma, hısımlardan karşılıksız doğan samimiyet kopuşlar kadar dönüşlere de kapı aralamıştır. Dizide sonuç olmasından ziyade yeni düğümler ile çatışmaların akışını temsil etmekte izleyicilerle bütünleşmeyi sağlamaktadır.

Tempo aynı hızla sürmekte anne-kız gerilim hattı atanın ısrarı evladın masumluğu ile geçici görüntüsüyle geride bırakılmakta, ihanet temsili pişmanlıktan ziyade şark kurnazlığına ilaveten zengin pervasızlığı, aldatılan kadının vakur duruşu, çocuklar arasındaki kıskançlık, yaramazlıklar, kolej kurumsallığı, göstermelik de olsa aile terapisi, zaman kazanılmaya çalışılması, canavarın kendini gizleyememesi, aynı hızla eski gerçekliklerin ekrana taşınması şeritleri maharetle kurgulamakta takipleri mıknatısa çevirmektedir.

Estetiğin peşinde sürüklenme olumsuz durumlarını sekanslarında yer alan dizi figüran karakterleriyle karşılaşan ana kahramanların söylemlerinde görmek hedef kitlenin genişletilmesi ile açıklanabilir mi? Sorusunu hatırlatmaktadır. Aynı şekilde internet ortamında aranıp bulunan meslek erbaplarının dolandırıcılığa nasıl zemin hazırlayabildiği de hedef kitlenin daha farklı kapsamına gönderme olabilir mi? Hemen herkesin başına gelebilecek olaylar ile dizinin hikayesinde karşılaşılabilmektedir.

Filmlerde karşılaşılabilen, film icabı manzaraların sekansları aşarak medya ürünü gündemine yerleşmesi tahminleri de alt üst etmekte, şaşkınlık, ödleklik, sarsaklık, dağınıklık, sanat aşkının gerisinde olağanüstü yetenekleri küçücük bir çocuğun tespiti hatta resimlemesi hızlandırılan geçişleri kolaylaştırmaktadır. İzleyici şaşkınla esere bağlanmakta, şeritler arasındaki hızlı akışa katılı vermekle kalmayarak sonrasının peşinde sürüklenmeye başlamaktadır.

Medya ürünün mekan seçiminde mesken tercihi aile temsiliyeti açısından dikkat çekicidir. Anneanne, babaanne, teyze, kuzenlere sığınılması kültürel zenginliğin toplumsal hafızaya kazınmasına vesile olmaktadır. Yemek kültürü, mutfak faaliyetleri, çay kahve sohbetleri, özel tahsil giderleri, tedavi masrafları, eğlence harcamaları aynı amaca hizmet etmektedir.

Hızlanan hikayeler ile hızlandırılan geçişler çekici olabildiği gibi takibi de güçleştirebilir bunu izlenme oranları üzerinden açıklamak mümkündür. Fakat hem kaynak, hem de hedef kitleyi zinde tutmaktadır.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum
Prof. Dr. Turan Akkoyun Arşivi