Yanlış uygulama bastona takıldı
BASTONLAR TAKILIYOR
Görmeyenleri Koruma Derneği Konya Şube Başkanı Veli Özağan, yanlış yapılan izli yol değiştirilmesi için çağrıda bulundu. Özağan, ‘’Erişilebilirlik izleme ve denetleme komisyonu üyesi olarak yapımı tamamlanan Alaaddin Bulvarı(İnce Minare önü )ve Abdül Ezel Paşa caddesindeki hissedilebilir izli yolları denetledik. Hissedilebilir yüzeylerin görme engellilerin kullanımına uygun olmadığını tespit ettik. Hissedilebilir izli yollarda oluşturulan kabartmalarda kesik kesik şeritler oluşmuş. Kanalda yürürken aradaki parçaları birleştirmediği için görme engellilerin yürürken kullandığı bastonunun ucu takılıyor. Düzgün yürümeyi engelliyor. Bu durumun düzeltilmesi için raporumuzu hazırladık ve gerekli yerlere verdik. ’’ dedi.
KOMİSYONA BİLE SORMUYORLAR
Büyükşehir Belediyesi bünyesinde kurulan şehir genelinde engellilerin erişilebilirlik olanaklarını kolaylaştırmak için birçok alanda denetim yaparak rapor hazırlamakla görevli Erişilebilirlik Komisyonu üyesi olduğunu ancak engellilere yönelik bu tür uygulamalar yapılırken kendilerine hiç sorulmadığını dile getiren Özağan, ‘’Ben de bu komisyonun üyesiyim. Ancak belediye biz yaptık oldu mantığı ile hareket ediyor. Kurulun komisyona bile bu tür çalışmalar getirilmiyor. Uygulamalar yapılıp bittikten sonra da engelli arkadaşlarımız sorun yaşıyor. Daha önce başka alanlara yapılan yolların da yanlış yapıldığını söylemiştik ve şuanda kabartma yolların çoğu deforme oldu. ’’ ifadelerini kullandı.
İZLİ YOL NASIL OLMALI
İzli yolların nasıl olması gerektiğini de anlatan Özağan, ‘’Hissedilebilir Yürüme Yüzeyi İşareti’nin (HYYİ) eni en az 30 cm olmalıdır. HYYİ’nin sağında ve solunda en az 60’ar santimetrelik boşluk bulunmalıdır. HYYİ’nin uygulandığı yerlerde kesinlikle dikey boşluğun 220 cm’den az olmaması lazım. Ağaçların altından geçerken ağaç dalları ve trafik işaretleri gibi tabelaların altından geçirilmemesine dikkat edilmelidir. HYYİ dış mekanda uygulanırken yapıştırma olmayan (vida ile yere tutturulmuş) kendinden kabartmalı beton plak, seramik, doğal taş, yerinde dökme beton gibi solid malzemelerin kullanılması uzun ömürlü olması nedeniyle tercih edilmelidir. HYYİ’lerin tabanları çevre yüzeylerin tabanı ile eşit seviyede olması gerekir. Rampa başlangıç ve bitişinde uygulanmaması gerekir. Trafik ışığının bulunduğu yaya geçitlerine yönlendirilmeli, yüksek riskli yerlerde şaşırtmalı uyarıcı yüzey kullanılmalıdır’’ dedi.
Mehmet Kayhan Yıldız
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.