2025 YKS sınavı sorularında durum ne? İşte uzman görüşleri

2025 YKS sınavı sorularında durum ne? İşte uzman görüşleri

Konya’da 30 yıldır eğitim veren Özel Konya Başak Anadolu Lisesinin Zümre öğretmenleri, gazetemize 2025 YKS soruların değerlendirmesini yaptılar.

Ortak görüş sınavın genel olarak beklenen düzeyde olduğu, soruların MEB kaynaklarının baz alınarak hazırlandığı yönündeydi. Okuryazarlık becerisi yüksek, “İstikrarlı, sabırlı, mücadeleci bir ruhla ve programlı çalışan öğrencilerin emeklerinin karşılığını alabilecekleri" vurgulandı.

FİZİK-Lütfü Yaşar YILDIRIM:

Fizik dersi, TYT sınavında 7 tane, AYT sınavında 14 tane sorudan oluşmaktadır. Her iki sınavda sorular kolay ve orta düzey kolaylıkta sorulardan oluşmuştur. Basit düşünme ve kavram becerisini uygulamaya dönüştüren sorular ön plana çıkmıştır. Geçmiş yıllara göre konu dağılımları ve zorluk seviyesi benzerlik gösterse de sorular bu sene daha kolaydı diyebiliriz. MEB devlet kitaplarındaki ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin, soruların temelini oluşturduğu gözlenmiştir.

KİMYA-Reyhan BARAN:

2025 TYT Kimya soruları, önceki yıla kıyasla daha doğrudan bilgi ölçmeye yönelik hazırlanmış; kavramsal değil, temel düzeyde bilgiye dayalı sorular ön plandadır.

Müfredatla uyumlu, MEB kazanımlarına uygun ve orta zorluk düzeyindedir.

AYT Kimya soruları ise 2024’e göre daha seçici ve işlem ağırlıklıdır. Özellikle denge, çözünürlük ve organik kimya soruları bilgi yoğun ve hesaplamaya dayalıdır. Sorular, öğretim programıyla uyumlu olup üst düzey bilişsel becerileri ölçmektedir.

Genel olarak, 2025 Kimya soruları müfredata tam uyumlu, ölçme-değerlendirme ilkelerine uygun ve ayırt edici niteliktedir.

BİYOLOJİ- Neslihan YOLCU:

TYT Biyoloji soruları müfredata uygun, zorluk derecesi genel olarak kolay ve orta düzeyde, temel biyoloji konularına hâkim, okuma becerisi iyi olan öğrencilerin zorlanmayacağı düzeydeydi.

Hücre Zarı ve özellikleri, Canlıların ortak özellikleri, Bakteriler, Bitkilerde Mitoz Bölünme, Soyağaçları ve Biyoçeşitlilik konu başlıklarından 9.10. sınıflar düzeyinde birer soru yöneltilmiştir.

AYT Biyolojide: İnsanda spermatogenez, Bağışıklık ve çeşitleri, Nefronlar, Sempatik sinirler, Proteinlerin sindirimi, Mimikri, Beslenme ilişkileri ve etkileşim, DNA’nın aktarımı, Genetikte model organizmalar, Bitkilerde Calvin Döngüsü, Oksijensiz Solunum, Çiçekli bitkilerde dokular ve organlar, Bitkilerde taşıma konu başlıklarından 11. ve 12. Sınıflara ait sorular gelmiştir.

Sorularının müfredata uygun, kolay, orta ve zor düzeyde dağılıma sahip olduğu söylenebilir. Ayırt edici daha seçici sorularında varlığı dikkat çekmiştir. Biyoloji konularında düzenli çalışma performansı gösteren, okuma ve görsel yeteneği iyi olan, MEB kaynaklarını düzenli takip eden öğrencilerin çok zorlanmayacağı düzeyde bir sınavdı.

MATEMATİK: Çağlar USLU-Umut AKDAĞ-Fatma TOŞUR

TYT Matematik sınavı matematiksel düşünceyi sorgulayan ve matematiksel bilgileri kullanıp yorum yapmayı gerektiren geçen yıllardan farklı 10 sorunun kolay diğer soruların zor olduğu orta düzey soruların olmadığı bir sınavdı. AYT Matematik sınavı bilgi ağırlıklı, bilgiyi kullanabilmek, yorum yapabilme ve işlem becerisi gerektiren geçen yıla göre daha kolay orta düzey sorulardan oluşmuş bir sınavdı.

TYT Geometri soruları 4 Üçgen, 4 Dörtgen ve Çokgenlerden, 2 Katı Cisimlerden oluşan çoğunlukla sözel ifade edilmiş olan sorular olup şekil çizilip işlem yapılması gerektiğinden adayların bazıları güçlük yaşamış olabilir. Genel olarak bu test, adayların matematiksel bilgi seviyesini ve bilgiyi kullanarak işlem yapabilme gücünü ölçtü. Öğrencilerin rahatlıkla yapabileceği soru tarzları sorulmuştu.

AYT Geometri sorularında 2adet üçgen, 2 adet çember,2 adet Analitik, 2 adet Çember Analitigi,1adet öteleme, 1 adet Kati Cisimler sorusu vardı, çok uzun ve işlem gerektiren yapıda olmasa da doğru çözüm stratejisi geliştirmeyi zorunlu kılan nitelikteydi. Sınavda özellikle çember sorusu belirleyici olabilir.

TYT TÜRKÇE: ŞEYMA KULAK-AYŞE PİLANCI

Bu seneki Türkçe bölümü, ÖSYM’nin son yıllardaki klasik çizgisine sadık kaldı.

-Paragraf soruları (26):

Anlam bütünlüğü, ana düşünce, paragraf tamamlama, sıralama gibi klasikler yine yer aldı.

Paragraf soruları ortalama uzunlukta, ama yorumlama gücü yüksek bir okuma alışkanlığı gerektiriyordu.

-Dil bilgisi (7):

Cümlenin ögeleri, fiilimsi, ekler gibi klasik konular soruldu. Aşırı detay bilgi değil, dil mantığını bilen öğrenci yapabildi.

-Anlam bilgisi (7):

Sözcükte anlam, cümlede anlam soruları önceki yıllarda olduğu gibi boşluk doldurma, yakın anlamını bulma gibi klasik tarzdaydı.

-Yazım kuralları / Noktalama:

Sürpriz yoktu. Temel kuralları bilen öğrenci zorlanmadı.

Genel olarak orta zorluktaydı, hızlı ve dikkatli okuma becerisi çok belirleyiciydi.

AYT EDEBİYAT:-ŞEYMA KULAK-AYŞE PİLANCI

Bu yılki sınavda Türk Dili ve Edebiyatı bölümü genel hatlarıyla beklenenin dışına çok çıkmadı, ama dikkatli okuma ve bilgiyi doğru yorumlama şarttı. Orta seviyede bir sınavdı.

Yorumlama gücü kadar, bilgiyi doğru eşleştirme becerisi de çok önemliydi.

Geçen sene de sorulan Karagöz, divan şiiri, edebî akımlar gibi konular bu sene de karşımıza çıktı. Özellikle farklı dönemlerden sorulan yazar-eser eşleştirmeleri, en çok belirleyici olan kısımdı.

Sade bilgi değil, bilgiyi analiz ederek yorumlama isteyen sorulardı.

TARİH-Fatih KILCI:

TYT Tarih sınavında çıkan 5 sorudan 4’ü yoruma dayalı, 1’i bilgi gerektiren (Lozan Antlaşması) sorulardı. Orta zorluk seviyesinde, ezberden çok yorumlama gerektiriyordu. Konu dağılımı ise geçmiş yıllara benzerlik göstermektedir. Konu dağılımı şu şekilde gerçekleşmiştir:

-İslamiyet öncesi Türk tarihi

-İlk Türk-İslam devletleri

-Değişim Çağında Avrupa ve Osmanlı

-Milli Mücadele (2 adet))

AYT Tarih Soruları Değerlendirmesi

AYT Tarih soruları, bilgi temelli sorulardan oluşmuştur. Sorular, tarihsel olayları neden-sonuç ilişkisi içinde değerlendirme ve kronolojik bilinç gerektirecek şekilde hazırlanmıştır. Adayların "Ziggurat, Kızıl Elma ve Palekanon gibi kavram ve olaylar üzerinden tarihsel bağlam kurma becerisi ölçülürken, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerine ait gelişmelerde öğrencilerin siyasi, sosyal ve askeri dinamikleri analiz edebilmesi beklenmiştir."

Sorular genel olarak müfredata uygundur.

COĞRAFYA-İbrahim YILDIRICI:

TYT Soru: 5

Sınıf Düzeyi: 9 ve 10 Sınıf

Konu/ünite: Bir soru Doğal Sistemler iklim bilgisi sıcaklık; Güneş ışınlarının düşme açısı, iki soru Harita okuryazarlığı Bitki topluluğu ve Türkiye’de Nüfus özellikleri, bir soru Bölgeler ve bir soru da Afetlerden çıkmıştır.

Zorluk düzeyi: Orta ve zor

Önceki yıllarda çıkma durumu: Müfredata uygun ve daha önceki ÖSYM ve MSÜ sınavında çıkmış soruların benzerleri

AYT Soru: 6 (Coğrafya 1), 11 (Coğrafya 2),

Sınıf Düzeyi: 11 ve 12 Sınıf

Konu/ünite: Biyoçeşitlilik paleocoğrafya, Şehirlerdeki fonksiyonlar, iki soru Harita okuryazarlığı Doğal ve kültürel unsurlar ile boğaz ve kanallar, İlk Medeniyetler ve Türkiye’de tarımsal faaliyetler soruları çıkmıştır.

AYT Soru: 11 (Coğrafya 2),

Sınıf Düzeyi: 11 ve 12 Sınıf

Su ekosistemi, Küresel iklim Karbon ayak izi, üç soru Harita okuryazarlığı üretim, dağıtım ve tüketim, doğal kaynak orman varlığı ile Türk kültür bölgeleri, Türkiye’de uygulanan nüfus politikaları, Türkiye’deki bölge türleri, UNESCO Dünya Mirası Listesi, Gelişmiş ülkelerin özellikleri, Enerji kaynakları ve Çevre politikaları soruları çıkmıştır.

Zorluk düzeyi: Orta ve zor

Önceki yıllarda çıkma durumu: Müfredata uygun ve daha önceki ÖSYM sınavında çıkmış soruların benzerleri

YKS TYT (9 ve 10 sınıf konularından) ve AYT (11 ve 12 sınıf konularından) Coğrafya sorularının öğrenciler tarafından orta ve zor olarak yorumlanması, soruların öğrencilerin bilgi seviyelerini ölçmek için uygun olduğunu gösterir. Öğrencilerin müfredat temelli bilgilerini ölçmek için hazırlanan bu sorular, öğrencilerin genel coğrafya konularında ne kadar bilgi sahibi olduklarını değerlendirmekte etkili bir yöntemdir. Sorularda genellikle günlük hayatta kullanılan terimler ve harita okuryazarlığı ve coğrafya konusunda pratik düzeyde bilgi sahibi olabilmeleri için önemli olan konulara odaklanılmış ve diğer konular yıllık plana göre anlatılmıştır. Soruların müfredatla uyumlu olması ve daha önceki ÖSYM ve MSÜ (TYT soruları) sınavında çıkmış soruların benzerleri olması da dikkate değer bir noktadır. Coğrafya konusunun müfredata uygun olarak öğretilmesi ve öğrencilere müfredat temelli bilgilerin aktarılması hedeflenmektedir.

Bu nedenle, öğrencilerin öğrendikleri bilgileri sorular aracılığıyla uygulaması beklenir. Soruların müfredat temelli hazırlanması, öğrencilerin bilgi seviyelerinin doğru bir şekilde ölçülmesini sağlar ve eğitim programlarının geliştirilmesi açısından da önemlidir. Böylece, coğrafya sorularının öğrenciler tarafından orta ve zor olarak yorumlanması, değerlendirme sürecinin etkililiği açısından olumlu bir işaret olarak kabul edilebilir.

FELSEFE-CÜNEYT TÜYBEK:

2025 TYT felsefe soruları, yorum ve analiz ağırlıklı, orta zorluk düzeyinde, felsefe bilgisinin metinde kullanılmasını gerektiren sorulardan oluşmuştur. Galileo’nun deneyiyle ilgili bir metin bilim felsefesiyle, Kant’ın bilgi anlayışıyla ilgili bir metin bilgi felsefesiyle, kuşkuculukla ilgili bir metin bilgi felsefesiyle, diyalog metninde hırsızlık eylemindeki sürekliliği sorgulamada ki iradenin rolü sorusu ahlak felsefesiyle ve varoluşçulukla ilgili bir metin varlık felsefesiyle ile ilgili sorulmuş ve bu metinlerin yorumu istenmiştir. Sorular hem TYT’nin hem de felsefenin yapısına uygun olarak hazırlanmıştır. Sorular analiz becerisi ve metin içindeki ipuçlarından gidilerek çözülebilecek sorulardır.

TYT Din Kültürü -MUSTAFA KURŞUN:

-Günlük hayatta dinin etkisi,

-İslam’da insan hakları ve temel özgürlükler,

-Allah’ın varlığına dair deliller,

-Hz. Muhammed’in evrensel ahlaki tutumu,

-Mevlevilik ve dinî-tasavvufî uygulamalar

gibi konuları içermekte olup çoğu sorunun kolay ve orta zorlukta olduğu görülmüştür. Bilgiyi yorumlama ön plandadır.

AYT Din Kültürü Soruları

-Camilerin eğitimdeki rolü,

-Hz. Muhammed’in toplumsal adalet anlayışı,

-İnsanların eşitliği ve takva ölçüsü,

-Ahlaki davranışlar ve Kur’an’dan örnekler,

-Organ nakli ve fıkhi değerlendirme,

TYT Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularından üçü kolaylıkla çözülebilecek nitelikteydi. Diğer iki soru ise bir miktar düşünme gerektirmekle birlikte çözülebilir düzeydeydi. AYT sorularına bakıldığında, iki sorunun doğrudan bilgiye dayandığı, kalan dört sorudan ikisinin kolay olduğu, diğer ikisinin ise düşünme ve yorumlama gerektirmekle birlikte çözülebilir olduğu kanaatine vardım."

İNGİLİZCE- Mehmet AYGÜN:

Bu sene paragraf soruları diğer senelere göre biraz zordu ve yorum istiyordu. Kelime soruları bilgi isteyen ve çalışan öğrencilerin seviyesine uygun seçilmiş dilde beceri soruları biraz yorum gerektiren sorulardı. Özetle söyleyecek olursak bu sene yapılan YDT sınavı dil bölümünden gelen ve gerçekten sadece dile çalışan öğrenciler için güzel hazırlanmış ve YDT sınavına keyfe keder giren öğrencilerle YDT öğrencisini belirgin bir şekilde ayıran bir sınav olduğunu düşünüyorum

Kaynak:Abdulğani ÇİFTÇİ

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum