Konya'daki otomotiv tedarik sanayi yurtdışına mı kayacak? Üreticiler dertli
Konyalı sanayici ve iş insanları otomotiv sektöründeki tedarik üretiminde sıkıntılar yaşıyorlar.
SON 2 YILDA ZORLU BİR SÜREÇ YAŞANIYOR
Sektörün son iki yılda yaşadığı en büyük zorluk, yüzde doksanlara varan oranda yüksek iş gücü maliyetleri olarak öne çıktı.
Sektör temsilcileri ayrıca önemli ölçüde baskılanan döviz ve yüzde 50'lere yaklaşan faiz yükü/krediye erişim zorluğunu en büyük zorluklar arasında yer alıyor.
İSTİHDAM DARALMASI YAŞANIYOR
Konyalı sanayici ve iş insanlarına göre son bir yılda önemli oranda istihdamda daralma yaşadı. Önemli bir bölümü ,kapasite artırıcı yatırım planlamadığını belirtiyor.
ÇİN VESHİNDİSTAN ÖNE ÇIKIYOR
Bir çok üretim merkezinde kapasite kullanımı önemli ölçüde düştü. Firmaların büyük çoğunluğu siparişlerde azalma meydana geldi.
Verilere göre kaybedilen projeler ağırlıklı olarak Çin’e yöneldi. Hindistan da ikinci sırada yer aldı.
İHRACATA DAYALI DÖVİZ DÖNÜŞÜM DESTEĞİ OLUR MU?
Konyalı sanayici ve iş insanlarına göre bu tablo, sadece mevcut durumu göstermiyor. Geleceğe dönük beklentilerin de zayıfladığını ortaya koyarken, sorunlarının çözümü için sektörel ve yapısal önlemlerin vakit kaybetmeden hayata geçirilmesi gerekliliğine işaret ediyor.
KONYA TEDARİK SANAYİİNİN GÜÇLÜ KONUMU
Konya'daki yerli ve milli tedarik sanayisinin küresel ölçekte güçlü bir konumda olduğu vurgulanırken, ancak iç pazarda yüksek maliyetler, finansmana erişimdeki darboğazlar ve döviz kurundaki dalgalanmalar üreten insanları zorladığına dikkat çekiliyor. Özellikle işgücü maliyetlerindeki artış, sadece rekabet gücünü, üretimin sürdürülebilirliği tehdit eder boyutta olduğuna dikkat çekiliyor
ÇİN’DEN İTHALAT 5 YILDA %156 ARTTI
Orta ve uzun vadeli yapısal tehditlerin de gündemde olduğuna dile getirirken Çin’den yapılan ithalattaki hızlı artışına dikkat çekiliyor. Bu artışın, uzun vadede üretimin ithalata bağımlı hale gelmesine, yerli tedarikçinin zayıflamasına ve sanayinin dışa açıklığının kritik seviyelere ulaşmasına yol açabileceği değerlendiriliyor. Bu nedenle, ithalata bağımlılığı azaltacak yerli üretim ve tedarik stratejilerinin hızla geliştirilmesi ve desteklenmesi hayati öneme sahip
YATIRIMLAR YURT DIŞINA MI KAYIYOR?
Yatırımların yön değiştirdiği da şikayet konusu. Kapasite artışı Türkiye’de yavaşlarken yatırım rotalarının yurt dışına kayması endişe veriyor. Konyalı Sanayici ve iş insanlarının bir kısmı yurt dışında tesis yatırımı planı yapıyor. Bu ülkeler arasında ABD, Çin, Fas, Romanya, Almanya, Doğu Avrupa ve Mısır öne çıkıyor.
NE YAPILMALI
Bu kapsamda, istihdam ve ihracata dayalı bir döviz dönüşüm desteği talep ediliyor. Yanı sıra otomotiv tedarik sanayi firmalarına, her 100 kişilik istihdam için, belirlenecek ihracat tutarı karşılığında +1 puan döviz dönüşüm desteği sağlanırsa hem kayıtlı istihdam korunacağı hem de tedarikçilerin ihracat iştahı artacağı belirtiliyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.