Yeni nesil Alfa Kuşağı ne yapmak istiyor? Araştırma sonuçları belli oldu
Necmettin Erbakan Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ercan Yılmaz, Uzman Abdullah Aktürk ve Dr. Rüştü Yıldırım tarafından Türkiye’nin en kapsamlı Alfa kuşağı araştırması gerçekleştirildi. Alfa kuşağı öğrencilerinin okula karşı tutumları, internet ve sosyal medya kullanımı, teknolojik cihazları kullanma biçimleri ve süreleri, değerlerle olan ilişkileri, beslenme alışkanlıkları gibi birçok konu başlığında oldukça dikkat çeken sonuçlara ulaşan araştırmaya ülke genelinde 1980 alfa kuşağı öğrenci dahil edildi.
İŞTE ARAŞTIRMA SONUÇLARI
ARAŞTIRMAYA GÖRE ÖĞRENCİLERİN BEŞTE BİRİ ÖDEVLERİ GEREKSİZ GÖRÜYOR
Araştırmaya göre öğrencilerin beşte biri ödevleri gereksiz görüyor. Ortaokulda sınıf kademesi arttıkça öğrencilerin ödevi gereksiz gördüğü söylenebilir. İmam hatip ortaokullarındaki öğrenciler diğer öğretim kademelerine göre ödevin fayda sağlamadığını düşünmektedir.
ÖĞRENCİLERİN YAKLAŞIK ÜÇTE BİRİ ÖDEVLERİNE İKİ SAATTEN DAHA FAZLA ZAMAN AYIRMAKTADIR
Öğrencilerin yaklaşık üçte biri ödevlerine iki saatten daha fazla zaman ayırmaktadır. Özel okullarda ve imam hatiplerde ödeve ayrılan zaman diğer okul türlerine göre daha fazladır. Dördüncü ve sekizinci sınıf düzeylerinde ödeve ayrılan zaman diğer sınıf kademlerine göre daha fazladır.
ÖĞRENCİLERİN YAKLAŞIK BEŞTE BİRİ OKULU GEREKSİZ GÖRÜYOR
Öğrencilerin yaklaşık beşte biri okulu gereksiz görmektedir. Okulu en fazla gereksiz gören öğrenciler yedinci ve sekizinci sınıf öğrencileridir. Okul türüne göre okulu en fazla gereksiz gören imam hatip okulu öğrencileri iken en az gereksiz gören öğrenciler ise ortaokul öğrencileridir.
İNTERNETİ ÖĞRENMEK İÇİN KULLANIYORLAR
Öğrencilerin yaklaşık yüzde yetmişi interneti farklı bilgiler öğrenmek ve yeni bir şeyler yapmayı öğrenmek için kullanırken, üçte biri ise oynadığı oyunla ilgili farklı bilgiler elde etmek için kullanıyor. Öğrencilerin üçte biri bir konuyu öğrenirken interneti geriye kalan üçte ikisi ise öğretmenleri tercih etmektedir.
HER BEŞ ÖĞRENCİDEN BİRİSİ OKULLARA DEVAM ZORUNLULUĞU OLMASA OKULA DEVAM ETMEYECEĞİNİ İFADE ETMİŞTİR
Her beş öğrenciden birisi okullara devam zorunluluğu olmasa okula devam etmeyeceğini ifade etmiştir. Sınıf düzeyinde sınıf kademesi arttıkça okula devam etme isteği azalmaktadır. Öğrencilerin yaklaşık %56’sı 1-2 saat aralığında internette zaman geçirmektedir. Geriye kalan % 44’ü ise 3 saatten fazla zaman harcamaktadır.
ORTAOKULDA SOSYAL MEDYA KULLANIMI DAHA FAZLA
Sınıf kademesi arttıkça öğrenciler sosyal medyayı daha çok kullanıyorlar. Özellikle erkek öğrencilerin kız öğrencilerden sosyal medya hesaplarını daha fazla kullandıkları sonucu ortaya çıkmaktadır. Sosyal medya hesabı bulunan öğrenciler ise en çok tiktok ve instagram uygulamalarını kullanmaktadır.
HER DÖRT ÖĞRENCİDEN BİRİSİNİN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN EN AZ BİR DEFA TEHDİT EDİLİYOR
Öğrencilerin sosyal medya kullanımları ile birlikte sosyal medya üzerinden tehdit edilme durumlarına yönelik sonuçlar her dört öğrenciden birisinin sosyal medya üzerinden en az bir defa tehdit edildiğini ortaya çıkarmıştır. Sosyal medya üzerinden erkek öğrenciler kız öğrencilere göre daha fazla tehdit edilmektedir. Ayrıca Alfa kuşağının yaklaşık üçte biri yaşıtlarından sözlü ve fiziksel zorbalık da görmektedir. Alfa kuşağının yaklaşık beşte biri ailesinden ara sıra veya sık sık fiziksel ve sözlü şiddet gördüğünü belirtmiştir.
BEDEN EĞİTİMİ RESİM, MÜZİK GİBİ DERSLER AMACINA UYGUN BİR ŞEKİLDE İŞLENMEMEKTEDİR
Araştırmada öğrencilerin beden eğitimi resim, müzik gibi derslerinde soru çözümü, sınava hazırlık gibi farklı ders içerikleri işlenme durumları da incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar öğrencilerin üçte ikisi de aldıkları beden eğitimi resim, müzik gibi derslerin amacına uygun bir şekilde işlenmediğini, bu derslerde soru çözümü, sınava hazırlık gibi farklı ders içerikleri işlediklerini ifade etmiştir.
ANNE VE BABANIN EĞİTİM DÜZEYİNİN ARTMASI ÇOCUKLARIN HOBİLERİNE YÖNELİK KURSLARA KATILIMINI DA ARTIRMAKTADIR
Herüç öğrenciden birisi okul haricinde hobilerine yönelik ekstra kurslara (müzik, resim, spor gibi) katıldığını ifade etmiştir. Ayrıca anne ve babanın eğitim düzeyinin artması çocukların hobilerine yönelik kurslara katılımını da artırmaktadır. Sınav dönemi olarak kabul edilen ortaokul sekizinci sınıf düzeyinde okuyan öğrenciler ise hobilerine yönelik kurslara en az katılım gösteren sınıf olarak görülmektedir.
Her on Alfa kuşağının dördü herhangi bir teknolojik ürüne (bilgisayar, telefon, tablet vs.) sahip değildir. Anne baba eğitim düzeyi arttıkça çocuklar daha fazla teknolojik ürüne sahip olmaktadır. Ayrıca yine öğrencilerin yaşları büyüdükçe teknolojik bir ürüne sahip olma durumları da daha fazla görülmektedir.Üzerinde durulması gereken bir diğer sonuç ise öğrencilerin sahip oldukları teknolojik cihaz türleri ile ilgilidir. Buna göre öğrenciler daha çok eğlence amaçlı kullanılan oyun konsolu, VR gözlük gibi araçlara iletişim ve eğitim amaçlı kullanılan telefon, tablet ve bilgisayardan daha az sahiptir.
ALFA KUŞAĞI BABALARI İLE DEĞİL ANNESİ İLE DAHA RAHAT İLETİŞİM KURMAKTADIR
Alfa kuşağı babaları ile değil annesi ile daha rahat iletişim kurmaktadır. Alfa kuşağı öğrencilerin yarısından fazlası akrabaları ile daha az görüşmektedir.
Araştırma sonuçlarına göre her on öğrencinin yedisi kitap okumayı sevmektedir. Kitap okumayı en çok ortaokul öğrencileri severken, en az seven öğrenciler ise özel okullarda okuyan öğrencilerdir. Ayrıca öğrencilerin yaklaşık yarısı günde bir saatten az kitap okumaktadır. Öğrencilerin okudukları kitap türüne ait sonuçlar ise öğrencilerin ilkokul düzeyinde 100 temel eser ve öğretmenlerinin seçtiği kitapları okumayı tercih ettiği, sınıf düzeyinin artması ile okudukları türlerin fantastik, bilim kurgu ve polisiye türde kitaplara yöneldiğini göstermektedir.
ALFA KUŞAĞININ HAYATLARINDA EN ÇOK ÖRNEK ALDIKLARI KİŞİLER; AİLE ÜYELERİ, ÖĞRETMENLERİDİR
Alfa Kuşağı sırasıyla hayatlarında en çok örnek aldıkları kişiler; Aile üyeleri, öğretmenler, bilim insanları, sosyal medya fenomenleri, sanatçılar, dizi film karakterleri, hayali kahramanlar ve politikacılardır.
ALFA KUŞAĞIDERSLERE GİRMEKTEN, TÖRENLERE KATILMAKTAN VE SINAVLARA HAZIRLANMAKTAN HOŞLANMIYOR
Öğrencilerin okullarında neler yapmaktan hoşlandıklarına yönelik elde edilen sonuçlar, öğrencilerin derslere girmekten, törenlere katılmaktan ve sınavlara hazırlanmaktan hoşlanmadıklarını ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte öğrenciler daha çok arkadaşlarıyla zaman geçirmekten, gezi gözlem faaliyetlerine ve sosyal aktivitelere katılmaktan hoşlanmaktadır.
SINAVLAR DUYGULARI OLUMSUZ ETKİLİYOR
Sınav yaklaştıkça öğrenciler olumsuz duyguları daha çok hissetmektedir. Ayrıca ortaokul öğrencileri okulu ilkokul öğrencilerinden daha az sevmektedir. Başka bir ifade ile öğrencilerin sınıf düzeyi artarken okulu sevme düzeyi düşmektedir.
SAĞLIKLI BESLENME VE SPORDAN YOKSUN BİR NESİL
Öğrencilerin üçte birinin hayatında spor ve egzersiz yer almamaktadır. Alfa kuşağının yaklaşık %95’ i de dürüm, tost gibi hazır yiyecekleri sürekli veya bazen tüketmeyi tercih etmektedir. Ayrıca her on öğrenciden yedisi de kola, gazoz, enerji içeceği gibi asitli içecekleri sürekli veya bazen tüketmektedir. Öğrencilerin beslenme davranışı ile ilgili elde edilen bir diğer sonuç da öğrencilerin yiyecekleri yeme zamanı ile ilgilidir. Buna göre öğrencilerin sadece dörtte biri akşam sekizden sonra herhangi bir şey yemeyi tercih etmemektedir.
ALFA KUŞAĞINI İÇİN EN ÖNEMLİ DEĞERLER SAYGI, DOĞRULUK VE DÜRÜSTLÜKTÜR
Alfa kuşağını için en önemli değerler saygı, doğruluk ve dürüstlüktür. Ayrıca sekizinci sınıf öğrencileri şefkat, hoşgörü ve affetme duygularını diğer sınıflardan daha az hissetmektedir.
İnternet ve televizyon izleme alışkanlıklarına bakıldığındaysa Alfa kuşağı televizyon ve internette daha çok youtuber videoları, çizgi filmler, spor programları ve belgeseller tercih etmektedir. Ayrıca Alfa kuşağının hayatlarında en önemli olan unsurlar aile, arkadaş ve okullardır.
Kaynak:Hümeyra KARADAĞ
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.