KONYA HABER
Konya
Az bulutlu
27°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,2852 %0,24
48,8775 %0,44
4.883,77 % -0,02
Ara

KUTSAL KÂSE VE TAPINAK ŞÖVALYELERİ

YAYINLAMA:

Kutsal Kâse ya da Mukaddes Kâse, İsa'nın Son Akşam Yemeği'nde kullandığı iddia edilen, mucizevi güçleri olduğuna inanılan kap olarak gösterilir. Aramatyalı Yusuf'un, çarmıha gerilen İsa'nın damlayan kanını Kutsal Kâseye koyduğuna inanılır.

Kutsal Kâse (Holy Grail), İsa’nın son akşam yemeğinde şarap içtiğine ve ölümünden sonra peygamberin akan kanının Aramatyalı Yusuf tarafından içinde toplandığına inanılan doğaüstü güçlere sahip efsanevi kâsenin adıdır.

Balıkçı Kral ve Grail efsanesi

Kral Arthur efsane serisine göre Grail ya da Graal kâsesi, Büyük Britanya’ya getirilerek saklanmış, bir şatoda şifasız bir yaradan mustarip ‘Balıkçı Kral’ adlı bir muhafız tarafından korunmaktaydı. Başlangıçta mucizevi şifa gücüne sahip kutsal bir kâse olarak bahsi geçen Grail kabının adı Eski Fransızca (Ortaçağ Latincesi) Graal (tabak) kelimesiyle ilişkiliydi. Öykünün kaynağının ise Galler kralı Bran’ın ölüleri dirilten kazanında olduğu gibi doğaüstü niteliklere sahip nesnelere sıkça rastlanan Kelt mitolojisi olduğu sanılmaktadır. Grail, 12. yüzyılda Chrétien de Troyes tarafından yazılıp, şövalye Percival’in maceralarını konu alan ‘Le Conte du Graal’ adlı dini hikâyede ilk kez Hıristiyanlıkla özdeşleştirilmiştir. Burgonyalı Robert de Boron’un 1202-1212 arasında yazdığı ‘Joseph d’Arimathe’, ‘Merlin’ ve ‘Perceval’ şiir üçlemesinde Nikomedia gospelinden alıntılar yaparken Aramatyalı Yusuf’un İsa’nın kanını doldurmak için kullandığı kabı İngiltere’ye getirdiğini belirtmiştir. 1215–1230 arasında anonim bir Fransız yazar tarafından yazılan Lancelot adlı nesirde Grail kabı Sankgreal (Eski Fransıza sang real ‘kutsal kan’) olarak geçmektedir.

whatsapp-image-2023-04-18-at-10-38-09-1.jpeg

Sir Thomas Malory’nin 1485 tarihli Arthur’un Ölümü (Le Morte d’Arthur) adlı eserinde ise Grail Camelot’ta Yuvarlak Masa Şövalyelerinin bulmaya yemin ettiği sihirli bir obje olarak ortaya çıkmıştır. Kutsal Kâseyi arayan şövalyelerden Malory’nin sözünü dinleyen Lancelot, Grail’e ulaşamazken oğlu Galahad ve Perceval ulaşmış ama gördükleri anda ölmüşlerdir. Sadece kralın akrabalarından Bors Grail’i kabı görmesine rağmen yaşam ayı başarmışsa da öykünün sonunda topraktan çıkan bir el Grail’i alıp cennete götürmüştür.

Kutsal Kâse’nin aranması Kral Arthur ve Yuvarlak Masa şövalyelerinin başlıca uğraşıyken, bazı öykülerde Tapınak Şövalyeleri’nin Grail’i koruduğu konu alınmıştır. Hıristiyan sembolizminde ise kâsenin aranması motifi gerçekte kişinin nefsine karşı verdiği mücadeleyi, kabın elde edilmesi ise aydınlanmayı sembolize etmekteydi. Gerçekten de Arthur romansında 13. Yüzyılda Perceval’ın yerini alan Galahad’ın ancak saf akılla (pura mens) erişilebilecek en yüksek kutsal sır bilgisine ulaştığı oysa Perceval ve Bohort’un Grail kabına daha alt kademe olan sezgiyle yaklaştıkları teması ön plana çıkarılmıştır. Bununla birlikte Grail öyküsünün Kelt mitolojisinde Ceridwen’in sihirli kazanı Amen hatta İskandinav söylencelerindeki Kvasir ve Soma mitleri ile de ilişkili olduğu iddia edilmektedir.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *