Kreş ve Anaokulu (4)
Danimarkalılar, çocuklarının çocukluklarını yaşamasını isterler. Türkiye’de olduğu gibi bir yarışa sokmazlar. Çocuklarımız derste başarısız diye strese girmezler.
Bir profesörün, bir direktörün çocuğu, anne veya babasının mesleğinden olacak diye bir kaygıları yoktur. Onların çocukları da sıradan bir meslek sahibi olabilirler. “Önemli olan, çocuğumuzun sevdiği işi yapması ve mutlu olması” derler. Çünkü, kimse ben profesörüm, doktorum, avukatım diye başkasına hava atmaz...
Çocuklarını anne-babanın arasındaki problemlerde aracı yapmazlar ve sorunlarına dahil etmezler.
Çocuklarını ikna etmek için; şeker ya da oyuncak gibi ödüller vadetmeden yetiştirirler. ‘Evet’leri evet, ‘hayır’ları hayırdır. Ve bu ‘evet’in evet, ‘hayır’ın hayır olması hayat boyu devam eder, büyüyünce kurallara uyarlar. Nasıl olsa af çıkar, vergi affı olur, süre uzatılır diye bir beklentiye girmezler.
Veliler, eğitimci ve çocuğun arkadaşları hakkında özellikle çocuklarının yanında olumlu konuşurlar.
Eğitimcileriyle sık sık görüşerek, çocuklarının durumları hakkında bilgi alırlar.
Danimarka’da plastik oyuncak çok az kullanılır. Danimarka’da kreş ve anaokullarının binaları genelde tek katlı, çok azı iki katlıdır. Hepsi bahçeli ve geniş oyun alanına sahip.
Danimarka eğitim kurumları oyun ve öğretimi iyi entegre ediyorlar. Çocuklar farkında olmadan oynayarak öğreniyor ve haliyle sıkılmıyorlar. Çocukluklarını yaşayarak, eğlenerek, geziler yaparak, oyunlar oynayarak, şarkılar söyleyerek öğreniyorlar.
Dezavantajları
Çocuğun annesine en muhtaç olduğu zaman, yani 6 aylık veya 1 yaşında iken sabah saat 06.30’da kreşe bırakılıp akşam 16.00-17.00’ye kadar orada kalması duygusal bağı zayıflatıyor. Çocuk ve anne stres yaşıyor.
Çocukların birbirinden sık sık hastalık kapmaları. Çocuklar hasta olunca evde kalıyorlar. Evde çocuğa bakacak birisi olmayınca çalışan anne-baba için işe devamsızlık söz konusu oluyor.
Eğitimli personel yetersizliği. Danimarka’da eğitmenlerin maaşları ortalama bir durumda olmasına rağmen, personel eksikliği vardır. Personel bulunmayınca maalesef eğitimsiz kimselerle çalışılmak zorunda kalınıyor, ancak bakım görevini yaparlar, eğitim görevi eksik kalıyor.
Kız ve erkek çocukları için ayrı tuvaletlerin olmaması. Danimarka çocuk istismarı konusuna çok dikkat ediyor. Son 5-6 yıldır kreş ve anaokullarının kapıları camdandır. Çocuğun altını bir personel değiştirirken, öteki personel onun ne yaptığını görebilir.
İyi kreş veya anaokulu bulmak için ipuçları
Çocuğunuz için doğru kreş bulurken aklınızda bulundurmanız gereken birkaç ipucu:
- En yakın kreşe veya anaokuluna değil, en iyiye gönderin.
- Çocukların rahatça hareket edebilmesi için bahçeli ve yeterli oyun alanın olduğu yere gönderin.
- Her anaokulu eğitimcisinin sorumluluğunda fazla çocuk olmamalıdır. En fazla 6-8 çocuk olmalıdır.
- Eğitimcilerin çocuklarla gruplar halinde ve bireysel olarak çalıştıkları yer eğitim araç ve gereçleri bakımından zengin olmalı.
- Odaları iyi gözlemleyin. Odaların ferah ve çocuklar için dekore edilip edilmediğine dikkat edin. Çocukların sıkılmadan severek zaman geçirdiği odalar da çocuklar daha güzel öğrenir ve yetenekleri daha iyi gelişir.
- Çocuğunuzu vermeden önce, kurumun havalandırmasının olup olmadığını öğrenin. Yangın veya benzeri durumda kaçış kapılarının olup olmadığını gözlemleyin.
Eğitim Müfredatı
Danimarka’da bir eğitimci haftalık, aylık ve yıllık plan yaparken bu alanları düşünür. Hangi alanda eksiklik ve açık varsa oraya odaklanır ve o eksikliği gidermeye çalışır.
Örnek:
- Çocuğun çok yönlü kişisel gelişim alanı
- Sosyal beceriler
- Dil
- Beden ve hareket
- Doğa ve doğal olaylar
- Kültürel ifadeler ve değerler
Kreş ve Anaokulunda Günlük Program
Okulda kahvaltı yapanlar için, yatılı okullar gibi haftalık yemek listesi vardır.
Sabit yemekler: Haftanın her günü mutlaka çorba, süt, tereyağı, siyah ekmek ve peynir. Her gün meyve. Haftada iki gün balık. Diğer günlerde makarna, yulaf ezmesi vb. yemekler.
6:30 -8:00: Anne- baba çocuklarını teslim ederler.
7.00-8.00: Ortak odada kahvaltı.
8.00-8.30: Kahvaltıdan sonra herkes kendi bölümünde toplanır. Eğitmenler diğer çocuklar gelinceye kadar onlarla oynar.
9.00-10.00: Grupların içerideki etkinlikleri.
10.00-11.30: Dışarıda oyun ve etkinlikler.
11:30-12:00: Öğle yemeği. Sıcak ve soğuk yemekler.
12:00-14:00: Kreş çocuklarına uyku, büyüklere dışarıda serbest oyun.
14.00: Anaokulundaki çocuklara meyve ve süt. Kreş çocuklarına uygun yemekler.
14.30: Kreş çocukları öğleden sonra yemeğini yerler.
16.30: Çocuklar ortak odada veya oyun alanında toplanırlar.
17.00: Kurum kapanıyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.