ÖDEVLERİNİ NEDEN YAPMIYORSUN ÇOCUĞUM?
Ödev konusunda isteksiz ve motivasyonsuz olan çocuklara yaklaşım, hem çocuğun yaşına, hem de bireysel özelliklerine bağlı olarak değişebilir. Ancak genel olarak, anne ve babaların çocuklarına doğru bir yaklaşım sergilemeleri, hem ödev yapma alışkanlıklarını geliştirmelerine yardımcı olabilir hem de özgüvenlerini artırabilir. İşte anne ve babaların, ödev konusunda isteksiz olan çocuklara nasıl yaklaşabilecekleriyle ilgili bazı öneriler:
1. Pozitif Bir Tutum Sergilemek
Çocukların ödev yapmaya karşı motivasyonlarını artırmak için pozitif bir yaklaşım çok önemlidir. Ödev yapmak, bir zorunluluk veya baskı olmamalıdır. Anne ve babalar, çocuğun ödevini yapma sürecini övgü, teşvik ve ödüllerle desteklemelidir. Örneğin, çocuğun başarılı bir şekilde ödevini tamamladığında övgü almak, onun için motivasyon kaynağı olabilir.
Öneri: "Ödevini bitirdiğinde nasıl hissettiğini düşün. Bu, sana daha fazla özgürlük ve eğlence zamanını kazandırabilir!" gibi olumlu bir dil kullanmak, çocuğun ödevi bir "zorunluluk" yerine "başarı ve ödül getiren bir şey" olarak görmesini sağlayabilir.
2. Ödevin Amacını Anlatmak
Ödevin, sadece öğretmenleri memnun etmek için değil, çocuğun öğrenme sürecini pekiştirmek ve sorumluluk duygusunu geliştirmek için önemli olduğunu anlatmak gerekir. Çocuk, ödevin aslında öğrenmeyi pekiştiren ve gelecekteki başarıları için gerekli bir araç olduğunu fark ettiğinde, bu konuda daha istekli olabilir.
Öneri: "Ödevler, öğrendiklerini pekiştirmene yardımcı olur. Bu sayede sınavlarda daha başarılı olabilirsin ve ileride istediğin mesleği yapabilirsin."
3. Birlikte Zaman Planı Yapmak
Çocukların ödevleri yaparken zaman yönetimini öğrenmeleri önemlidir. Zaman planlaması, özellikle ödev konusunda isteksiz olan çocuklar için faydalı olabilir. Anne ve babalar, çocuğa bir ödev planı hazırlamada yardımcı olabilirler.
Öneri: Çocuğun ödev yaparken telefon, televizyon ya da bilgisayar gibi dikkat dağıtıcı unsurlardan uzak olmasına özen gösterin. Bu ortam, çocuğun daha verimli bir şekilde çalışmasına yardımcı olur.
4. Ödev Ortamını Düzenlemek
Çocuğun ödev yapacağı ortamın düzenli ve dikkat dağıtıcı unsurlardan uzak olması gerekir. Anne ve babalar, çocuğun ödev yapacağı alanı sessiz, rahat ve rahatça çalışabileceği şekilde düzenlemelidir.
Öneri: Çocuğun ödev yaparken telefon, televizyon ya da bilgisayar gibi dikkat dağıtıcı unsurlardan uzak olmasına özen gösterin. Bu ortam, çocuğun daha verimli bir şekilde çalışmasına yardımcı olur.
5. İlgi Alanlarına Yönelik Ödevle İlgili Destek Sağlamak
Çocuklar, ilgi duydukları konularda daha istekli olurlar. Eğer çocuğun ödev konusu ona ilgisiz ve sıkıcı geliyorsa, ilgi alanlarıyla ilişkilendirilen örnekler ve bağlamlar sunmak faydalı olabilir. Örneğin, bir çocuk bilimle ilgileniyorsa, matematik veya fizik problemleri bilimsel bir perspektiften ele alınabilir.
Öneri: "Bu matematik problemi seni sıkıyor gibi görünüyor. Ama biraz düşün, bu sorunun bir mühendis için nasıl önemli olduğunu hayal et. Belki bir gün bir mühendis olmak istersin!"
6. Bağımsızlık ve Sorumluluk verme…
Çocuklar, zorla ödev yapmaya teşvik edilmekten genellikle hoşlanmazlar. Zorlamak, çocuğun ödevle ilgili olumsuz bir tutum geliştirmesine yol açabilir. Bunun yerine, destekleyici bir tavır sergilemek, çocuğun ödevi kabul etmesine ve bu süreci daha az stresli bir şekilde atlatmasına yardımcı olabilir.
Öneri: "Bu ödevi senin için kolaylaştırmak için nasıl yardımcı olabilirim? Hangi konuda zorlanıyorsun?"
7. Zorlama Yerine Destekleyici Bir Tavır
Çocuklar, zorla ödev yapmaya teşvik edilmekten genellikle hoşlanmazlar. Zorlamak, çocuğun ödevle ilgili olumsuz bir tutum geliştirmesine yol açabilir. Bunun yerine, destekleyici bir tavır sergilemek, çocuğun ödevi kabul etmesine ve bu süreci daha az stresli bir şekilde atlatmasına yardımcı olabilir.
Öneri: "Bu ödevi senin için kolaylaştırmak için nasıl yardımcı olabilirim? Hangi konuda zorlanıyorsun?"
8. Ödüller ve Motivasyon
Çocuklar bazen dışsal motivasyonlardan faydalanabilirler. Ancak, ödüller ihtiyaç duyulan motivasyonu artırıcı bir araç olmalıdır, ama ödüllerin sürekli hale gelmemesi gerekir. Anne ve babalar, çocuğun ödevini bitirdiğinde küçük ödüller (örneğin, ekstra bir oyun saati veya sevdiği bir atıştırmalık) verebilirler.
Öneri: "Ödevini tamamladığında, birlikte dışarı çıkıp eğlenceli bir şeyler yapabiliriz. Ne dersin?"
9. Hikayeler ve Rol Modeller
Çocuklar, ilham verici hikayelerle motive olabilirler. Özellikle, başarıya ulaşan kişilerin ödev ve çalışma disiplinine dair örnekler, çocuğa ilham verebilir.
Öneri: "Albert Einstein da çok zor zamanlar geçirmiş ama çok çalışarak dünyanın en önemli bilim insanlarından biri oldu. Sen de ödevlerini düzgün yaparak büyük başarılar elde edebilirsin!"
10. Çocuğun Duygusal Durumunu Anlamak
Çocukların ödev yapma isteksizliği bazen başka sorunlardan kaynaklanıyor olabilir. Duygusal zorluklar, okulda yaşanan sıkıntılar ya da ailevi problemler çocuğun motivasyonunu etkileyebilir. Anne ve babalar, çocuğun duygusal durumunu anlamak için onunla açık bir iletişim kurmalıdır.
Öneri: "Bugün ödevini yaparken zorlanıyorsan, seninle konuşmak isterim. Ne hissettiğini benimle paylaşabilirsin."
Özetle:
Ödev konusunda isteksiz olan çocuklara yaklaşırken, anne ve babaların sabırlı, destekleyici ve pozitif olmaları önemlidir. Çocuğun içsel motivasyonunu artırmak için ilgi gösterilmeli, ona sorumluluk verilmeli ve gerektiğinde ödüllerle desteklenmelidir. Ayrıca, ödevlerin sadece bir zorunluluk değil, öğrenmenin ve gelişmenin bir parçası olduğu anlatılmalıdır. Esen Kalın.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.