Korhan Önder

Korhan Önder

Artık Moda ‘’Ucuz’’ lüks otomobiller

Artık Moda ‘’Ucuz’’ lüks otomobiller

Ülkemizde artan otomobil fiyatları adeta rekor kırarken doğal olarak bundan en büyük darbeyi fiyatı milyonları bulan lüks segment alıyor. Bunda hem motor hacmi hem de artan kur ve vergi dilimi çok etkili. Bu da lüks sınıf yani E ve F dediğimiz segmentlerdeki müşterileri D ve D plus segmenti dediğimiz lüks sınıfın giriş modellerine yöneltmiş durumda.

Bu noktada Türkiye’deki tek otomotiv araştırma ve istatistik firması EBS danışmanlığın verilerine göre 5 ayda 2023 adetle Türkiye’nin en çok satan premium otomobili, fiyatı 760.500 TL’den başlayan Mercedes C serisi olurken, onu aynı markadan fiyatı 679 bin TL’den başlayan GLB takip ediyor. 681 bin TL’den başlayan BMW 3 serisi 3'üncü, fiyatı 781 bin TL'den başlayan 5 serisi ise 4'üncü sırada. Premium segmentin ilk 4 markasına baktığımızda Mercedes, BMW ve Volvo'nun ağırlıklı D segmentinde satış yaptığını Audi'nin ise C segmentinde güçlü olduğunu görüyoruz. Bu noktada ilk 5 ayda Türkiye’de satılan 247 bin 977 aracın sadece %9,94'ü premium yani lüks sınıfta yer almış.  (2020/5 ay: %10,12) premium otomobillerin çoğu 1.6 lt ve altında motora sahipken, %4'ü b, %27'si ise C segmentinde.

Genellikle lüks segmenti tercih eden gelir düzeyi yüksek kesim halk tabiri ile “patronlar”da artık daha makul lükslere kaymış durumdalar. Servis açısından baktığımızda da yeni alınan otomobillerin artık pek çoğunun garantisi bozulması pahasına da olsa yetkili servisler dışında özel yetkili servisler ya da sanayilerde servis aldığını görüyoruz.

Bugün gelinen noktada pandemi etkisi ile daralan piyasa koşullarında fiyatı 3 milyondan fazla olan araçlar artık rağbet görmüyor. Tabiri caiz ise zengin kullanıcılarda artık ayaklarını yorganlarına göre uzatmaya başlamışlar.

Hal böyle olunca lüks markaların daha halka yakın daha ulaşılabilir fiyatlandırmalarla daralan pastadan pay kapma savaşında olduklarını görüyoruz. Aslında bu durum dünyada da böyle eskiden sadece belli segmentlerle anılan markların olmadık işlere tasarımlara imza attığını görüyoruz. X marka bir lüks firma hiç olmadığı pick up sınıfında üretim yaparken başka bir marka sedandan hatcback kasa tipine bir başka marka ise A, B ve C segment araçlarını daha çok üretmeye gidiyor. Aslında yanlışta yapmıyorlar. Düşünsenize bundan 30-40 yıl önce bir Mercedes mahallenize geldiğinde hemen çocuklar etrafını çevreler camdan içine bakar hatta yaramaz çocuklar amblemini sökmeye kalkarlardı ya!! Artık şimdiler trafikte ve mahallelerimizde 10 yaşına kadar pek çok lüks denilen markanın farklı modelleri var ve artık son derece sıradanlaşmış durumdalar. Bu belki markanın satışı adına olumlu halkın alım gücünün daha erişilebilir olması adına ümit verici ama hak edenle etmeyenin sahip olması açısından da bence üzücü. Elbette ki gördüğümüzden geri kalmamak gücümüz varsa değerlendirmek almak güzel ancak bir anlık hevesler ya da istekler için olmadık borçlara girip kaskosunu dahi ödeyemeyeceğimiz deposunu bile dolduramayacağımız lüks araçları sırf hava olsun diye kapısının önüne çekmeninde anlamsız olduğunu düşünenlerdenim. Dilerim herkes gönlündeki otomobile rahatlıkla sahip olur ve dertsiz tasasız kullanır. Yolunuz açık kemeriniz takılı olsun.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Korhan Önder Arşivi