KONYA HABER
Konya
Parçalı bulutlu
21°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,3402 %0,31
48,6326 %0,52
4.886,57 % 0,04
Ara

Küçücük bir ‘’Çip’’ dünya otomotiv sektörünün belalısı oldu…

YAYINLAMA:

Evet Pandemi döneminde sanayi dalları arasında en çok etkilenen sektör olan otomotiv dünya genelindeki elektronik çip üretim sorunu nu aşmaya çalışıyor. Dünya çip üretiminin % 90’ını karşılayan Uzakdoğu pandeminin ilk döneminde en çok etkilenen coğrafya olmuştu. O dönemden itibaren kapatılan otomotiv fabrikalarındaki çipler talep patlaması yaşayan akıllı telefon ve televizyon bilgisayar sektörüne kaymış daha sonrada biten çiplerin yenisinin üretimin de gecikmeler yaşanmıştı.

Hal böyle olunca içinden çıkılamayan bir dar boğaz başladı çünkü adeta otomotiv sektörünün çip talebine çöken akıllı cihaz sektörünün iştahı iyice artmış ve dar olan kaynağı otomotive yeniden kaptırmak istememişti.

Bu durum oldukça uzun bir konu ve çoğu otoriteye göre bu sorun 2022’nin sonuna kadar devam edecek ve otomotiv üretimini zora sokmayı sürdürecek.

Ülkemizde de durum pek iç açıcı değil hem ithal araçlar hem de ülkemizde üretilen araçlar bu krizden belli oranda etkilendi. Global üretim yapan tesislerimiz birkaç hafta üretimi durdurma ya da kısma kararı aldı. Zaten hali hazırda ülkemizde üretimi yapılan pek çok marka aracın % 80 ila % 60’lık kısımları ihraç edilirken geriye kalan kısıtlı miktar iç pazara sunuluyordu.

3 hafta önce ilan edilen ÖTV Matrah düzenlemesi de bu krize takıldı. Vatandaşlar büyük bir taleple bayilerin kapısına yığılırken maalesef stoklar çabuk tükendi ve yine 3 ay sonralara hatta yeni yıla sıra verilmeye başlandı. Hatta çok iyi tanıdığım bir yakınım Alman bir markanın çok tutulan D sınıfı sedan aracı için sıraya girerken bile ismini o listeye rica minnet zar zor eklete bildi. Bazı showroomlarda bu anlamda karmaşalar yaşanırken satış danışmanları talepleri karşılamakta güçlük çekti.

Hal böyle olunca tabii alım gücü kısıtlı vatandaşın gözünün olduğu ikinci el sektörü de hemen bu krizin etkilerini yaşadı. Fiyatların düşmesinin konuşulduğu sektörde fiyat artışları ve talep yoğunluğu yaşanmaya başladı öyle ki artık 8 yaşındaki temiz az kilometreli bir otomobili oda bulabilirseniz! 150 bin TL civarında rakamlara satıldığını gördük. Yine beklentilerin karşılanamadığı bu dar boğazda spot piyasada yine gündeme geldi ve bazı stokçu fırsatçılar ne şekilde elde ettikleri bilinmeyen çok sayıdaki 0 km otomobili ilanlar ya da elden pazarlayarak bayii fiyatlarından 30 bin TL yükseklere kadar satmaya giriştiler. Vatandaşlardan ricam bu tip fırsatçılara prim verilmemesi haksız kazanç ve mağduriyetlerin önüne geçilmesi olacak. Çünkü artık param var istediğimi alırım istediğime binerim mantığı piyasaya ve sektöre çok ağır darbeler vurmaya başladı. Bunu gören gerçek satıcılarda kendi otomobillerini bu fırsatçıları örnek göstererek uçuk fiyatlardan başka vatandaşlara satma gayretine giriştiler.

Lütfen fırsatçılara imkan vermeyelim. Elimizdeki ile yetinmeye çalışalım ya da gerçekten sıramızı bekleyelim ki ileride uçak fiyatına araba almak zorunda bırakılmayalım!!!

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *