Korhan Önder

Korhan Önder

Otomotiv’in belalısı: minik çip!

Otomotiv’in belalısı: minik çip!

Koronavirüs ve pandemi etkisinin yavaş yavaş ülkemizde ve dünyada bir nebze de olsa hafiflemeye başladığı şu günlerde otomotiv sektörünün gözü kulağı uzak doğudan gelecek çip müjdesinde.

Önce 2020 boyunca kapanmalardan dolayı fabrikalardaki üretim ve tedarik zincirinin bozulmasından etkilenen ve aşırı fiyat artışı yaşayan otomotiv sektörü  kış aylarından bu yana da otomotiv üretimi için hayati önem taşıyan ve araçlardaki beyinlerde kullanılan ‘çip’lerin üretimindeki sıkıntılardan muzdarip.

Modern dünyada çipler bilgisayarlardan otomobile cihazların en önemli ve en pahalı bileşenine dönüşürken, salgın sırasında akıllı telefonlar ve elektronik ürünlere yönelik talebin beklenmedik şekilde artmasıyla benzeri görülmemiş bir küresel kıtlığı tetikleyen bir arz şokuna neden oldu. Bu noktada teknolojik ürünlerin artan kullanımıyla çiplere olan talep artış gösterirken, bu ürünlerin arzı beklenmedik talebi karşılamakta yetersiz kaldı. Çip sektöründe küresel çapta yaşanan arz sıkıntısı, ilk olarak otomotiv sektöründe hissedildi ve etkileri hâlâ devam ediyor. Ülkemizde ve dünyada pek çok fabrika üretimlerine ara verirken ya da iyice yavaşlatırken artan döviz kuru ve yavaş üretim sebebi ile oluşan talep yığılması ile araç fiyatları da normalden fazla artış gösterdi.
Alman otomotiv devi Volkswagen de geçtiğimiz günlerde yeni bir açıklama yaptı ve çip krizinin en derin noktasında olduklarını duyurdu.

Öte yandan Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Mersin, geçtiğimiz günlerde Anadolu Ajansı’na yaptığı açıklamada otomotiv sektöründe çip sorunuyla ilgili durumu daha kötü hale getirebilecek yeni bir gelişme olmadığını belirterek, "Marka ve model bazında firmalara göre değişen bir çip sorunu var ama buna da 'çip krizi' demek ne kadar doğru olur, bu da tartışılır. Açıkçası şu anda bulunurlukta da ciddi bir sıkıntı yok." dedi.

Bununla birlikte mayıs ayında açıklanan global bir araştırmada otomotiv üretimini aksatan krizin küresel otomotiv endüstrisine yıl sonuna kadar 110 milyar dolarlık kayıp yaşatacağı kaydedildi. Araştırmada, global otomotiv üretimde de yaklaşık 4 milyon adetlik kayıp yaşanacağı vurgulandı.

Ne diyelim her şeyden en çok çeken sektörlerden olan otomotivde birinin burnu aksa ateşi yükselir vaziyette bir durum var. Mevcut arz kısıtlılığının bir süre daha süreceğini öngörürsek yine bu durumdan en çok etkilenen son noktada tüketiciler ve otomobilseverler olacak.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Korhan Önder Arşivi