KONYA HABER
Konya
Açık
28°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,1760 %0,34
48,1347 %0,35
4.558,11 % -0,07
Ara

Otomotiv’in belalısı: minik çip!

YAYINLAMA:

Koronavirüs ve pandemi etkisinin yavaş yavaş ülkemizde ve dünyada bir nebze de olsa hafiflemeye başladığı şu günlerde otomotiv sektörünün gözü kulağı uzak doğudan gelecek çip müjdesinde.

Önce 2020 boyunca kapanmalardan dolayı fabrikalardaki üretim ve tedarik zincirinin bozulmasından etkilenen ve aşırı fiyat artışı yaşayan otomotiv sektörü  kış aylarından bu yana da otomotiv üretimi için hayati önem taşıyan ve araçlardaki beyinlerde kullanılan ‘çip’lerin üretimindeki sıkıntılardan muzdarip.

Modern dünyada çipler bilgisayarlardan otomobile cihazların en önemli ve en pahalı bileşenine dönüşürken, salgın sırasında akıllı telefonlar ve elektronik ürünlere yönelik talebin beklenmedik şekilde artmasıyla benzeri görülmemiş bir küresel kıtlığı tetikleyen bir arz şokuna neden oldu. Bu noktada teknolojik ürünlerin artan kullanımıyla çiplere olan talep artış gösterirken, bu ürünlerin arzı beklenmedik talebi karşılamakta yetersiz kaldı. Çip sektöründe küresel çapta yaşanan arz sıkıntısı, ilk olarak otomotiv sektöründe hissedildi ve etkileri hâlâ devam ediyor. Ülkemizde ve dünyada pek çok fabrika üretimlerine ara verirken ya da iyice yavaşlatırken artan döviz kuru ve yavaş üretim sebebi ile oluşan talep yığılması ile araç fiyatları da normalden fazla artış gösterdi.
Alman otomotiv devi Volkswagen de geçtiğimiz günlerde yeni bir açıklama yaptı ve çip krizinin en derin noktasında olduklarını duyurdu.

Öte yandan Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Mersin, geçtiğimiz günlerde Anadolu Ajansı’na yaptığı açıklamada otomotiv sektöründe çip sorunuyla ilgili durumu daha kötü hale getirebilecek yeni bir gelişme olmadığını belirterek, "Marka ve model bazında firmalara göre değişen bir çip sorunu var ama buna da 'çip krizi' demek ne kadar doğru olur, bu da tartışılır. Açıkçası şu anda bulunurlukta da ciddi bir sıkıntı yok." dedi.

Bununla birlikte mayıs ayında açıklanan global bir araştırmada otomotiv üretimini aksatan krizin küresel otomotiv endüstrisine yıl sonuna kadar 110 milyar dolarlık kayıp yaşatacağı kaydedildi. Araştırmada, global otomotiv üretimde de yaklaşık 4 milyon adetlik kayıp yaşanacağı vurgulandı.

Ne diyelim her şeyden en çok çeken sektörlerden olan otomotivde birinin burnu aksa ateşi yükselir vaziyette bir durum var. Mevcut arz kısıtlılığının bir süre daha süreceğini öngörürsek yine bu durumdan en çok etkilenen son noktada tüketiciler ve otomobilseverler olacak.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *