Prof. Dr. Turan Akkoyun

Prof. Dr. Turan Akkoyun

Zafere Doğru: Ezelden Ebede

Zafere Doğru: Ezelden Ebede

Bireyler ile toplumları ayakta tutan, yerine göre enerji, yerine göre sabır, yerine göre muhasebe yapma fırsatı veren, hüzünlü ya da sevinçli, irili-ufaklı birçok yaşanmışlık söz konusudur. Yönetim organizasyonları da bu yaşanmışlıkları vesile kılarak bir dizi akademik, kültürel, sportif ve sosyal etkinliklerle ile toplumsal hafızanın güncellenmesine katkı sağlamaktadırlar.

Böylesi etkinlikler, birkaç saat ya da gün cereyan etse de tasarlanmasından yürütülmesine kadar aylarca yerine göre yıllarca tatbik edilmesi, aksayan bölümlerde revizelere gidilmesi yeniden, bir kere daha provasının gerçekleştirilmesi ile ancak hazırlanabilmektedir. Bütün sanat eserleri hep böyle vücut bulmaktadır.

Türklüğün Bağımsızlığını askeri harekatla yani Büyük Taarruz ile sağlamasının yüz birinci yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’nün Afyonkarahisar Şuhut ilçesinden Kütahya, Uşak ve İzmir’e uzanan Zafere Doğru: Ezelden Ebede başlıklı Konser ve Dramatik Dans Gösterisi protokol kadar halkın bilhassa küçük çocukların meraklı eğlencelerine karıştı. Hemen yanı başımızda oturan ortaokul öğrencilerinin Sakarya Savaşı’na dair öğretmenlerinden duyduklarını işitmek oldukça düşündürücüydü. Aynı çocukların “Ah bir ataş ver” türküsünün hikayesine hayranlıkları ise takdire şayandı. “Genç Osman” Türküsü diğer türküler gibi gönülleri okşadı.

Milli Mücadele yıllarında işgalci Yunanlılara cephe hududu konumunda bulunan, Büyük Taarruz öncesinde büyük bir gizlilikle gerçekleştirilen sevkiyata güzergah teşkil eden, sessizliği bitiren gecede Başkumandan kumandasında harekatın son kontrollerinin gerçekleştirildiği Hacı Veli Konağı’nı bünyesinde taşıyan Afyonkarahisar’ın Şuhut ilçesi Türk kültürünün genel görüntüsü mağrur sessizliğinde gösteriye büyük ilgi göstermiştir. Ülke, il ve ilçe protokolü de halkla birlikte hareket etmiştir. Yakın ve uzak vilayetlerden programa katılmaya gelenler olduğu da görülmüştür.

Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u Fethi, 13 Kasım 1918 günü Haydarpaşa Garı’na dönen Mustafa Kemal Paşa’nın “Geldikleri gibi giderler” özgüveni, Çanakkale Mahşeri, Türk kadınının fedakarlıkları, Türk anasının evlatlarını savaşa ve şehadete hazırlamaları, Sakarya’da “sathın müdafası”ndan Adalar Denizine varış gibi Türk zaferinin nice adımları etkinliğe yansıtılmıştır.

Başkumandan Mareşal Gazi Mustafa Kemal Paşa temsiliyeti yanında Mehmet Akif, Sütçü İmam, Şahin Bey, Topal Osman, Kara Fatma, Şerife Bacı, Satı Kadın, Seyit Onbaşı, efeler, zeybekler, halkın farklı kesimlerinden kesitler dev ekranlarda heyecanlı ve meraklı gözlerden geleceğin gönüllerine eklendi.

Konser ve Dramatik Dans Gösterisi; Türk kültürünün canlı sütunlarından düğün temsili, seferberlik ilanıyla vatan uğruna askere uğurlanış, cepheden cepheye savruluş, “bir hilal uğruna” ideali, anaların duaları, hanelerin direklerinin ardından yetimler bıraksa da gözünü kırpmadan şehadete koşmaları, Türk askerinin ve bayrağını Kocatepe’ye yükselişi, Ege’nin incisi İzmir Vilayet Konağında yeniden dalgalanışı ve daha pek çok sembolü bünyesinde toplamıştır.

Anadolu’nun çeşitli mıntıkalarından vatan yolunda şahlanış sürecinde İzmir’in İşgali, Erzurum ve Sivas Kongrelerinde alınan kararlar, Mustafa Kemal Paşa’nın Bandırma Vapuru ile Karadeniz’den Anadolu’ya geçişi kronolojik bir sıra takip edilmeksizin izleyicinin ilgisini çekecek şekilde aktarılmıştır. “Çırpınırdın Karadeniz” Marşı alandaki bütün bayraklar ile birlikte olmaktan büyük mutluluk duyduğu anlaşılan Azerbaycan bayrağını da coşkuyla dalgalandırmıştır.

Etkinlik bir kere daha ortaya koymuştur ki nice büyük hamleler yolunda Zafere Doğru: Ezelden Ebede Türk milletinin yürüyüşü eksilmeden sonsuzluk istikametinde yürüyecektir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Prof. Dr. Turan Akkoyun Arşivi