Eğitim Programı
SATI BEY’DEN (1911): Anlaşılmadan ezberlenen şeyler kabukları ile birlikte yutulan ve sonuçta hazmedilmeyen çekirdeklere benzer.
Uymayan bir şekilde ders vermek, daha dişi çıkmamış bir çocuğa pirzola yedirmeye benzer.
Çocuğun gelişimine, çağ özelliklerine önem vermeyen bir öğretmenin durumu yüksek bir balkonda durduğu halde sokaktan geçen küçük bir çocuğa el uzatan bir adamın haline benzer…
Bakanlık uzun süredir üzerinde çalıştığı, eğitim programı yani müfredat değişikliği kapsamında yeni ve köklü adımlar atılacağını duyurmuştu. Bakanlık kaynakları müfredatın felsefesinin değişeceğini vurgularken, kapsamlı uzun soluklu bir çalışmanın yapıldığını da paylaşmıştı.
Son olarak, müfredatları geliştirme, yenileme ve güncelleme çalışmaları 2005´te başlamış, 2015-2016 eğitim öğretim yılında ise 51 programda gerçekleştirilmişti. 2017 yılında yapılan müfredat değişikliği için bakanlık 1 ay internet sitesinde yeni müfredatı askıya almış ve görüş ve önerileri toplamıştı. O dönemde uygulanan müfredat değişikliği, 1-5 ve 9. sınıflar uygulamaya konulmuştu, 1 yıl sonra ise tüm sınıflarda müfredat değişikliği uygulanmıştı.
Yeni eğitim müfredatının 2023 Aralık ayında açıklanacağı ve 2024-2025 eğitim öğretim yılında kademeli olarak hayata geçirilmesi planlandığı da basında yer alan diğer açıklamalar arasındaydı.
Bu yazımızda eğitim programları hakkında yaptığımız bazı derlemelere yer vereceğiz.
Bir eğitim programının başarısı;
-Vizyon sahibi
-Problem çözme becerisine sahip
-Türkçeyi güzel ve doğru kullanan
-Geniş bir genel kültür
-Sağlam bir alan bilgisi
-Yeterli ve zengin meslek bilgisine sahip
-İç ve dış görünümüne özenli
-Çocuklar ve veliler için düzgün ve doğru bir model olan
-Çocuklara ve velilere rehberlik eden öğretmenlere bağlıdır.
İyi planlanmış kapsamlı bir eğitim programı birbiriyle dinamik etkileşimi olan 4 temel bileşenden oluşur. Bunlar:
-Felsefe
-Amaçlar, İlkeler ve Hedefler
-Sınıf aktiviteleri ve içerik
-Değerlendirme.
Öğretmen Eğitiminde Mesleki gelişme:
-Kılavuz öğretmen
-Akran eğitimi
-Çalışma grupları
-Eylem araştırmaları
Okul Temelli Mesleki Gelişimde:
Nerdeyim?
Nereye gitmek istiyorum?
Gitmek istediğim yere nasıl ulaşabilirim?
Başarımı nasıl izler ve değerlendiririm? Sorularına cevap aranmalıdır…
Eğitim programlarının hayat bulacağı ilk yerler arasında el betteki okul ortamları yer alacaktır. Bu ortamlarda eğitim liderlerine büyük roller düşecektir. Bunlardan en önemlisi öğretimsel liderlik davranış boyutları olacaktır. Bu liderlik davranışları temel olarak 3 ana boyutta ve bunlara bağlı bazı görev boyutlarını ve davranışlarını kapsayacaktır.
1.Boyutta ;’’Okulun vizyon ve misyonları tanımlandıktan’’ sonra, amaçlarının belirlenmesi, paylaşılması, geliştirilmesi ve uygulamaya konulması, öğretim kadrosuyla sürekli gözden geçirmesi önem arz edecektir.
Öğretimi denetleme ve değerlendirme, eğitim programını uygulama, öğrenci ilerlemesini izleme 2. Boyutta ‘’eğitimi programı ve öğretimi yönetme ‘’ olarak ele alınacaktır. Okulun amaçlarına ulaşmak için okulun başarı durumları, öğrencilerin performansları sürekli gözlenmeli, değerlendirilmeli ve bu yönde gerekli önlemler zamanında alınmalıdır.
3. Boyutta olumlu öğrenme iklimi geliştirme yer alacaktır. Bu boyutta ise, öğretim zamanını yönetme, varlığını hissettirme, öğretmenleri çalıştırmaya özendirme, öğretmenlerin mesleki gelişimlerini sağlama, akademik standartlar geliştirme ve uygulama, öğrencileri öğrenmeye özendirme gibi hayata geçirilecek konular yer alacaktır.
Öğrencilerin akademik başarılarının yanında sosyal, duygusal yönden de beceriler kazanmaları için okul yöneticileri tarafından dikkat edilecek bazı noktalar şunlar olacaktır:
1-Öğretmen motivasyonu
2-Öğretmenin mesleki bağlılığı
3-Öğretmenin Çalışma Koşulları
4-Öğretmenin gelişim kapasitesi
5-Öğretmenin Öğretim Uygulamaları
6-Okul ve sınıf koşulları
7-Öğretmen işbirliği
8-Öğretime odaklanma
9-Öğretmen kapasitesi
10-İşbirlikçi kültür
Eğitimin geleceği insanlığın geleceğidir.
İnsanı insan yapan ruhudur, kalbidir. İnsanların ruhlarını kayıp etmesi en büyük tehlikedir.
Çocukları ve gençlerimizi 4D (Duygu-Düşünce-Değer ve Davranış ) açısından ihmal etmek bütün gelecek öngörülerinin dışında kalmak demektir. Beşikten mezara kadar ilim farz olup, eğitimin temel amacı insanı adam yapmaktır.
Kökleri mazide gözleri atide olan nesiller ise, ülkemizin en gerçek ve en güçlü potansiyeli olup, bunları yetiştirecek eğitimciler ve okullarda haliyle çok önemli olacaktır.
Her şey insana verilen değer ve onun eğitilmesiyle başlar. Dijital Çağda gençlerimizi layıkıyla yetiştirmenin en kestirme yolu ise öncelikle onlara değer vermek ve onları değerlerimizle donatmaktır.
Amacımız her çağda insanın içindeki iyi duyguları beden ülkesinde iktidara getirmek olmalıdır. Süreç içerisinde eğitim alanında geliştireceğimiz politikalarımız, yenilenen eğitim programları ve bunların hayata geçirilmesi büyük önem arz etmektedir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.