KONYA HABER
Konya
Açık
18°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,2961 %0,28
48,3041 %0,48
4.813,90 % 0,07
Ara

İYİ İNSAN OLMAK İÇİN: EĞİTİM Mİ? CEZA MI?

YAYINLAMA: | GÜNCELLEME:

  Okulların açılmasıyla birlikte  eğitim-öğrenim sistemi ve sistemde yaşanan sorunların konuşulduğu şu günlerde, okullarda verilen eğitimin, hayatın her alanında ortaya konan öğretim ve ceza uygulamalarının yeniden ve daha ciddi olarak ele alınması kanaatindeyim. Netice de “İYİ İNSAN” olmak, hayatta başarılı bir insan olmak için bize ne lazım bir bakalım:

   İnanan insanların  yüce rehberi Kuran-ı Kerimin ilk ayetinin “OKU” emri olduğu, Hz Peygamberin (s.a.v)  ilim öğrenmek konusundaki pek çok hadisi dikkate alındığında, okumak ve öğrenmek her yaşta ve her konumdaki insanımızın en önemli ödevidir.

  Eğitim kelime anlamı olarak;  Yeni kuşakların toplum yaşamında yerlerini almaları için gerekli bilgi, beceri ve anlayışları edinmelerine, kişiliklerini geliştirmelerine yardım etmeÖğretim ise “öğrenmeyi kolaylaştıracak etkinlikleri düzenleme, araç gereçleri sağlama ve öğrenmede yol gösterme işi/ belli bir amaca göre gereken bilgileri verme işi, tedris, tedrisat, talim” anlamına gelmektedir.

  Ceza ise “Uygunsuz davranışlarda bulunanlara uygulanan üzüntü, sıkıntı, acı verici işlem veya yaptırım/ Suç işleyen bir kimsenin yaşantısına, özgürlüğüne, mallarına, onuruna karşı yasaların öngördüğü yaptırım” olarak tanımlanmaktadır.

  Eğitim-Öğretimde amaç kişiyi hayata hazırlamak, gelecekte meslek edinmesine, iyi insan olmasına katkı sağlamak ve yol göstermektir. Cezada amaç ise suç işlemeyi önlemek, kötü davranışların önüne geçmek ve caydırıcılık sağlamaktır.

  Aslında eğitimde de cezada da amaç insanın insan olmasının yolunu açmaktır. Her ikisi de insanın hayattaki konumunu belirlemede, yolunu çizmede karar vermede en önemli etkendir. 

   İyi İnsan olmak, ne din işidir, ne eğitim, ne ceza, ne para ne de başka bir şey. İnsan olmak; sadece Vicdan işidir. Vicdan, ”Kişinin ahlak değerleri arasında kendiliğinden yargılama ve davranışsal hareketlerin arasında bir ölçüt olarak geçmektedir. TDK açısından ise davranışsal kişinin sergilemiş olduğu olaylara karşı davranış ve hareket yöntemidir.”
   Vicdanlı kişiler toplumsal yaklaşım içinde olumlu tanımlanmaktadır. Dikkat buyurun; eğitimli kişiler değil, vicdanlı kişiler hayatta olumlu tanımlanmaktadır. O halde eğitim-öğretimin birinci görevi vicdanlı kişiler olmayı sağlamak değil midir? Ceza’nın da amacı vicdansız kişileri düşünmeye yönlendirmek ve vicdanını etkilemek değil midir?

   Vicdanlı kişinin yüreğinde Allah korkusu vardır. Vicdanlı kişinin yüreğinde sevgi vardır, merhamet vardır, adalet duygusu vardır. Kul hakkı yememek için çaba göstermek vardır. Attığı her adımda  duygudaşlık (empati) duygusu vardır. Vicdanlı kişide edep ve utanma duygusu vardır. Hâsılı günümüzde en çok ihtiyacımız olan vicdanlı insanların sayısının artmasıdır.

   Hepimizin orta geleceği olan çevrenin korunması, geliştirilmesi ve her türlü çevre kirliliğinin azaltılması hem devletin hem de vatandaşların yasal görevidir. Vatandaşların bu görevi yerine getirilmesinde en etkin olan yöntem: Eğitim mi? Ceza mı? Yoksa vicdan duygusu mu?

   Çevre koruma konusunda kamuoyunda yeterli duyarlılığın olmaması, işin ciddiyetinin anlaşılamamasının nedenini hiç düşündünüz mü? 

     Çevre kirliliğine neden olan muhataplarının yüksek cezalarla karşılaşmasına rağmen havamız kirletiliyor, doğal kaynaklarımız birer birer tükeniyor, sulak alanlarımız kuruyor, verimli tarım toprakları yok ediliyor bu sayede tarım ve hayvancılık azalıyor, iklim değişiyor çevresel felaketlerin sayısı ve şiddeti artıyor. Tüm bu olumsuzlukların kaynağı olan insan değil mi?

   Teknolojideki baş döndürücü gelişmeler, akılı uygulamalar, bilgiye erişimde çağ atlamalar gibi eğitim-öğretime destek olan unsurlar ne kadar artarsa artsın çevresel olumsuzluklar durdurulamıyor.

   Çevremize baktığımızda, yasak olan şeyleri ihlal edilmesinde en önde gelen kişilerin kim olduğunun önemi var mı? Bunların eğitimsiz cahil insanlar olduğu mu? Yoksa eğitimli kişiler mi olduğu gözünüze çarpıyor?

    Sadece bir örnek vermek istiyorum: En büyük çevre kirliği israftır. En çok israfı parası olan eğitimliler yapmıyor mu? Tüketim alışkanlıklarını israf çılgınlığına çeviren, işe yaramaz diye her şeyi çöpe atan, para hırsı uğruna doğaya zarar veren faaliyetlere imza atan kimler acaba? 

   Netice itibarıyla çevremizde yaşanan olumsuzlukların nedeni eğitimsizlik mi? Cezasızlık mı? Yoksa vicdansızlık mı? Bize göre eğitimde, cezada  doğru zamanda ve uygulanabilir ölçüde olduğu sürece gereklidir. Ancak sorunun çözümünde bizim başka  bir şeye daha ihtiyacımız vardır;

    Bize rehberlik edecek yeni bir ahlâk pusulasına ihtiyacımız var. İnsani ihtiyaçları, sürdürülebilir biçimde karşılama prensiplerine dayanan bir pusulaya. Bu tür bir sürdürülebilirlik anlayışı gelecek nesillere duyulan saygıya dayanacaktır. Bunu ancak vicdanlı insanlar başarabilir.

     Bu konuda tarih, din, örf ve adetlerimizin ışığında yeni bir çevre ahlakı ve çevre kültürünü oluşturmamız gerekir. Bu iş öğretmenlerin işidir, lütfen bu konuyu da unutmasınlar. Yeni okul döneminde öğrenci ve öğretmenlerimize başarılar diliyorum. Allah yar ve yardımcıları olsun. Kalın sağlıcakla.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *