KONYA HABER
Konya
Açık
10°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,3489 %0,33
48,7090 %0,54
4.854,17 % 0,33
Ara

Türk Koridoru

YAYINLAMA:

Karabağ zaferi ile birlikte önemli bir kazanım daha elde edildi: TÜRK KORİDORU…

Nahcivan ile Azerbaycan’ın güvenliğini Rusya’nın sağlayacağı bir koridor üzerinden bağlanmasına karar verild. Bu sebeple birçokları bu koridora Rus Koridoru dedi.

Fakat acaba gerçekte bu koridor neye hizmet etmekteydi?

Rusya:

  • Libya’dan Suriye’ye kadar birçok alanda karşısında dimdik duran Türkiye’yi,
  • Biden ile evrileceği düşünülen küresel dengeleri,
  • Sırtındaki ekonomik kambur olan Ermenistan’ın askeri anlamda da fos çıktığını,
  • Ayrıca ikide bir Batıya sırıtan Ermeni hükümetinin değişmesi gerektiğini,
  • Azerbaycan’ın artık bölgesel bir güç olarak palazlandığını,
  • Kapıyı kapatmaktansa, oyunun içinde yer almanın daha makul olacağını,
  • Son olarak (müttefik gibi düşünülse de) Asya’da artan Çin tehdidine karşı silkinen Türk Dünyasının işe yarayacağını idrak etmiş olacak ki, bu koridor için imzayı attı…

***

Bu koridor (156 milyonluk nüfusa ve yaklaşık 1 trilyon dolarlık GSYİH miktarına sahip olan) Türk Dünyası için ne anlama geliyor?

Türk Koridoru ile Türkiye, Hazar Coğrafyasındaki Türk ülkelerine karayoluyla bağlanacak ve inşa edilecek otoban/hızlı tren sistemi ile Doğu Beyazıt – Bakü arasında ulaşım birkaç saate kadar düşürülebilecek.

İlgili gümrük işlemlerinden muaf bir sistem kurgulanabilir ise, bu güzergâh sayesinde Türk ülkeleri arasında ticaret hacmi kolaylıkla arttırılabildiği gibi, Avrupa ve Asya piyasaları dahi bu güzergâhtan istifade edebilecek…

***

Bu nasıl gerçekleşecek?

Şöyle bir yol izlenebilir mi?

  • İlk adım olarak Türk Koridoru üzerinde yük treni, hızlı tren, fiber veri transferi, elektrik nakil hattı ve otoyol sistemleri kurulacak,
  • Eş zamanlı olarak, ilgili ticaret ağının güçlendirilebilmesi için 3 adet serbest ticaret bölgesi ve üs kurulacak (veya mevcut liman ve üsler geliştirilecek),
  • Bu bağlamda; Azerbaycan / Alat, Türkmenistan / Türkmenbaşı, Kazakistan / Aktav Üsleri deniz ticareti ve sevkiyatı dâhilinde lojistik merkezler olacak,
  • Doğalgaz kaynakları ile meşhur Türkmenistan bir elektrik üretim merkezine dönüştürülecek ve bu merkez 300 km’lik bir hat üzerinden Azerbaycan ve Türkiye’ye, oradan da Avrupa’ya elektrik transferi yapabilecek,
  • Ayrıca diğer Türk ülkelerine ve Afganistan, Pakistan, Hindistan’a da bağlanabilecek,
  • Özbekistan da doğalgaz ve/veya elektrik üretimi ile bu sistemi Türkmenistan üzerinden besleyecek,
  • İlgili Hazar elektrik nakil hattı çift yönlü çalışabilecek ve aynı güzergâha veri transferi için fiber optik ağ da kurulacak,
  • Petrol kaynakları ile meşhur Kazakistan ise bir rafineri ve petrokimya merkezi haline dönüştürülecek,
  • Aktav Üssü bu bağlamda bir ticaret merkezi halini alacak,  
  • Bölgenin su kaynakları planlaması da, sürece Kırgızistan ve Tacikistan’ın dâhili ile ortak akılla yürütülecek karşılıklı kazan – kazan modeli ile yapılacak ve yönetilecek,
  • Aktav – Türkmenbaşı arasına da yük treni, hızlı tren, fiber veri transferi, elektrik nakil hattı ve otoyol sistemleri kurulacak,
  • Hazar geçişi dâhilinde, mevcut koşullarda köprü, petrol ve/veya gaz boru hattı kurulumu ekonomik olmadığı için, petrol ve gaz transferleri için Gürcistan üzerinden giden hatlar kullanılacak…

***

Bu kapsamda Türk Konseyi bünyesinde ortak bir bütçe ile entegre bir çalışma modeli kurgulanabilecektir. Tabii bu durumda Türk Konseyi de daha işlevsel, etkin ve aktif bir modelde yeniden şekillendirilmelidir. Ayrıca Macaristan, KKTC, Tacikistan gibi ülkelerin de üye olarak bu yapıya katılımı sağlanmalı, getirilecek farklı üyelik statüleri ile (örneğin gözlemci üye statüsüyle) Pakistan, Katar, Libya, Cezayir, Malezya, Afganistan ve hatta Rusya, ABD, Çin ve İsrail gibi ülkelerin de entegrasyonu değerlendirilmelidir.

Kurgulanacak bu model, geleceğin en önemli bölgesi olacak olan Asya’da Türk Dünyasının yıldızının daha da parlaması ve bir küresel güç olarak yükselerek, dünya barışına hizmet etmesi anlamına da gelecektir.

Önemli olan ölçülü bir diplomasi ile karşılıklı kazan – kazan modellerinin doğru kurgulanabilmesi, küresel siyasi çekişmelerin ve fay hatlarının oluşturduğu kırılmaların doğuracağı fırsatların iyi takip edilmesi ve hızlı – kararlı adımlarla aksiyon alınabilmesidir.

***

Büyük gelişmeler oluyor aslında…

İran bir şiirden neden bu kadar rahatsız oldu acaba?

Türk Koridoru

Türk Koridoru ve Türk Dünyası

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *