KONYA HABER
Konya
Açık
27°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,1668 %0,27
48,1528 %0,47
4.622,95 % 0,56
Ara

Mimar Sinan ve 13 Günde Prut Köprüsü

YAYINLAMA:

Osmanlı Devleti'nin yükseliş döneminin mimarbaşı olan ve Osmanlı klasik mimarisinin şekillenmesine büyük katkı sunan Mimar Sinan'ın mührünü taşıyan yapıtlar, çağlar geçmesine rağmen varlığını koruyor.

Mühendislik zekası ile gıpta edilen ve "Koca Sinan" olarak anılan Mimar Sinan'ın yaptığı köprüler, medeniyetleri buluşturmasının yanında geçmişle geleceği birbirine bağlama görevi de üstleniyor.

Yüzyıllardır çeşitli hadiselere rağmen ayakta duran "Koca Sinan"ın köprüleri, inşaat mühendisliğinin yapı, ulaşım ve geoteknik alanlarının tarihi gelişimine ışık tutuyor.

Osmanlı tarihinin en büyük mimarlarından Sinan, kimsenin köprü kuramadığı meşhur Prut Suyu köprüsünü 10 günde yapmıştı. Bu başarının arkasında, 48 yaşında tanıştığı Sultan Süleyman’ın fermanı vardı.

Mimar Sinan’ın otobiyografisi de sayılabilecek bu kitapta, Kayseri’den alınıp devşirilmesi, yeniçeri ocağında neler yaptığı, katıldığı seferler, İstanbul’un su sorununa nasıl bir çözüm bulduğu gibi merak uyandıran bilgiler bulunmakta. Bu bilgilerden en ilginç olanı Sinan’ın 48 yaşında iken Kanuni’nin dikkatini çekebilmesi. Şöyle diyor Sinan: “Sultan Süleyman Han, Karaboğdan’a revan oldular. Prut Suyu kenarına geldiklerinde asker geçmeye köprü lazım oldu. Nice kimesneler bir olup köprü yapmaya çalıştılar. Yaptıkları köprüler cümle çöktü. Çünkü nehrin kıyısı kildi ve kazık çatılması mümkün olmuyordu. Bataklıkta köprü inşasında aciz kalındı. Lütfü Paşa hazretleri Sultan Süleyman’ın huzuruna çıktı dedi ki: ‘Padişahım köprü bina olması Sinan Subaşı denilen kulunuzun kadr-u itibari ile olur. Haseki bendenizdir. Gayet üstad-ı cihan ve mimar-ı kardandır.’ Süleyman Han’ın emri varid oldu. Köprü binasına başladım. On üç gün içinde Prut Suyu kenarında büyük ve yüksek bir köprü yaptım. Padişah hazretleri askeriyle beraber saadetle geçtiler.” (Metnin sadeleşmiş hali kullanılmıştır.)

Osmanlı mimarisinin kuşkusuz en önemli ismi olan Mimar Sinan, sadece bizim değil tüm dünyanın takdir ettiği ve eserlerini hayretle karşıladığı bir sanatkarımızdı. Kendisi; Anadolu, Mısır, Mezopotamya, Irak, Suriye, Arabistan, Kırım, Macaristan, Orta Avrupa, Balkanlar gibi birçok bölgede bulunmuş, çeşitli medeniyetlere ait binlerce eseri yakından inceleme fırsatını yakalamıştı. Geniş sanat ufku ve geliştirdiği harika üslubuyla Osmanlı beldelerine tek tek imzasını atan Mimar Sinan, eserleriyle bugünün modern mimarlarına ders vermeye devam ediyor.

visegrad-1-samir-zahirovic.jpg

Bu büyük mimar, hayatının sonlarına doğru hatıralarını, dostlarından biri olan şair Sai Mustafa Çelebi’ye anlatmış ve kaleme almasını istemiştir. Bu ilgi çekici hatırat Tezkiretu’l Bünyan adıyla bilinmektedir. Kitabın yazılış sebebi ile ilgili olarak Mustafa Çelebi şunları söylüyor: “Bir gün padişah hazretlerinin mimarbaşısı olan Sinan Ağa bana geldi dedi ki: Çok kocadım. İsterim ki öldükten sonra adım unutulmasın. Hizmetlerim anılıp hayırla anılayım. Anlatacağım hatıralarımı nazım ve nesir diliyle yazar mısın? Bunun üzerine Sinan Ağa’nın anlattıklarını nazım ve nesirle yazmaya başladım. Bu küçük kitap vücuda geldi. Tezkiretu’l Bünyan adını verdim.”

1538’de ünlenmesini sağlayan ve Kanuni Sultan Süleyman’ın takdirini kazandığı olay ise, Karaboğdan seferi sırasında Prut Nehri üzerine 13 günde bir köprü inşa etmesidir. Normalde Mimarbaşlarının ilgilendiği ve sefer için yapılması gereken köprü, zeminin bataklık olması sebebiyle bir türlü yapılamayınca, dönemin veziri Damat Çelebi Lütfü Paşa bu köprünün yapım işini Mimar Sinan’a vermiş ve Mimar Sinan da bu köprüyü 13 günde yapmıştı. Köprüyü 13 gün gibi kısa bir sürede inşa etmesi ona sefer dönüşünde, 49 yaşındayken saray Başmimarlığını getirmişti.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *