Konya’nın metro aşkı ve tarihçesi
Metro Konya… Kuşkusuz tarihin en büyük projelerinden biri. Yıllardır ümitle bekliyoruz. Bakmayın sürekli geciktiğine, biliyoruz yapılacak. Neden yapılmasın? Cumhurbaşkanının yanı sıra 2 başbakan, sayısız bakan ve 2 büyükşehir belediye başkanı tarafından sözü verilen bir proje elbette hayata geçecek. Ama bugün ama yarın…
EVVELİYATI 2007 YILINA DAYANIYOR
Şöyle küçük çaplı bir araştırma yaptım ve metro sevdasının ta 2007 yılında başladığını gördüm. Dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek, kampüs içi tramvay hattının deneme sürüşüne katılıyor ve “mevcut tramvay hattının bazı bölgelerde yer altına alınarak hafif metro hattına dönüştürüleceğini” açıklıyor. (27 Ağustos 2007)
Hemen birkaç ay sonra Bosna Hersek-Üniversite Köprülü Kavşağı’nın temel atma töreninde ilk büyük müjde veriliyor. Üniversitenin önüne yapılan yatırımın önemini vurgulayan Başkan Akyürek, projede raylı sistemin köprünün üstünden geçeceğini ve yoldan bağımsız olacağını, böylece gelecek yıl başlayacakları hafif metro çalışmasının ilk adımını atacaklarını ifade ediyor. (27 Ekim 2008)
Metro vaatleri hız kesmeksizin devam ediyor. Başkan Akyürek, “Mevcut raylı sistemin hafif metro sistemine geçilmesiyle ilgili projemizi tamamladık” diyor ve yeni müjdeyi veriyor. “Eski hattın 4,5 kilometrelik kısmını 2,5 yıl içinde yer altına alacağız. 5 yıl içinde taşıtlar yenilenecek. Alaaddin-Adliye arasındaki 7 kilometrelik alana yeni raylı sistem yatırımı için gerekli izinler alınarak projeler tamamlandı. Bu bölgeyi öz kaynakla ihale edeceğiz. Bu bölüm de 2 yıl içinde tamamlanacak.” (11 Şubat 2009)
KONYARAY PROJESİ DOĞUYOR
Nihayetinde “Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan Bosna Hersek-Üniversite Köprülü Kavşağı kapsamında raylı sistem yaya ve araç trafiğinden ayrılarak hafif metro projesinin ilk adımı atıldı” haberi de geliyor. (8 Temmuz 2009)
Sonra metro söylemleri duruyor ve bu fikir demlenmeye alınıyor. Ta ki yeni tramvay araçlarının alımının akıllara bir kez daha metroyu getirmesine kadar. Başkan Akyürek bir kez daha kararlılıkla “Gelecek yıldan itibaren en modern travmalar yürümeye devam ederken; yer altında, tünelden Konya hafif metrosunun da çalışması başlamış olacak. Bunlar kolay yatırımlar değil. Türkiye’de belediye eliyle tamamlanmış metro pek yoktur. Konya metrosunu belediye olarak tamamlayıp hizmete açacağız” müjdesini veriyor. (23 Eylül 2012)
Yaklaşık üç yıllık uykunun ya da inzivanın ardından “aşk-ı metro” yeniden filizlenmiştir. Ancak yetmiyor. Bu kez de KONYARAY Projesi dillendiriliyor. Şehir protokolü ile yeni tramvaylara binen ve mini bir tur yapan Başkan Akyürek, KONYARAY’ın 4 ayağı olduğunu vurgulayıp, “Bunlar taşıtların yenilenmesi, yeni hat yapılması, mevcut hattın yeni taşıtlara uygun hale getirilmesi ve şu anda Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı onayında olan hafif metro sisteminin tünel modeliyle yapılarak yanmaz maddelerden üretilen taşıtlarla ulaşımın sağlanmasıdır” diye konuştu. (29 Ekim 2013)
DAVUTOĞLU “2020’DE TAMAMLANACAK” DEDİ
Ve yıl 2015… Bu kez Konya siyaset arenasında daha güçlü. Sahnede Başbakan Ahmet Davutoğlu var. Gündem tekrardan metro... Ve bir sez daha veriliyor: “Konya metrosu 2020 yılında tamamlanacak!” Konya metrosunun tanıtım filminin izlenmesinin ardından konuşan Başbakan Ahmet Davutoğlu, “Bu proje çok önemli. Güzergah öyle belirlendi ki 5 üniversite birbirine bağlanıyor. Hastaneler birbirine bağlanıyor. Temel devlet kurumları, üniversiteler, bilim merkezleri birbirlerine irtibatlanıyor. İlk planlamalara göre 2020 yılında bitmesi hedefleniyor. Buradan ifade ediyorum, 2018 yılı Şeb-i Arus’unda ilk aşama bitmeli. 2020’ye kadar da toplamda 45 kilometreye kadar olan hat açılacak. Entegre raylı sistemi Büyükşehir Belediyemiz yapacak ve bununla birlikte raylı sistemle Konya’da ulaşılmayacak yer kalmayacak” dedi. Konya Metrosu 3 etapta, toplamda 45 kilometre olacak ve 3 milyar liraya mal olacak. Proje 2020 yılında tamamlanacak. Metro ile Yüksek Hızlı Tren hattı entegrasyonu sağlanacak. Etaplar halinde yapılacak projenin ilk etabı Kampüs-Alaaddin-Gar-Beyhekim arasında; 2. Etabı Fetih Caddesi-Karatay’da, 3. Etabı Necmettin Erbakan Üniversitesi-Çevre Yolu-Yeni Gar arasında olacak. (27 Nisan 2015)
METRO ŞİMDİDEN HAYIRLI OLSUN
Aynı yıl bir müjde ve hayırlı olsun temennisi de Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan geldi. Konya ziyaretinde şehir merkezindeki raylı sistemleri de yenileyip genişlettiklerini kaydeden Cumhurbaşkanı Erdoğan, “Şehir merkezi ile Selçuk Üniversitesi arasındaki mevcut tramvay hattının yerine modern bir metro sistemi yapılarak ulaşım yer altına alınacak. Necmettin Erbakan Üniversitesi ile belediye arasında bir başka metro hattı daha kurulacak. Konya, iki etapta 27 istasyonu olan günde 500 bin yolcu taşıyacak bir metroya sahip olacak. Bu projenin altyapı çalışmalarına inşallah yılbaşından sonra başlanıyor. Metronun şimdiden Konyalı kardeşlerime hayırlı olmasını diliyorum” dedi. (17 Aralık 2015)
Devlet büyüklerinin onayıyla metro projesi de artık ütopik olmaktan çıkıyor ve somut adımlar atılıyordu. Tabi beklenen haberler de gelmeye başlıyordu: “Konya için tarihi bir yatırım olan metro konusunda önemli bir adım daha atıldı. Proje ihalesi tamamlanan 45 kilometrelik Konya Metrosu için bakanlık ve yüklenici firma yetkilileri Konya’ya gelerek Büyükşehir ve merkez ilçe belediyelerinin yetkilileri ile birlikte ring hattı güzergahında inceleme yaptı. İnceleme sonunda istasyonların ve depo alanının konumları netleştirildi.” (4 Ağustos 2016)
KONYA METROSU DEĞİL ÇİKOLATA!
Ama ülkenin atlattığı büyük badirelerin etkisi ve ekonomik zorluklarla o ilk kazma bir türlü vurulamıyor ve muhalefetten karşıt sesler çıkmaya hatta “metro yapmayacaklar ‘metro çikolata’ dağıtacaklar” diyerek ti’ye almalar başlıyordu. Ancak AK Parti kurmayları kararlıydı. Bu kez sahnede Başbakan Binali Yıldırım vardı. YHT Garı ve Kayacık Lojistik Merkezi’nin temel atma töreninde gündem yine metroydu. Konya'nın önemli projelerinden birinin de metro olduğunu belirten Yıldırım, “Biz bunun sözünü verdik. Sözümüzün arkasındayız. Yarınımız bugünden daha aydınlık olacak. Her şey daha güzel olacak. Yeter ki birliğimiz beraberliğimiz kardeşliğimiz devam etsin” diye konuştu. (19 Ağustos 2018)
…Ve Uğur İbrahim Altay dönemi. Konya’nın yeni başkanı da metro gündemine dahil oluyor ve hükümetin ikinci 100 günlük projesinde metro projesi ihalesinin yapılmasının da yer almasından dolayı Cumhurbaşkanı Erdoğan’a teşekkür ediyordu. (18 Aralık 2018)
Metro projesi Mart 2019 Seçimleri öncesi de vaatlerde ilk sıralardaydı. Başkan Altay Konya’nın uzun yıllardır hasretini çektiği metro yatırımı ile şehrin trafik yükünün ciddi oranda azalacağını ifade ediyordu. (26 Şubat 2019)
TÜM YATIRIMI HÜKÜMET KARŞILAYACAK
Seçimler sonrası teşekkür ziyaretlerine çıkan Cumhurbaşkanı Erdoğan, Konya’ya da heybesi dolu geliyor ve müjde üstüne müjde veriyordu. İlk müjdesini Konya metrosuyla veren Cumhurbaşkanı Erdoğan, “Bu hattın ilk etabının ihalesini eylül ayında gerçekleştiriyoruz. Metro hattı, Konya’nın bugünden ziyade geleceğine yapılan bir yatırımdır” ifadelerini kullandı. (1 Eylül 2019)
Bunun üstüne bir müjde daha geldi ve metro taşıt alımı da belediyeden alınıp bakanlığa devredildi. Aşk-ı Metro artık bambaşka bir boyuta ulaşıyordu. Tüm yatırım maliyeti merkezi hükümet kanalıyla yapılacak ve deyim yerindeyse Konya’nın kasasından beş kuruş çıkmayacaktı.
Sonraki süreci hepimiz yakından biliyoruz. Metro için ihaleler yapıldı, şantiye de kuruldu. İş artık kurban kesilip “bismillah” demeye kaldı.
Hani AROG filmindeki bir replik vardı. Cem Yılmaz, “Ama bu ok zehirli atmayın bunu” diyor ya. Yukarıda özetlemeye çalıştığımız gibi bizim metro da zaman zaman zehirli bir ok olmuş ama inşallah yolun sonu geldi.
Pandemi nedeniyle süreç biraz tökezlese de metro eninde sonunda yapılacak. 4-5 yıllık bir süreçte Konya özellikle trafik açısından sıkıntı yaşayacak ama zahmetsiz rahmet olmuyor. İnşallah yakın bir gelecekte Konya metrosu olan kentler arasına girecek.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.