Yılmaz TAŞÇI

Yılmaz TAŞÇI

Süreç odaklı değerlendirmeye geçiş

Süreç odaklı değerlendirmeye geçiş

Millî Eğitim Bakanlığınca Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamındaki "beceri temelli" yeni müfredatla öğretmenlerin "sonuç odaklı ölçme" sistemi yerine öğrencilerin gelişimini takip edebilmelerine olanak sağlayan "süreç odaklı ölçme"ye de geçiş yapıldığını duyuruldu.

Marif modeli, eğitimde süreç odaklı bir yaklaşımı benimseyen ve öğrencinin yalnızca sonuçlarını değil, öğrenme sürecini de değerlendiren bir modeldir.

Süreç odaklı ölçme, öğrencilerin belirli bir dönemde nasıl ilerlediğini, hangi becerileri geliştirdiğini ve öğrenme sürecinde karşılaştığı zorlukları anlamaya yönelik bir değerlendirme biçimidir.

Bu tür bir ölçme, sonuç odaklı geleneksel sınavlardan farklıdır ve öğrenci performansını çok boyutlu olarak ele alması yönünden de oldukça öğrenci merkezlidir.

Doğru işleyen süreçler, başarılı sonuçlara ulaşmanın anahtarıdır…

Beyinleri rüzgâra açık bir yere konmuş muma benzeyen çocuklarımızın ışıkları, onlara ulaşan rüzgarların etkisiyle, kadim kültürümüzden gelen nefeslerinde öğretmenleri tarafından sunulmasıyla, alternatif öğretim yöntemlerinin de kullanılmasıyla gelişecek ve ilerde toplumu aydınlatacaktır.

Yeni modelin öğrenciyi zihinsel, sosyal, duygusal, duyuşsal, fiziksel ve ahlaki açıdan bir bütün olarak gören "bütüncül eğitim yaklaşımı" benimsendiği sıklıkla dile getirilmektedir.

Yenilenen programla birlikte sınav sonucuna göre değerlendirilmesi yapılan "sonuç odaklı ölçme" yerine, öğretmenler yeni müfredattaki ölçme değerlendirme uygulamalarında öğrencilerinin gelişimini takip edebilmeleri için tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici değerlendirme yöntemleri arasında dengelerin sağlandığı "süreç odaklı ölçme" uygulamalarını da hayata geçireceklerdir.

Öğretmenlerden ders öncesi öğrencilerin görecekleri konuyla ilgili mevcut bilgi durumları, kavramsal bilgi durumları detaylandırılacak ve sınıfta bu kavramların bilinirliği soru, görsel, video, test veya farklı ölçme araçlarıyla bilgi ve becerilerini sorgulayarak ön değerlendirme yapmaları beklentiler arsındadır.

Eksiği bulunan öğrenciler için "destekleme", ileri düzey öğrenciler için "zenginleştirme" çalışmaları ve planlamalarda istenmektedir.

Türkiye Yüzyılı Maarif modelinde süreç odaklı ölçme şu bileşenleri içerir:

1-Sürekli Geri Bildirim: Öğrenciler, öğrenme süreçleri boyunca sürekli geri bildirim alırlar. Bu geri bildirim, hataları düzeltmelerine, zayıf yönlerini geliştirmelerine ve güçlü yönlerini daha iyi kullanmalarına olanak sağlar.

2-Portfolyo Değerlendirmesi: Öğrenciler, çalışmalarını ve projelerini bir portfolyo/e-portfolyo içinde toplar. Bu, öğrencilerin zaman içindeki gelişimlerini gözler önüne serer ve yalnızca bir sınav anındaki başarıya değil, sürece dayalı bir değerlendirme yapar.

3-Öz Değerlendirme ve Akran Değerlendirmesi: Öğrenciler kendi öğrenme süreçlerini ve arkadaşlarının süreçlerini değerlendirme fırsatı bulurlar. Bu, öğrencilerin farkındalık kazanmalarını ve öğrenme sorumluluğunu paylaşmalarını teşvik eder.

4-Proje ve Problem Çözme Görevleri: Öğrenciler gerçek hayattan problem çözme ve proje temelli görevler üzerinden değerlendirilir. Bu, bilgiyi uygulama yeteneklerini ve problem çözme becerilerini ölçer.

5-Gelişim Raporları: Geleneksel not sistemine ek olarak, öğretmenler öğrencilerin süreçte gösterdikleri ilerlemeyi detaylandıran raporlar hazırlar. Bu raporlar, öğrencinin hangi alanlarda gelişim gösterdiğini, hangi alanlarda daha fazla çalışması gerektiğini belirtir.

Marif modeli, bu süreç odaklı ölçme yaklaşımlarıyla öğrencilerin bireysel öğrenme tarzlarını desteklemeyi ve daha derin bir öğrenme deneyimi yaşamalarını sağlamayı amaçlamaktadır.

Eğitim programlarının öğesi olan ölçme-değerlendirme yöntemleri değişime uğrarken,

Süreç odaklı ölçme-değerlendirme yöntemlerinin uygulamaya koyulması, eğitim sistemimizdeki sınav sisteminin de aynı doğrultuda değişim göstermesini beraberinde getirecektir.

Öğretim sürecinde öğretmenler ve öğrenciler ön planda görülse de velilerin de sistemde etkili bir faktör olduğunu unutulmamalıdır. Veliler çocuklarıyla ilgili dönütler almak istemekteler ve kendi görüşleri doğrultusunda, okulların, öğretmenlerin uygulamalarını ve öğrencilerin düşüncelerini, gelişimlerini sorgulamaktalar ve etkilemektedirler.

Bakanlık velilerinde bilgilendirilmesi noktasında ki çalışmalara ağırlık verecektir diye düşünüyoruz.

Modeli uygulamada hayata geçirmede öğretmenlerin sorumlulukları oldukça büyük.

Öğretmenlik yıllarımızda farklı bakış açıları geliştirmek için öğrencilerimizle ve diğer paydaşlarla paylaştığımız İşaret Levhaları adında okul koridorlarında sergilediğimiz, panolara astığımız birkaç açıklamayı sizlerle paylaşmak isterim.

İŞARET LEVHALARI

Sevgili Öğrenciler;

Öğrenme Sizin İşinizdir. Öğretmeninizde dahil bunu sizin yerinize kimse yapamaz.

Bunun için:

*Merak edin.

*Nasıl öğrendiğinizi keşfedin.

*Öğretmeninizden de yardım isteyerek siz öğrenin.

Ne kadar kolay öğrendiğinize sizde şaşıracaksınız…

İŞARET LEVHALARI

Saygıdeğer Öğretmenler;

Öğrenme herkes için özgün bir süreçtir.

İnsanlar ancak ihtiyaç ve buna bağlı ilgi duyduklarını öğrenebilirler.

Bunun için:

*Öğretmeye çalışmayın.

*Meraklarını ve bu yolla ilgi alanlarını genişletin.

*Öğrencilerin kendi öğrenme stillerini keşfetmelerine yardımcı olun.

*Öğrencilerin eğitsel ihtiyaçlarını keşfetmelerine yardımcı olun.

*Ve lütfen hiçbir şeyi onlar adına yapmayın.

Bakın!

Ne kadar kolay öğrenecekler.

İŞARET LEVHALARI

Sevgili Öğrenciler;

Her bir dersinizle ilgili olarak:

Öğrendim Kartı hazırlamayı,

Sonuç cümlesi yazmayı,

Kavram Tablosu oluşturmayı,

Günlük yazmayı,

Yaptığınız çalışmaları bir Ürün Dosyasında toplamayı hiç düşündünüz mü?

İŞARET LEVHALARI

Sevgili Öğrenciler;

ÖĞRENME BECERİLERİNİZİ GELİŞTİRME YOLLARI

Bir amaç belirleyin.

Zamanı Akıllıca Kullanın.

Yoğunlaşın.

Kendinizi Öğrenmeye Verin.

Öğrenme tarzlarınızı değerlendirin.

Önceliklerinizi belirleyin.

Olumlu Düşünün.

Test Stratejilerinizi Belirleyin.

Hepimizin Kendine Has Bir Öğrenme Yolu ve Zamanı Vardır.

Hedefe ulaşmanın sadece sonucu değil, bu sonuca götüren her bir adımı anlamak ve iyileştirmekle mümkün olduğunu unutmamak gerekir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yılmaz TAŞÇI Arşivi