Vakit, okul vakti...
SATI BEY’DEN (1911):
“Anlaşılmadan ezberlenen şeyler kabukları ile birlikte yutulan ve sonuçta hazmedilmeyen çekirdeklere benzer.
Uymayan bir şekilde ders vermek, daha dişi çıkmamış bir çocuğa pirzola yedirmeye benzer.
Çocuğun gelişimine, çağ özelliklerine önem vermeyen bir öğretmenin durumu yüksek bir balkonda durduğu halde sokaktan geçen küçük bir çocuğa el uzatan bir adamın haline benzer…”
Okullar verilen Kasım ayı ara tatilin ardından 20 Kasım 2023 itibariyle yeniden açılıyor. Bakanlığa bağlı tüm okullardaki öğretmenler bu ara dönemde uzaktan eğitim yoluyla ÖBA üzerinden MEB Birim amirleri tarafından yapılan öğretmen bilgilendirme seminerlerine katılarak bilgilerini tazelerken, öğrencilerde dinlenmiş şekilde, kitaplarla olan dostluklarını arttırmış olarak okullarına tekrar merhaba diyecekler.
Bakanlık, teknolojide yaşanan hızlı değişimle birlikte eğitim sistemlerinin de doğal olarak bu durumdan etkilenmesi nedeniyle ders programlarında ve müfredatlar da güncellemelerle birlikte yenilikler yapmaya, bunları ilgili platformlarda paylaşmaya devam ediyor.
Var olduğumuz dünyada değişim kaçınılmaz. Değişim; ister kemal, isterse zeval şeklinde olsun, varlıkların ve eşyanın tabiatında var olan bir unsur olduğu da bilinen bir gerçektir…
Esas olan bu durumun farkında olmak ve değişimi bilinçli yönde kullanmak, sorumluluk bilinciyle hareketten ırak olmamaktır.
Unutmamak gerekir ki bir eğitim programının başarısı;
-Vizyon sahibi
-Problem çözme becerisine sahip
-Türkçeyi güzel ve doğru kullanan
-Geniş bir genel kültür
-Sağlam bir alan bilgisi
-Yeterli ve zengin meslek bilgisine sahip
-İç ve dış görünümüne özenli
-Çocuklar ve veliler için düzgün ve doğru bir model olan
-Çocuklara ve velilere rehberlik eden öğretmenlere bağlıdır.
Öğretmenlerimizin, eğitimcilerimizin, anne ve babaların insanlık adına yaşanan değişimde her şeyden önce öğrencilerinin/çocuklarının zihinlerine ve ruh dünyalarına ahlak anlayışını yerleştirmeleri de büyük önem arz etmektedir.
‘’-İmana ve selim akla dayalı bilgi ahlakı,
-Yaratıcısını sadece gökyüzüne hapseden, Sezar’ın hakkı Sezar’a anlayışına dayalı olmayan yöntem ahlakı,
-Kadim kültürümüze ve medeniyetimize dayalı bir davranış ahlakı.”
Bütün bunlar gelecek tasavvuru olan “İddiası, ideali ve de ‘idea’sı” olan öğretmenlerle, anne ve babalarla birlikte mümkün olacaktır…
Bu süreçte başta öğretmen ve öğrencilerin motivasyonu her zamanki önemini koruyacaktır.
Vizyon ve misyon sahibi her öğretmen öğrencilerini şahsiyet olarak görür, değer verir. Öğrencilerin sosyal ve kültürel farklılıklarını, yaptıklarını ve ilgilerini dikkate alarak en yüksek düzeyde öğrenmeleri ve gelişmeleri için çaba harcar. Öğrencilerinde geliştirmek istediği kişilik özelliklerini kendi davranışlarında öncelikli olarak gösterir. Onlara rol model olur. Diğer öğretmen, yönetici ve uzmanların başarı deneyimlerinden yararlanır.
Öz değerlendirme yaparak değişim ve sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır. Kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı izleyerek bunlara uygun davranır.
Her bir eğitimcinin bildiği ancak zaman zaman hatırlanması gereken öğrenci motivasyonu hakkında bazı bilgilerimizi tekrar hafızalarımızda yoklamak faydalı olacaktır.
Öğrenci Motivasyonu Üzerinde Etkili Faktörler
-Öğrencilerden daima en iyisini bekleyin.
-İstediğiniz davranışı, öncelikle kendiniz göstererek örnek ve model olunuz.
-Beklentilerinizi öğrencilerle paylaşınız.
-Olumlu bir ortam tesis ediniz.
-Öğrencinin aktif katılımını sağlayınız.
-Dersin öğrenilmeye değer olduğunu gösteriniz.
-Kendine saygıyı besleyin.
-Öğrencilerin ilgi alanlarından yararlanın.
-Öğrencilerin fikirlerinden yararlanın.
-Merak unsurunu kullanın.
-Öğrencileri zorlayın.
-Pekiştirme yöntemlerini kullanın.
-Kapsayıcı/bireyselleştirilmiş vb. uygun öğretim tekniklerini kullanın.
-Yarışmayı, olumlu rekabeti kullanın.
-Stres yaratmayın.
Bütün bu motivasyon ilkelerini uygularken Öğretim öncesi, sınıf içi öğretim becerileri ile birlikte sınıfta yönetim ilkelerini de göz ardı etmemek gerekecektir.
Öğretim Öncesi Beceriler
Yedi aşamalı Temel Planlama Sürecini içerir. Bunlar:
1-İçeriği belirleme, İçeriği düzenleme.
2-Hedef yazımı.
3-Dersi başlatma.
4-Öğretim stratejisinin seçimi.
5-Dersi bitirme.
6-Değerlendirme.
7-Yeni İçeriği belirleme, İçeriği düzenleme.
Sınıf İçi Öğretim Becerileri
Dinlemenin Basamakları: İlki Dikkat, Ortancası anlama, Sonuncusu ise değerlendirmedir.
Sınıf İçi Uyaranlar
Jestler, dikkat, odaklama, etkileşim tarzlarını değiştirme, öğretmen hareketliliği, öğretmen şevk ve hevesi, dikkat dağıtıcılar vb.
Sınıfta Yönetim İlkeleri
-Zamanında sınıfta olunuz.
-Derse başlama işlemlerini belirleyiniz.
-Dersi bitirme işlemlerini belirleyiniz.
-Sıraların ve gözlerin temiz tutulmasını sağlayınız.
-Hatalı davranışları derhal durdurunuz.
-Etkinlikleri çabuk ve sıra izleyerek gerçekleştirin.
-Konuşmalarınızı yazı tahtasına değil sınıfa yöneltin.
-Öğrencilere karşı nazik olun ve onların nezaketlerini pekiştirin.
-Kararlı ve tutarlı olun.
-Tehdit etmeyin.
-Gözü açık olun.
-Sözsüz mesajlardan yaralanın.
-Engelleyici değil yardımcı olun.
-Bedensel cezayı kullanmayın.
-İyi plan yapın.
-Sözlü eleştirileri dikkatli yapın.
-Daima iyi örnek olunuz.
İnsan öğrenmeyi bıraktığı gün yaşlanır…
Gözleri geleceğe dönük, yürekleri öğrenme aşkı ile coşan, hakikat yolcusu olduğuna inandığımız öğrencilerimiz ve gençlerimiz en değerli varlıklarımızdır.
Ara tatilinin ardından tüm eğitim paydaşlarının sevincine, heyecanına yürekten katıldığımızı belirterek, devam eden eğitim serüveninin hayırlı olmasını dileriz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.