KONYA HABER
Konya
Az bulutlu
31°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,0350 %0,80
48,0868 %0,92
4.443,92 % 1,11
Ara

SOKRATES'İN HOCASI KADIN MIYDI?

YAYINLAMA:

Antik Yunan felsefesi de erkek filozofların egemen olduğu bir alan olarak kendisini göstermekte olsa da kadın filozoflar da bulunmaktadır. Bu örneklerden biri, Sokrates'in öğrencisi Platon’un "Şölen" (Symposium) adlı eserinde yer verdiği Mantinealı Diotima’dır. Diotima, yalnızca Sokrates’in hocası olarak anılmakla kalmaz, aynı zamanda aşkın doğası ve insanın bilgelik yolculuğu konusunda fikirleriyle de önem taşımaktadır.

DİOTİMA VE AŞKIN FELSEFİ BOYUTU

Platon’un eserinde Sokrates, aşk hakkında öğrendiklerini Diotima’dan aldığını belirtir. Ona göre Diotima, aşkı yalnızca bireysel ve duygusal bir olgu olarak değil, insanın bilgiye ve erdeme ulaşma sürecindeki bir basamak olarak ele almaktadır.

Diotima’nın düşünceleri, "Aşk Merdiveni" (Ladder of Love) olarak adlandırılan ve insanın ruhsal ve entelektüel gelişimini aşama aşama anlatan bir kavram içinde anlatılmaktadır.

AŞK MERDİVENİ VE BİLGELİK YOLCULUĞU

Diotima'ya göre aşk, insanın gelişimini sağlayan bir araçtır ve şu beş aşamada ilerler: Fiziksel Güzelliğin Sevgisi: İnsan, ilk olarak fiziksel güzelliğe yönelir. Çekicilik ve estetik haz, aşkın başlangıç noktasıdır. Tüm Fiziksel Güzelliği Kapsayan Sevgi: Birey, güzelliğin yalnızca tek bir kişiye ait olmadığını, evrensel bir kavram olduğunu fark eder. Ruhsal ve Ahlaki Güzellik: Fiziksel güzelliğin geçici olduğunu anlayarak, ruhsal ve ahlaki güzelliğe ilgi duymaya başlar. Bilgelik ve Bilginin Sevgisi: Birey artık yalnızca güzel ruhlardan değil, bilgelikten ve hakikatten beslenir. Mutlak Güzellik: Son aşamada, insan fiziksel ve dünyevi olanı aşarak, ideal güzelliğe ve hakikatin özüne ulaşır. Bu merdiven, aşkın insanı maddi dünyadan soyut bir bilgelik seviyesine yükselten bir süreç olduğunu gösterir. Bu bakış açısı, Platon’un idealar teorisi ile de örtüşmektedir. Platon’un “Şölen” Eserinde Diotima’nın Yeri ve Platonik Aşk "Şölen" eserinde aşk üzerine yapılan tartışmalarda, Sokrates Diotima’dan öğrendiklerini paylaşmaktadır. Diotima’nın felsefi görüşleri, "Platonik Aşk" kavramının temelini oluşturur. Platonik aşk, fiziksel arzuların ötesinde, bilgelik ve hakikatin peşinden gitmeyi içeren bir kavramdır. Ancak, Diotima’nın tarihsel bir figür olup olmadığı tartışmalıdır. Platon’un onu gerçek bir kişi olarak mı yoksa felsefi bir araç olarak mı sunduğu belirsizdir. Buna rağmen, Diotima’nın varlığı, Antik Yunan’da kadınların da entelektüel sahnede yer alabildiğini göstermesi açısından büyük önem taşır.

DİOTİMA’NIN FELSEFİ MİRASI

Diotima’nın fikirleri, yalnızca Antik Yunan felsefesinde değil, aynı zamanda sonraki düşünce akımlarında da yankı bulmuştur. Aşkın insanın ruhsal gelişiminde bir araç olarak görülmesi, mistik ve varoluşçu felsefelerde de kendine yer bulmuştur. Ayrıca, Diotima’nın düşünceleri, kadınların felsefi ve entelektüel dünyada var olabileceğine dair güçlü bir örnek teşkil etmektedir. Ataerkil bir toplumda yaşayan bir kadın olarak Sokrates gibi bir filozofa rehberlik etmesi, cinsiyet temelli bilgi hiyerarşisine meydan okuyan bir durumdur.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *