Matematik öğrenmek ve kullanmanın önemi
Eğitim sistemlerinde ilkokullardan başlayan sayıların kavranması ile temel kavramlar toplama çıkartma çarpma bölme ile hesaplamalar, denklemler, fonksiyonlar, olasılık, istatistik, sayısal analizler, ayrıca matematiksel fizik, mekanik vb. hususlarına kapsar.
Matematikte doğada gelişen olayları anlaşılmaya çalışılabilir. Denklemler vasıtası ile bir dil geliştirilir, matematik kuramları ve kanunları ile olaylar anlaşılmaya çalışılarak gerek doğrusal gerekse karmaşık problemler çözülmeye çalışılmaktadır. İleri boyutlarda ise problemler modellenerek fiziksel, kimyasal veya biyolojik denklemlerle istenilen kavram 2 boyutlu ya da 3 boyutlu sistemlerle benzetmeler yapılarak ele alınır. Matematik analizlerde kolaylıklar sağlaması açısından araç olarak kullanılmaktadır.
Matematik ve diğer disiplinler yardımı ile geliştirilen uygulamalar vardır. Bu uygulamalar kodlama, bilgisayar mühendisliği alanları ile gömülü çalışan sistemler ile bazı matematiksel denklemlerin çözümünü yapabilmektedirler. Bazı matematiksel konular: Diferansiyel Denklemler, İntegral, Karmaşık Sayılar, Logaritma, Permutasyon, Olasılık, Dizi Seriler, Matris ve Determinantlardır. Ayrıca matematik ile çözülebilecek denklemler “paket programlar” yardımı ile sonuçlandırılabilmektedir. Paket programlar karmaşık denklemlerin çözümünü kolaylaştırır. Tabi paket programlar ile çözülen denklemlerin mümkün ise analitik çözümlerini de elde bulundurmak ve “deneştirmek” başka makalelerde bahsettiğimiz önemli bir husustur.
Çevremizde uğraştığımız işlerin zorluğundan yakınırız. Çok belirsizlik ve bazen değişkenler olduğunu görürüz. Bu kendiliğinden gelişen denklemlere müdahale şansımız azdır. O nedenle bu denklem kökleri bulunmadığından da sonuca gidemeyiz.
Problemlerin çözümünde analitik ve sayısal çözümler bir alternatif olabilmektedir. Bunun için önce matematiği anlamamız gerekir. Doğanın bizi nasıl bir denklemler silsilesinden geçirdiğini ve bunların sonuçları ile yaşamımızı sürdürdüğümüz, ya da tedbir almak zorunda kaldığımızı anlamamız için iyi bir eğitim ya da araştırma yapmamız gerekmektedir. Bunlardan bazıları büyük miktarda yapılan istatistiklerden elde edilen denklemler bütünlüğüdür. Ayrıca hepsi fizikteki etki – tepki yasası gereğince bir neden - sonuç içerisinde süregeldiği anlaşılabilir ve modellenebilir. Matematiğin amacı bunları sayısal (ölçülebilir), hesaplanabilir ve çözülebilir hale getirerek insanlığa katkı sunmasını amaçlamaktadır.
Bazen hayatımızda farkında olmadan belirsizliklerle uğraşır çözmeye çalışırız. Senaryolarla farkında olmadan 3’e 3 4’e 4 matris çözümlemesi yaparız ya da farkında olmadan yakınsama yaparız. Çok bilinmeyenli denklemleri çözmek için uğraşırız. Biz bunları nümerik hale getiremediğimiz zaman en iyi ihtimalle “yakınsama” ya da “varsayımlarla” sonuca yakınlaşmaya çalışırız. Ancak sözgelimi 4 bilinmeyenli bir denklemde 2 ya da 3 kök denklemde yerine konulursa, tek ya da 2 bilinmeyenli denklem haline getirilir. 2 bilinmeyenli denklemler x ve y parametresi birbirine bağımlı olacak şekilde bir sonuç elde etmemiz daha kolay hale gelecektir. Ayrıca, bu denklemlerle hesaplanan yerel maksimum ve yerel minimum kökler denklemde sağlandığı zaman ‘’iyi’’ ve ‘’kötü’’ durumlar için bir değer elde etmemize olanak sağlarlar.
Büyük sistemler elinde tutan yerel yönetim ve yöneticiler belirsizlikleri en azından matematiksel olarak belirli hale getirebilme açısından sayısallaştırmak, parametreleri toplamak, ölçmek, hesaplamak, deneştirmeyi yaptırabilirler. Toplumda bir sorun diğeri ile doğrudan bağıntılıdır. Trafik, temiz su, enerji, ulaşım, gıda güvenliği, temiz hava, finans vb. bunlardan bazılarıdır. Sorunlar sırası ile halledilmelidir. Bu problemlerden bir ya da birkaçı köklerine ayrılarak bir nizam içerisinde çözülebilir. İnsanlar, hareketlilik, vb. izlenerek birkaç bilinmeyenli denklemler oluşturulabilir, sonra sadece yapmamız gereken denklem köklerinde sözgelimi x y z t değerlerini yerine yazarak sonuçlara ulaşmaktır. İmkanlarımız yok x y z t yi çekemiyoruz derseniz bu sefer elimizde ki maddi imkanına göre oluşturduğunuz verilerle denklem düzenlenme ve takibini yapılabilir. Bu konulara maddi kaynak ayrılabilir. Sonra takibi yapılır. Aydan aya yüzdelik değişim izlenebilir. En çok ilerlemenin olduğu alanlara daha fazla yatırım yaparak en azından bazı alanları tamamen halletmiş olup, diğer alanlara da matematiksel olarak yer açılmış ve daha fazla zaman, ve enerji harcanmış ve problem çözümlerinde katkı sağlanmış olur.