KONYA HABER
Konya
Parçalı bulutlu
5°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,9259 %0.13
50,6303 %-0.18
10.219,59 % 1,29
Ara
BBN Haber Yaşam 2026'da neyi alıp almayacağımız belli oldu: Yeni yılda zoraki yeni alışkanlık

2026'da neyi alıp almayacağımız belli oldu: Yeni yılda zoraki yeni alışkanlık

Yaklaşık 4 yıldır süren ekonomik kriz alış-veriş alışkanlıklarımızı değiştirdi. 2026 yılı ise zorunlu olarak bambaşka bir biçimde tüketici alış-verişine yansıyacak. İşte detaylar...

KAYNAK: Olcay Kurt
Okunma Süresi: 2 dk

Uzun süren ekonomik kriz ve gelir erimesi tüketici davranışlarını köklü biçimde değiştirdi. 

MARKA DeĞİL UYGUN FİYAT

Artık her 10 tüketiciden 7’si için en önemli kriter uygun fiyat olurken, ürün kalitesi ikinci plana geriledi. 

Yine tüketicilerin üçte biri bu dönemde yalnızca zorunlu ihtiyaçlarını satın aldığını belirtirken, alışveriş tercihlerinin giderek temel ürünlere kaydığı görülüyor. 

TÜSİAD Perakende Çalışma Grubu bünyesinde EY-Parthenon tarafından hazırlanan Türkiye Perakende Pazar Değerlendirmesi raporuna göre marka bağlılığı zayıflıyor. Rapora göre son on yıllarda markaya bağlılık belirgin şekilde zayıfladı. Artan fiyat baskılarıyla birlikte özel markalı ürünler, tüketici portföyünde kalıcı bir yer edindi. 

2025 yılının ilk altı ayında özel markalı ürünlerin toplam harcama içindeki payı yüzde 22’ye ulaştı. Bu eğilim, perakendeciler açısından hem fiyatlama hem de marka stratejilerinin daha rasyonel, erişilebilir ve değer odaklı bir şekilde yeniden kurgulanmasını zorunlu kılıyor. 

2026'DA DA KESEYE UYGUN ALIŞ VERİŞ

Tüketicilerin yüzde 67 puan ile en çok önem verdiği unsur uygun fiyat olurken, ürün kalitesi 65 puanla ikinci sırada yer alması oldu. Daha yüksek fiyat ödeme isteği en çok kalite ve güvenilirlik ile ilişkilendiriliyor. Tüketicilerin yüzde 58’i alışveriş yaptığı markaya veya perakendeciye bağlılık hissetmezken, yüzde 59’u taze gıdada özel markalı ürünleri tercih ediyor. Bu tüketicilerin yüzde 35’i özel markalı ürünlere son bir yıl içinde yöneldi.

Tüketicilerin fiyat-kalite hassasiyeti 

Türkiye’de tüketicilerin fiyat kalite hassasiyetin ve hız beklentisinin arttı. Bu durumun markaları daha erişilebilir ve kişiselleştirilmiş deneyimler üretmeye ve private label seçeneklerini artırmaya teşvik ediyor. 

Uzmanlara göre 2026 yılının tüketiciler açısından parolası yine marka değil hesaplı ve keseye uygun ürün olacak.
 

,

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *