Korhan Önder

Korhan Önder

Otomotive matrah dopingi

Otomotive matrah dopingi

Otomotiv sektöründe her zaman konuşulan ve ne zaman ne şekilde olacağı asla tahmin edilemeyen ÖTV ve ÖTV yi belirleyen matrah limitleri geçtiğimiz cuma günü yapılan değişikliklerle güncellendi.

Resmi gazetede yayınlanan kararname ile özel tüketim vergisi matrahları değişti. Buna göre, yüzde 45'lik ötv diliminde yer alan araçların matrah limiti 85 bin liradan 92 bin liraya yükseldi. Yüzde 50'lik ötv dilimindeki araçlarda, da matrah limiti ise 130 bin TL’den 150 bin TL’ye çıkarıldı.  Elektrikli araçlarda ise yüzde 45'lik ÖTV diliminin üst sınırı 114 bin lira olarak belirlendi. Ayrıca, 114 bin lira ile 170 bin lira arasında değere sahip olan araçlar için ise yüzde 50 ÖTV uygulanması kararı alındı. Örnek olarak; 300 bin liraya satılan bir otomobilin fiyatı yeni ÖTV ve KDV oranı ile birlikte 240 bin liraya kadar inecek. Ancak kimi modellerde bu indirim 5 bin TL civarında olacak. Ona da örnek olarak karar öncesi fiyatı 159.300 tl olan bir otomobil 5 bin lira indirim ile 153.990 TL ye gelecek. Yani matrahı %8,24-%34,12 arası güncellenen ÖTV’nin araç alım maliyetine yansıması %3,33 ile %16,67 arasında olacak. Bu güncelleme, motor hacmi 1,600 olan araçlarla 50 kW’a kadar elektrikli motora sahip 1,800 cm3 motor hacimli hibrit araçların satışında geçerli olacak. Böylelikle fiyatı 320 bin TL’ye kadar olan otomobillerin fiyatları yaklaşık yüzde 16 düşecek. Konu ile ilgili açıklamalarda bulunan sektör temsilcilerinden otomotiv yetkili satıcıları derneği (oyder) yönetim kurulu başkanı turgay mersin, düzenleme ile birlikte son dönemde oldukça yükselmiş olan yeni araç alım fiyatlarında önemli bir düşüş yaşanacağını söyledi. Mersin, uzun zamandır böyle bir düzenlemenin yapılması için hükümet yetkilileri ile yaptıkları temasların olumlu sonuçlanmasından dolayı gelir idaresi başkanlığı ile hükümet yetkililerine teşekkür ederek, "ülkemizin lokomotif sektörü olan otomotivdeki hareketliliğin genel ekonomiye olan olumlu katkısı düşünüldüğünde, yılsonuna kadar canlı bir pazara sahip olmamız hem ekonomimize katkı sağlayacak hem de yatırım açısından ülkemizi yeniden cazibe merkezi haline getirecektir" dedi. Ancak nihayetinde araç fiyatları pek çok değişkene bağlı. Üretim, tedarik, lojistik ve tabii ki döviz kuru ile enflasyon oranları da bunda ana etkenlerden. Eğer kurda dalgalanma ve yükselmeler yaşanır enflasyon oranları beklenenden fazla gelişirse oluşacak ortamda bu düzenlemenin de etkisini kısa süreceği aşikâr. Zaten hali hazırda Türkiye’de üretilen araçlar dışında özellikle çip noktasında üretim ve tedarik sıkıntısı devam ediyor. Yani mal sınırsız değil adeti belli ve sipariş usulü. Buna karşın tüketicinin talep noktalarından ikinci el sektörü de durumu yakından takip ediyor. Sektör temsilcileri ikinci elde fiyatların hemen stabil olmasını beklemiyor ve fiyatlara indirim olarak yansımasının son baharı bulacağını kayıt ediyorlar orada da miktarlar çok düşük olacaktır. Çünkü ikinci el araçların satın alma maliyetlerinin altında satılması mümkün değil. ÖTV indiriminin ana nedenlerinden biri ise en büyük vergi gelirinin otomotivden elde edilmesi ve daralan piyasa koşullarından dolayı çıtayı biraz düşürerek hem sektörü hareketlendirmek hemde bu yolla vergi gelirlerini arttırmak olarak özetleyebiliriz.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Korhan Önder Arşivi