Yılmaz TAŞÇI

Yılmaz TAŞÇI

MEB VİZYON-MİSYON VE TEMEL DEĞERLERİ

MEB VİZYON-MİSYON VE TEMEL DEĞERLERİ

“Dünya üç grup insandan oluşur, sonuçları ortaya çıkaran küçük bir başarılı grup, olup biteni seyreden oldukça büyük bir diğer grup ve nelerin olup bittiğini bilmeyen muazzam bir kalabalık.” (Murray Butler)

Kurum kültürü ve planlama becerisine sahip kurumlar, işletmeler, olaylara bütünsel bakmayı, mevcut durum ve değişen/değişebilecek şartlara göre nasıl uyum sağlanacağını görmeyi, etkin kaynak kullanımı, işlerin öncelik sırasını bilmeyi, çalışanların aidiyet duygusunu, güçlendirmeyi, etkin, doğru süreç yönetimiyle üst düzeyde verim alma noktasında her zaman ön sıralarda yer alacaklardır.

Özellikle kamu kurumlarının bütçe planlamasını yapabilmeleri ve bütçe disiplinini sağlamalarına yardımcı olan stratejik planlama 5018 nolu “kamu mali yönetimi ve kontrol kanununa” göre bir zorunluluktur. Kısaca bu planlama olmadan bütçe onayı çıkmaz.

Bu yazımızda Milli Eğitim Bakanlığın farklı yıllarda yayınladığı Stratejik Planlarda yer alan Vizyon, Misyon ve Hedefler konusuna yer verilecektir. Daha önce bu köşede yayınlanan stratejik planla ilgili yazımıza aşağıdaki linkten ayrıca ulaşılabilir.

https://bbnhaber.com.tr/yazarlar/yilmaz-tasci/stratejik-plan-3496

Endüstri devrimiyle birlikte 1900–1950 yılları arasında bir ürünü yapabilmek yani üretebilme kabiliyeti en önemli konuydu. O dönemde otomobilin mucidi Henry Ford’ a:

-Neden müşterilerin istediğini önemsemiyorsunuz,

-Neden farklı renkli araçlar üretmiyorsunuz diyorlar.

Bilindiği gibi dünyanın ilk seri üretim otomobili Ford model T. Bu araç uzun yıllar sadece tek model ve tek renk “yani siyah” olarak üretilmiştir. Henry Ford da diyor ki; “Müşteriler siyah olmak kaydıyla istedikleri otomobili seçebilir”. Bu ne demek oluyor? Çok açık,

Yaptığımı satarım” kimin ne istediğim umurumda değil…

1970’lere gelindiğinde üretim konusu artık tek başına yeterli değildi. Birçok firma üretimde ben de varım diyebiliyordu. Böylelikle “rekabet” denilen konu gündeme geldi. Rekabet edebilmek için de artık yapabilmek değil, düşük maliyetli üretebilmek ön sıralara geldi.

1990’lardaysa işin rengi ve boyutları daha da değişti. Müşterilerin beklentilerini önceden görebilmek, kaliteli olmak, global düşünmek, başka ülkelerde iş yapmak ve markalaşmak gibi kavramlar önem arz etmeye başladı.

2000’li yıllara gelindiğinde internetin, doğal olarak bilgi teknolojilerinin hayatın her aşamasına girmesiyle birlikte, süreci iyi takip edenler tarafından Stratejik Planlama bir yönetim aracı olarak ilk sıralarda yer aldı.

Yönetimlerin kafasındaki vizyon, misyon ve değerlerin en alt kademelere kadar indirgenmesi, ne tür hedeflerin olduğunun çalışanlara anlatılması ve ortak tavır birliğiyle hareket edilmesi gibi bir çok noktada stratejik planlama kurumlar ya da işletmeler için bir yol haritası ve kılavuz niteliğindedir.

Misyon ve vizyon kelimeleri günümüzün iş dünyasında sıklıkla telaffuz ediliyor. Belli bir müşteri potansiyeline sahip olan firmaların hemen hepsi firma bilgileriyle ilgili metinlerinde bu 2 başlığa özellikle yer veriyorlar.

İngilizcedeki “mission” (görev) kelimesinden gelen misyon kelimesi bir kurumun kuruluş amacını, şu andaki varoluş nedenini, tarihini, kurucusu hakkındaki bilgileri, temel sorumluluklarını, kimlere ve hangi alanda hizmet ettiğini ifade eden metinlerin başlıklarında kullanılır.

İngilizcedeki “vission” (Görme gücü, tasavvur, geniş görüş, önsezi, ileriyi görme, öngörü) kelimesinden gelen vizyon kelimesi ise gelecekte ulaşılmak istene nokta olarak tanımlanır.

Misyon halihazırdaki durum ve amaç, vizyon ise gelecek için belirlenmiş olan hedef için bir kılavuz niteliğindedir.

Kurum kültürü oluşturmanın başlıca şartlarından biri tüm paydaşların/ çalışanların ve müşterilerin kurumun misyon ve vizyonunun ne olduğunu iyi anlaması ve benimsemesinden geçer. İç ve dış paydaşlar tarafından kısa ve uzun vadeli hedeflerinin bilincinde olmak ve göreve ve sorumlulukların bu doğrultuda yerine getirilmesi kurumların geleceğe dönük hedeflerine ulaşmasına yardımcı olacaktır.

Türkiye’de eğitim örgütlerinde stratejik planlama 1999-2010 yıllarını kapsayan 11 yıllık süreçte Toplam Kalite Yönetimi uygulamaları ile şekillenen süreçle ilk olarak 2010-2014 stratejik planı uygulanmış ve Milli Eğitim Bakanlığı ve eğitim örgütleri açısından bir deneyim olmuştur.

2010-2014 MEB STRATEJİK PLAN –VİZYON İFADESİ

Ülkemizin eğitimde model ve lider bir ülke olmasına katkıda bulunan, Türkiye’de eğitim görmeyi herkes için ayrıcalığa dönüştüren ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sistemi.

2015-2019- MEB STRATEJİK PLAN –VİZYON İFADESİ

Hayata hazır, sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sistemi.

2019-2023 MEB STRATEJİK PLAN –VİZYON İFADESİ

Hayata hazır, sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sistemi.

2024/2028 MEB STRATEJİK PLAN –VİZYON İFADESİ

İstiklalden istikbale, Türkiye Yüzyılı’nı inşa edecek nesiller yetiştirmek.

2010-2014 MEB STRATEJİK PLAN –MİSYON İFADESİ

-Yüksek karakterli ve nitelikli insanlar yetiştirmek ve bunun için politikalar geliştirmek, -eğitim ve öğretim programları hazırlamak,

-ilgili standartları ve öğretmen yeterliklerini belirlemek,

-eğitimle ilgili AR-GE çalışmaları yapmak,

-eğitim ortamını hazırlamak, eğitim öğretim yapmak,

-mesleki eğitim-istihdam bütünlüğünün sağlanmasına katkıda bulunmak,

-rehberlik, denetim ve değerlendirme sistemleri oluşturmaktır.

2015-2019 MEB STRATEJİK PLAN –MİSYON İFADESİ

-Düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme yetkinliği gelişmiş;

-bilgi toplumunun gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanmış;

- millî kültür ile insanlığın ve demokrasinin evrensel değerlerini içselleştirmiş;

-iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı ve becerisi gelişmiş;

-öz güveni, öz saygısı, hak, adalet ve sorumluluk bilinci yüksek;

-gayretli, girişimci, yaratıcı, yenilikçi, barışçı, sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır.

2019-2023 MEB STRATEJİK PLAN –MİSYON İFADESİ

Düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme yetkinliği gelişmiş,

-millî kültür ve demokrasinin bilincinde,

-iletişime ve paylaşıma açık,

-sanat duyarlılığı, öz güveni, öz saygısı, hak, adalet ve sorumluluk bilinci yüksek,

-öğrenmeyi bir yaşam tarzı haline getiren,

-sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır.

2024/2028 MEB STRATEJİK PLAN –MİSYON İFADESİ

-Nitelikli eğitim kadromuzla uluslararası standartlardaki programlar çerçevesinde,

-tüm farklılıkları dikkate alarak bireylerin zihinsel, bedensel, sosyal ve Türkçe dil gelişimini destekleyen,

-ülkemizin ihtiyaç duyduğu iş gücünü karşılayan,

-becerileri ölçen yeni bir eğitim sistemi ile millî, manevi ve kültürel değerlerine bağlı, sağlıklı nesiller yetiştirmek.

2010-2014 MEB STRATEJİK PLAN –TEMEL DEĞERLERİMİZ İFADESİ

•Türk millî eğitiminin genel amaç ve temel ilkeleri rehberliğinde;

• Türk milletini mutlu kılma ve onu çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkarma azim ve kararlılığında çalışmak,

• Cumhuriyete ve demokratik değerlere bağlılık,

• İnsan haklarına saygılı olmak,

• Toplumsal sorumluluk bilincinde olmak,

• Katılımcı, hoşgörülü, yapıcı olmak,

• Kendisiyle ve çevresiyle barışık olmak,

• Ulusal ve evrensel değerleri benimsemek ve bunları davranış hâline getirmek,

• Dünyadaki değişim ve gelişimi iyi algılayıp doğru yorumlayabilmek,

• Yetkinlik, üretkenlik ve girişimcilik ruhuna sahip olmak,

• Hayat boyu öğrenmeyi yaşam tarzı haline getirmek,

• Özgür düşünceli ve yüksek iletişim becerileriyle donanımlı olmak,

• AR-GE ve teknolojiyi etkin kullanmak,

• Çevreyi ve doğayı korumak temel değerlerimizi oluşturmaktadır.

2015-2019 MEB STRATEJİK PLAN TEMEL DEĞERLERİMİZ İFADESİ

1-İnsan Hakları ve Demokrasinin Evrensel Değerleri

2. Çevreye ve Canlıların Yaşam Hakkına Duyarlılık

3. Analitik ve Bilimsel Bakış

4. Girişimcilik, Yaratıcılık, Yenilikçilik

5. Sanatsal Duyarlılık ve Sanat Becerisi

6. Meslek Etiği ve Ahlak

7. Saygınlık

8. Tarafsızlık, Güvenilirlik ve Adalet

9. Katılımcılık

10.Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik

2019-2023 MEB STRATEJİK PLAN TEMEL DEĞERLERİMİZ İFADESİ

✓ Erdemlilik ✓ Liyakat ✓ İnsan hakları ve demokrasinin evrensel değerleri

✓ Çevreye ve canlıların yaşam hakkına duyarlılık ✓ Analitik ve bilimsel bakış

✓ Girişimcilik, yaratıcılık, yenilikçilik ✓ Kültürel ve sanatsal duyarlılık ile sportif beceri

✓ Meslek etiği ve mesleki beceri ✓ Saygınlık, tarafsızlık, güvenilirlik ve adalet

✓ Katılımcılık, şeffaflık ve hesap verilebilirlik

2024/2028 MEB STRATEJİK PLAN –TEMEL DEĞERLERİMİZ İFADESİ

1. Fırsat eşitliği

2. Kültürel ve sanatsal duyarlılık

3. İnsan, toplum, bilim ve çevre duyarlılığı

4. Din, ahlak ve değerlere bağlılık

5. Hukuk ve adalet

6. Katılımcılık ve istişare kültürü

7. Tarafsızlık, hesap verebilirlik ve şeffaflık

8. Sorumluluk

9. Vatanseverlik

10. Liyakat

Eğitim yönetimi alanında liderlik, katılım, paylaşma, süreç yönetimi ve yerinden yönetim yükselen değerler arasında olmuştur ve olacaktır da.

İstiklalden istikbale Türkiye Yüzyılı'nı inşa etmek vizyonu ile gelenek ve gelecek arasında sağlam köprüler kurmak için, eğitimciler tarafından stratejik planlarda belirlenen vizyon, misyon ve temel değerler ifadelerinin incelenmesi, benimsenmesi, tüm paydaşların bu konuda bilinçlendirilmesi önem arz eden bir konudur.

Tarihsel süreçleri ve değişimi doğru okumak gerekir. Unutmayalım ki; dışımızdaki dünya bizden hızlı değişirken biz bu değişimi göremezsek sonumuz yakın olacaktır.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yılmaz TAŞÇI Arşivi